Socjologia mediów
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | F-S-315-ISUM |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Socjologia mediów |
Jednostka: | Wydział Filozofii i Socjologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS: | 30 godz. kontaktowe godziny realizowane w trakcie prowadzenia zajęć z nauczycielem 1 pkt. ECTS 15 godz. studiowanie literatury przedmiotu 0,5 pkt. ECTS 30 godz. przygotowanie do zajęć 1 pkt. ECTS 15 godz. konsultacje z nauczycielem 0,5 pkt. ECTS W roku akademickim 2021/2022 zajęcia odbywają w trybie zdalnym w MS Teams. |
Sposób weryfikacji efektów kształcenia: | - aktywny udział w zajęciach - K_WO1, K_WO3, K_U01, K_U02 - referat lub prezentacja multimedialna - K_WO1, K_W03, K_U01, K_U02, K_K01, K_K06 |
Pełny opis: |
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z teoriami komunikologii i medioznawstwa dotyczącymi oddziaływania mediów masowych na odbiorców. Rola poszczególnych mediów zostanie omówiona w kontekstach: socjologicznym, psychologicznym, filozoficznym i politycznym. Podstawowymi terminami staną się: mass media, kultura masowa, publiczność, perswazja, propaganda, konwergencja mediów oraz homogenizacja i makdonaldyzacja kultury. Poruszone zostaną także zagadnienia dotyczące manipulacji i kreowania rzeczywistości w mediach współczesnych. Ważnym zagadnieniem będzie ponadto wpływ dziennikarstwa i języka mediów na literaturę w XX wieku. Część zajęć skupiać się będzie na zagrożeniach i możliwościach nowych mediów i tworzeniu kultury cyberspołeczeństwa na przykładzie blogów i portali społecznościowych. Na zajęciach studenci będą również mogli dokonać analizy i interpretacji wybranego przypadku oddziaływania mediów na jednostkę. |
Literatura: |
T. Goban-Klass, Media i komunikowanie masowe. Teorie i analizy prasy, radia i telewizji, Warszawa-Kraków 1999. M. Hopfinger, Nowe media w komunikacji społecznej w XX wieku, Warszawa 2002. M. Iłowiecki, Krzywe zwierciadło. O manipulacji w mediach, Lublin 2003. P. Kwiatkowski, Przedsiębiorstwo Apokalipsa: o etyce dziennikarskiej, Poznań 2003. L. Pułka, Kultura mediów i jej spektakle, Wrocław 2004. A. Kozłowska, Oddziaływanie mass mediów, Warszawa 2006. H. Jenkins, Kultura konwergencji. Zderzenie starych i nowych mediów, Warszawa 2007. P. Levinson, Nowe, nowe media, Kraków 2010. T. Goban-Klass, Wartki nurt nowych mediów. Ku nowym formom życia informacji, Kraków 2011. |
Efekty uczenia się: |
ma rozszerzoną wiedzę na temat relacji między społeczeństwem, sferą kultury a mediami K_W01 ma pogłębioną wiedzę na temat roli mediów i ich wpływu na życie społeczne oraz związków pomiędzy różnymi instytucjami i strukturami społecznymi w odniesieniu do systemu medialnego K_W03 potrafi prawidłowo interpretować i wyjaśniać procesy i zjawiska społeczne w kontekście oddziaływania środków masowego przekazu K_U01 potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną do pogłębionego analizowania i oceny zjawisk społecznych poprzez pryzmat oddziaływania na społeczeństwo tradycyjnych i nowych mediów K_U02 wykazuje gotowość do samodzielnego poszerzania wiedzy oraz aktywnego uczestnictwa w zespołach i instytucjach specjalizujących się w zagadnieniach z obszaru subdyscypliny K_K01, K_K06 |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.