Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Społeczeństwo innowacyjne

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: F-S-313-IISUM
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Społeczeństwo innowacyjne
Jednostka: Instytut Socjologii
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Wiedza z zakresu WOS

Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS:

30 godzin

Sposób weryfikacji efektów kształcenia:

Zaliczenie (pisemne) z podanych lektur.

Przygotowanie prezentacji.

Udział w dyskusji.

Pełny opis:

Rodzaje innowacji. Innowacja produktowa. Innowacja procesowa. Innowacja organizacyjna Projekty innowacji – ich rodzaje i znaczenie.

Budowa strategii innowacji

Proces tworzenia konceptu innowacji (segmentacja odbiorców, generowanie pomysłów i konceptów)

Przyszłościowe formy organizacji przedsiębiorstw

Innowacje i ich znaczenie w tworzeniu przewagi konkurencyjnej

Klastyczne i nowoczesne podejścia do procesu innowacji

Kultura kreatywna w działaniach innowacyjnych.

Inspiracje i źródła innowacyjności. Innowacyjność a badania naukowe. Innowacyjność a wynalazczość. Innowacyjność a informatyzacja

Innowacje w zarządzaniu kapitałem ludzkim. innowacje w motywowaniu pracowników

Organizacja i zarządzanie procesami innowacyjności. Metody i narzędzia innowacyjnego zarządzania Zarzadzanie nowym produktem:

-istota nowego produktu

-strategiczny charakter zarzadzania nowym produktem

Kreowanie nowego produktu

-zarządzanie marka

-proces rozwoju nowego produktu

- zarzadzanie cyklem nowego produktu

-czynniki sukcesu nowego produktu

Przedsiębiorczość innowacyjna

Studia przypadków- przykłady innowacyjności w różnych organizacjach

Model innowacji technologicznej. Warunki powodzenia innowacji. Cykl innowacyjny. Sposób transferu technologii.

Firma a otoczenie. Mikro otoczenie i makro otoczenie. Innowacje w małych i średnich przedsiębiorstwach

Misja i strategia firmy a zagadnienia innowacyjności.

Grupy technik przyspieszania tempa rozwoju nowego produktu- model wg F. Langerak, E. Peelen i E. Nijssen. Warunki skutecznej innowacji; techniki wprowadzania innowacji na rynek; ocena procesu wdrożenia innowacji; Cykl PDCA – zasady wdrażania pomysłu do realizacji

Techniki generowania pomysłów - Burza mózgów, „przerzucanie piłeczki”, i inne

Design thinking Innowacyjny proces oraz metodologia pracy oparta na wizualizowaniu idei i pracy w multidyscyplinarnym zespole służąca rozwiązywaniu różnych problemów w zakresie tworzenia strategii działania, oferowanych produktów, czy usług.

Design management Ramy i narzędzia design managementu. Przedstawienie części składowych precyzyjnie stworzonej polityki designu. Zarządzanie designem we wszystkich obszarach działalności firmy

Wycena i zarządzanie kapitałem intelektualnym a innowacyjność – studium przypadku Możliwości zastosowania różnych modeli wyceny oraz zarządzania kapitałem intelektualnym w polskich przedsiębiorstwach. Przykłady pomiaru i zarządzania kapitałem intelektualnym w wybranych przedsiębiorstwach – konfrontacja z oceną ich potencjału innowacyjnego – prezentacje multimedialne.

Zasady pomiaru i prezentacji kapitału intelektualnego w przedsiębiorstwie

Motywy pomiaru kapitału intelektualnego. Światowe standardy wyceny kapitału intelektualnego. Wybrane modelu pomiaru i prezentacji kapitału intelektualnego: Monitor aktywów niematerialnych, Zrównoważona karta wyników, Nawigator Skandii, Model VAIC, IC-Rating.

Programy wspierania innowacyjności.

Problemy i bariery w rozwoju innowacyjności . Polityka innowacyjna państwa

Trendy innowacyjne np. w energetyce i działaniach proekologicznych (technologie wytwarzania energii, odnawialne źródła energii, analiza wykorzystania odnawialnych źródeł energii w Unii Europejskiej)/(pojęcie innowacji proekologicznych, technologii środowiskowych i eko-innowacyjnych) 13. Trendy innowacyjne w telekomunikacji (nowe technologie i usługi w telefonii komórkowej, mobilny internet, telefonia internetowa, nawigacja satelitarna, inteligentne systemy transportowe)

Design Driven Innovation

Broker innowacji

Innowacyjność akademicka. Demola – prezentacja. Inkubatory przedsiębiorczości

Literatura:

1. E.Okoń-Horodyńska , NARODOWY SYSTEM INNOWACJI W

POLSCE, AE, Katowice 1998

2. John E.Ettlie, Managing Innovation, Elsevier, Amsterdam, Boston, London, 2006

3. W.Świtalski , Innowacje I konkurencyjność, UW, Warszawa 2005

4. E.Okoń-Horodyńska Foresight w określaniu przyszłości rozwoju gospodarki narodowej, W: Inwestowanie w kapitał ludzki, (red.S.Borkowska), OWE, Warszawa 2007

5. Bazy GUS, OECD, Banku Światowego

6. Nauka i technika w Polsce w 2010 r., GUS w Szczecinie, Warszawa 2012

Literatura uzupełniająca:

1. L.Morris, The Innovation master plan, Innovation Academy, 2011

2. Marzenna A.Weresa, (red.), Transfer wiedzy z nauki do biznesu, IGŚ,SGH, Warszawa, 2007

3. S.Kwiatkowski, Przedsiębiorczość Intelektualna, PWN, Warszawa 2002

4. A. Nowak-Far, Globalna Konkurencja, PWN Warszawa 2000,

Efekty uczenia się:

Wedza:K_W04, K_W05,K_W06

Umiejętności:K_U05, K_U06

Kompetencje:K_K03

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-cf0b884f2 (2024-04-02)