Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Zachowania konsumenckie

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: F-S-319-IISUM
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0314) Socjologia i kulturoznawstwo Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Zachowania konsumenckie
Jednostka: Wydział Filozofii i Socjologii
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Zainteresowanie tematyką zajęć.

Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS:

Godziny kontaktowe z prowadzącym zajęcia realizowane w formie konsultacji- 2

Godziny kontaktowe z prowadzącym zajęcia realizowane w formie zajęć dydaktycznych - 30

Przygotowanie się studenta do zajęć dydaktycznych - 10

Przygotowanie się studenta do zaliczeń i/lub egzaminów - 10

Studiowanie przez studenta literatury przedmiotu - 10

Sposób weryfikacji efektów kształcenia:

zaliczenie pisemne w formie testu

Pełny opis:

1. Wprowadzenie do tematyki przedmiotu.

2. Koncepcja gospodarki kooperacyjnej – wzrost aktywności konsumenckiej .

3. Siła konsumenckich sieci społecznościowych w budowaniu marek kulturowych.

4. Proste modele zachowań konsumentów

5. Złożone modele zachowań konsumentów

6. Formy kształtowania decyzji konsumentów – zastosowania techniki metafor głębokich Zaltmana.

7. Trendy w zachowaniach rynkowych konsumentów

8. Charakterystyka rynkowych zachowań młodych konsumentów

9. Charakterystyka rynkowych zachowań kobiet

10. Charakterystyka rynkowych zachowań internautów

11. Segmentacja rynku starszych konsumentów - koncepcja Silver economy

12.. Konsumenci na rynkach wyższej konkurencyjności – rynki doznań i transformacji

13. Racjonalność i emocjonalność rynkowych zachowań konsumentów

14. Wykorzystanie wiedzy o konsumencie i jego zachowaniach w praktyce – ekonomia behawioralna

15. Społeczny wymiar konsumpcji i konsumpcja widoczna społecznie

Literatura:

1.Antonides G., Fred van Raaij W., „Zachowanie konsumenta. Podręcznik akademicki.”, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2003.

2.Burgiel A. „Społeczne zjawiska w zachowaniach polskich konsumentów: oddziaływania społeczne, naśladownictwo, ostentacja i snobizm, Wyd. Uniwersytetu Ekonomicznej, Katowice 2014.

3. Bywalec Cz.,Rudnicki L., „Konsumpcja”, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 2002.

4. Falkowski A., Tyszka T., „Psychologia zachowań konsumenckich” Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2006.

5. Golka M. „W cywilizacji konsumpcyjnej”, Wyd. Naukowe UAM, Poznań 2004.

6. Jachnis A., „Psychologia konsumenta. Psychologiczne i socjologiczne uwarunkowania zachowań konsumenckich.” Oficyna Wydawnicza Branta, Bydgoszcz 2008.

7. Kotler P., Kartajaya H., Setiawan I., „Marketing 4.0. Era Cyfrowa”, MT Biznes, Warszawa 2017.

8. Kożuch J., „Konsumpcja a styl życia ludzi starszych”, w: „Życie w starości” red. B.Bugajska, Wydawnictwo ZAPOL, Szczecin 2007, s. 335-344

9. „Psychologia ekonomiczna”, red. T.Tyszka, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2004.

10. Rudnicki L. „Zachowania konsumentów na rynku”, PWE, Warszawa 2012.

11.Smyczek S., „Nowe trendy w zachowaniach konsumentów na rynkach finansowych” , Placet, Warszawa 2012

12.Smyczek S., Sowa I. „Konsument na rynku – zachowania, modele, aplikacje” Wydawnictwo Difin, Warszawa 2005

13.„Wiedza ekonomiczna konsumentów a racjonalność ich zachowań”, red. A. Burgiel, E.Kieżel, Wydawnictwo C.H.Beck, Warszawa 2017.

14. „Zachowania konsumentów. Globalizacja, nowe technologie, aktualne trendy, otoczenie społeczno-kulturowe”, red. Małgorzata Bartosik-Purgat, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2017

15.„Zachowania polskich konsumentów w warunkach kryzysu gospodarczego”, red.E.Kieżel, S.Smyczek, Placet, Warszawa 2012.

Efekty uczenia się:

1. Zna modele i uwarunkowania zachowań konsumenta K_W05 S1P_W05

2. Ma wiedzę na temat podstawowych trendów w sferze konsumpcji K_W04 S1P_W03

3. Potrafi określić potrzeby i oczekiwania poszczególnych grup konsumentów K_U02 S1P_U02

4. Potrafi dokonać analizy zachowań konsumentów,K_U04 S1P_U04

5. Jest gotów do pracy w zespole otwartym na zmiany K_K03 S1P_K02

6. Przyjmuje postawę kreatywną i odpowiedzialną za powierzone zadania K_K04 S1P

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-3dcdfd8c8 (2024-03-25)