Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Współczesne zderzenia kultur

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: F-S-292-ISUM
Kod Erasmus / ISCED: 14.202 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0314) Socjologia i kulturoznawstwo Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Współczesne zderzenia kultur
Jednostka: Instytut Socjologii
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Wybór Modułu nr 2. Przemiany kulturowe w zglobalizowanym świecie

Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS:

Godziny kontaktowe z udziałem nauczyciela akademickiego:

Wykład - 30 godz. (1 pkt ECTS)


Godziny niekontaktowe (praca własna studenta):

Studiowanie literatury - 15 godz. (0,5 pkt ECTS)

Praca w zespole nad projektem - 45 godz. (1,5 pkt ECTS)


Sumaryczna liczba punktów ECTS dla modułu: 3

Sposób weryfikacji efektów kształcenia:

obecność na wykładach - W1, W2, W3

ocena projektu wykonanego w zespołach - U1, K1, K2

Pełny opis:

Kurs poświęcony jest prezentacji wyników badań i analizom na temat jednego z podstawowych problemów współczesnego świata – narastającego w wyniku globalizacji kontaktu między przedstawicielami różnych grup kulturowych (typu cywilizacyjnego, narodowego, religijnego itp.).

Oprócz konkretnych przykładów zderzeń w Polsce i na świecie, omówione zostaną: ramy sytuacyjne, w których najczęściej dochodzi do zderzenia kulturowego; podmioty, między którymi ono występuje; możliwe płaszczyzny, na których przebiega oraz rezultaty, które są jego konsekwencją.

Literatura:

1. A. Wysocki, Zderzenie kultur. Polskość i sowieckość na ziemiach wschodnich Rzeczypospolitej Polskiej w latach 1939-1941 we wspomnieniach Polaków, Lublin 2014.

2. A. Wysocki, Problematyka zderzenia kultur w socjologii i antropologii, „Annales UMCS. Sectio I. Philosophia – Sociologia” 2008, vol. XXXIII.

3. Tadeusz Paleczny, Stosunki międzykulturowe. Zarys problematyki, Kraków 2005.

4. Samuel P. Huntington , Zderzenie cywilizacji i nowy kształt ładu światowego, Warszawa 2003.

5. Benjamin Barber, Dżihad kontra McŚwiat, Warszawa 2004.

6. Marian Golka, Imiona wielokulturowości, Warszawa 2010.

7. Migracja, uchodźstwo, wielokulturowość. Zderzenie kultur we współczesnym świecie, red. D. Lalak, Warszawa 2007.

8. M. Todorova, Bałkany wyobrażone, Warszawa 2008.

9. Wielokulturowość – międzykulturowość – transkulturowość w perspektywie europejskiej i pozaeuropejskiej, red. A. Barska, M. Korzeniowski, Opole 2007.

10. E. Szahaj, E Pluribus Unum? Dylematy wielokulturowości i poprawności politycznej, Kraków 2004.

11. Monika Chutnik, Szok kulturowy. Przyczyny, konsekwencje, przeciwdziałanie, Kraków 2007.

12. Kazimierz Krzysztofek, Zderzenia kulturowe w Polsce lat 90., „Transformacje” 1995-96, nr 1-2 (7-8).

13. Wojciech J. Burszta, Kotwice pewności. Wojny kulturowe z popnacjonalizmem w tle, Warszawa 2013.

14. Polifonia, dialog i zderzenie kultur. Antologia tekstów z komunikacji międzykulturowej, red. U. Kusio, Toruń 2007.

15. Urszula Kusio, Dialog w komunikacji międzykulturowej. Ideały a rzeczywistość, Lublin 2011.

16. Piotr Kłodkowski, Wojna światów? O iluzji wartości uniwersalnych, Kraków 2002.

17. Ian Buruma, Avishai Margalit, Okcydentalizm. Zachód w oczach wrogów, Kraków 2005.

Efekty uczenia się:

W1: Student jest świadomy wpływu globalizacji, ponowoczesności i nowych mediów na natężenie, przebieg i charakter występujących współcześnie zderzeń kulturowych

W2: Student wie, co to jest zderzenie kultur

W3: Student potrafi określić podstawowe ramy sytuacyjne, podmioty, płaszczyzny i efekty zderzenia kultur

U1: Student potrafi wskazać przejawy i podstawowe przyczyny występujących współcześnie i historycznie zderzeń międzykulturowych i międzycywilizacyjnych

K1: Student postępuje zgodnie z zasadami tolerancji i godności wobec osób i grup o odmiennych cechach kulturowych

K2: Student jest wrażliwy na przejawy nietolerancji, dyskryminacji i nierówności na tle różnic narodowościowych, etnicznych, rasowych i wyznaniowych

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0