Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Socjologia mediów

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: F-S-315-ISUM
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Socjologia mediów
Jednostka: Wydział Filozofii i Socjologii
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS:

30 godz. kontaktowe godziny realizowane w trakcie prowadzenia zajęć z nauczycielem 1 pkt. ECTS

15 godz. studiowanie literatury przedmiotu 0,5 pkt. ECTS

30 godz. przygotowanie do zajęć 1 pkt. ECTS

15 godz. konsultacje z nauczycielem 0,5 pkt. ECTS


W roku akademickim 2021/2022 zajęcia odbywają w trybie zdalnym w MS Teams.

Sposób weryfikacji efektów kształcenia:

- aktywny udział w zajęciach - K_WO1, K_WO3, K_U01, K_U02

- referat lub prezentacja multimedialna - K_WO1, K_W03, K_U01, K_U02, K_K01, K_K06

Pełny opis:

Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z teoriami komunikologii i medioznawstwa dotyczącymi oddziaływania mediów masowych na odbiorców. Rola poszczególnych mediów zostanie omówiona w kontekstach: socjologicznym, psychologicznym, filozoficznym i politycznym. Podstawowymi terminami staną się: mass media, kultura masowa, publiczność, perswazja, propaganda, konwergencja mediów oraz homogenizacja i makdonaldyzacja kultury. Poruszone zostaną także zagadnienia dotyczące manipulacji i kreowania rzeczywistości w mediach współczesnych. Ważnym zagadnieniem będzie ponadto wpływ dziennikarstwa i języka mediów na literaturę w XX wieku. Część zajęć skupiać się będzie na zagrożeniach i możliwościach nowych mediów i tworzeniu kultury cyberspołeczeństwa na przykładzie blogów i portali społecznościowych. Na zajęciach studenci będą również mogli dokonać analizy i interpretacji wybranego przypadku oddziaływania mediów na jednostkę.

Literatura:

T. Goban-Klass, Media i komunikowanie masowe. Teorie i analizy prasy, radia i telewizji, Warszawa-Kraków 1999.

M. Hopfinger, Nowe media w komunikacji społecznej w XX wieku, Warszawa 2002.

M. Iłowiecki, Krzywe zwierciadło. O manipulacji w mediach, Lublin 2003.

P. Kwiatkowski, Przedsiębiorstwo Apokalipsa: o etyce dziennikarskiej, Poznań 2003.

L. Pułka, Kultura mediów i jej spektakle, Wrocław 2004.

A. Kozłowska, Oddziaływanie mass mediów, Warszawa 2006.

H. Jenkins, Kultura konwergencji. Zderzenie starych i nowych mediów, Warszawa 2007.

P. Levinson, Nowe, nowe media, Kraków 2010.

T. Goban-Klass, Wartki nurt nowych mediów. Ku nowym formom życia informacji, Kraków 2011.

Efekty uczenia się:

ma rozszerzoną wiedzę na temat relacji między społeczeństwem, sferą kultury a mediami K_W01

ma pogłębioną wiedzę na temat roli mediów i ich wpływu na życie społeczne oraz związków pomiędzy różnymi instytucjami i strukturami społecznymi w odniesieniu do systemu medialnego K_W03

potrafi prawidłowo interpretować i wyjaśniać procesy i zjawiska społeczne w kontekście oddziaływania środków masowego przekazu K_U01

potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną do pogłębionego analizowania i oceny zjawisk społecznych poprzez pryzmat oddziaływania na społeczeństwo tradycyjnych i nowych mediów K_U02

wykazuje gotowość do samodzielnego poszerzania wiedzy oraz aktywnego uczestnictwa w zespołach i instytucjach specjalizujących się w zagadnieniach z obszaru subdyscypliny K_K01, K_K06

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0