Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Teorie zmian i rozwoju społecznego

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: F-S-356
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Teorie zmian i rozwoju społecznego
Jednostka: Wydział Filozofii i Socjologii
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Znajomość klasycznych i współczesnych teorii socjologicznych.

Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS:

Uczestnictwo w wykładach 0,5

Esej zaliczeniowy 0,5 pkt ECTS

Sposób weryfikacji efektów kształcenia:

Indywidualna praca pisemna. Esej zaliczeniowy.

Pełny opis:

Celem zajęć jest poznanie stanu refleksji socjologicznej na temat zmiany społecznej, rozwoju i modernizacji.

Pierwszym tematem zajęć będą klasyczne ujęcia zmiany społecznej w socjologii, w tym koncepcje ewolucji społecznej oraz krytyczna analiza nowoczesności Karola Marksa. Dużo uwagi poświęcone zostanie teorii modernizacji, jej krytyce i współczesnym rozwinięciom. Następnie mowa będzie o teorii systemu-świata Immanuela Wallersteina oraz o koncepcji nowoczesności zwielokrotnionych Shmula Eisenstadta. Kolejną perspektywą będzie nurt badań postkolonialnych. Kurs zamyka analiza skutków globalizacji w odniesieniu do rynku pracy, w tym zjawiska końca pracy wg Jeremy Rifkina oraz prekaryzacji wg Guya Standinga.

Literatura:

Piotr Sztompka. Socjologia zmian społecznych. Kraków 2007.

Aleksandra Jasińska-Kania (red.). Współczesne teorie socjologiczne, T.1-2. Nomos 2005.

Guy Standing. Prekariat. Nowa niebezpieczna klasa. 2011.

Jeremy Rifkin. Koniec pracy. Schyłek siły roboczej na świecie i początek ery postrynkowej. 2009.

Efekty uczenia się:

Zna podstawowe mechanizmy zmiany społecznej oraz teorie modernizacji i rozwoju społecznego. KW_03

Zna uwarunkowania rozwoju społecznego na poziomie makro- i mikrospołecznym, szczególnie w odniesieniu do społeczeństwa polskiego. Posiada wiedzę na temat dynamiki rozwoju społeczeństwa polskiego oraz społeczności międzynarodowej. KW_04

Ma wiedzę na temat mechanizmów wpływu zmian o charakterze globalnym na lokalne struktury i procesy społeczne. KW_011

Dostrzega i interpretuje procesy przemian w dziedzinie kultury, polityki, gospodarki. Prawidłowo wskazuje ich uwarunkowania. K_U01

Wykorzystuje znajomość teorii rozwoju i zmiany społecznej do analizy zjawisk i procesów społecznych zachodzących w mikro- i makrostrukturach społecznych. K_U02

Rozumie podstawowe mechanizmy zmiany społecznej. K_U12

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-3dcdfd8c8 (2024-03-25)