Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Modele kultury

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: F-S-306-ISUM
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Modele kultury
Jednostka: Instytut Socjologii
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Wiedza z zakresu antropologii kultury, socjologii kultury oraz teorii socjologicznych

Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS:

30h: godziny zrealizowane z udziałem nauczyciela

90h: przygotowanie lektur do zajęć

5h: przygotowanie referatu

1h: konsultacje indywidualne z nauczycielem

24h: przygotowanie do testu







Sposób weryfikacji efektów kształcenia:

przygotowanie referatu: K_K04

przygotowanie lektur: K_U01

aktywność na zajęciach:K_K04, K_W03:

test: K_U01, K_W03:

Pełny opis:

Na zajęciach omówione zostaną modele kultury wypracowane na gruncie różnorodnych perspektyw badawczych antropologicznych i socjologicznych.

Literatura:

Lesli A White, Rozwój kultury, w: Elementy teorii socjologicznych. Materiały do dziejów współczesnej socjologii zachodniej, Włodzimierz Derczyński, Aleksandra Jasińska-Kania, Jerzy Szacki, 1975.

Kamil M. Kaczmarek, Teoria ewolucji kulturowej i społecznej Waltera Garrisona Runcimana, Ruch prawniczy, ekonomiczny i socjologiczny2013, 1, s. 233-247.

B. Malinowski, Czym jest kultura, w: tegoż, Szkice z teorii kultury, Warszawa 1958, ss. 29-33.

Claude Lévi –Strauss, Struktura mitów, Pamiętnik Literacki, 1968, 59/4, s. 243-266.

György Lukács, Historia i świadomość klasowa, Warszawa 1988, s. 198-214.

Florian Znaniecki, Nauki o kulturze, PWN, Warszawa 1971, s.507-534.

Clifford Geertz, Interpretacja kultur, 2005, s. 17-47.

Karen Horney, Neurotyczna osobowość naszych czasów, s. 17-39.

Samuel Huntington, Zderzenie cywilizacji, Rozdział I, II i IX.

Pierre Bourdieu, Dystynkcja, s. 215-243

Zygmunt Bauman, Postmodernizm jako źródło cierpień, s. 133-153.

Umberto Eco, Semiologia życia codziennego, s. 157-199.

Gordon Mathews, Supermarket kultury, s. 13-45.

Maurice Halbwachs, Społeczne ramy pamięci, s. 163-179.

Efekty uczenia się:

K_W03: Posiada pogłębioną wiedzę z zakresu struktur, systemów i procesów kulturowych

K_U01: Dokonuje prawidłowej interpretacji oraz potrafi wyjaśniać zjawiska i procesy społeczne w dziedzinie kultury

K_K04: Wykorzystuje wiedzę teoretyczną do szczegółowego opisu i analizy konkretnych zjawisk oraz procesów kulturowych

K_K04: Jest przygotowany do przyjęcia odpowiedzialności za powierzone mu zadania

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0