Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Przemiany rodziny

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: F-S.113
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Przemiany rodziny
Jednostka: Katedra Socjologii Gospodarki i Metod Badań Społecznych
Grupy:
Strona przedmiotu: http://www.umcs.pl
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

brak

Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS:

Godziny kontaktowe (z udziałem nauczyciela akademickiego)

Wykład 15

Konwersatorium 15

Łączna liczba godzin z udziałem nauczyciela akademickiego 30

Liczba punktów ECTS z udziałem nauczyciela akademickiego 1

Godziny nie kontaktowe (praca własna studenta) 15

Przygotowanie się do konwersatorium 25

Studiowanie literatury 25

Przygotowanie się do egzamin 45

Łączna liczba godzin niekontaktowych 110

Liczba punktów ECTS za godziny niekontaktowe 4

Sumaryczna liczba punktów ECTS dla modułu 5

Sposób weryfikacji efektów kształcenia:

W02, wykład - egzamin pisemny, konwersatorium -prace zaliczeniowe

W09, wykład - egzamin pisemny, konwersatorium -prace zaliczeniowe

W10, wykład -egzamin pisemny, konwersatorium -prace zaliczeniowe

U03, konwersatorium - prace zaliczeniowe

U04, wykład - egzamin pisemny, konwersatorium –prace zaliczeniowe

U09, konwersatorium - prace zaliczeniowe

K01, konwersatorium - prace zaliczeniowe


Pełny opis:

Zakres problematyki

Rozwój badań socjologicznych nad rodziną

Przemiany sposobu definiowania rodziny

Przemiany rodziny w kulturze zachodniej od prehistorii do wieku XX

Kryzys rodziny współczesnej – sposoby interpretacji

Uwarunkowania przemian struktury i funkcji rodziny

Alternatywy wobec małżeństwa i rodziny - perspektywy rozwoju

Rodzina a religia i procesy laicyzacji

Zakres problematyki konwersatorium

Kryzys czy rozwój rodziny współczesnej?

Rodzina a alternatywne jej formy

Godzenie ról rodzinnych i zawodowych

Rodzina a procesy migracyjne

Przemiany postaw wobec rodziny i ról rodzinnych

Rodzina w kontekście integracji Polski z UE

Rodziny z jednym rodzicem (niepełne) – uwarunkowania rozwoju zjawiska i jego konsekwencje

Literatura:

1.Tomasz Szlendak. Socjologia rodziny. Ewolucja, historia, zróżnicowanie. PWN. Warszawa 2010.

2. Rodzina we współczesności. Red. A. Ładyżyński. OF ATUT. Wrocław 2009.

3. Anna Kwak. Rodzina w dobie przemian. Małżeństwo i kohabitacja. WA ŻAK. Warszawa 2005.

4. Anna Poleszczuk-Giza: Rodzina a system społeczny. Reprodukcja i kooperacja w perspektywie interdyscyplinarnej. Warszawa: Wyd. UW, Warszawa 2005.

5. Rodzina i dzieci w różnych systemach rodzinnych. Pod red. Iwony Janickiej. Kraków 2010.

6. F Adamski. Rodzina. Wymiar społeczno-kulturowy. UW. Kraków 2002.

7. Tyszka Z. Rodzina we współczesnym świecie. Wydawnictwo Naukowe UAM. Poznań 2003.

8. Danilewicz W. Rodzina ponad granicami. Transnarodowe doświadczenia wspólnoty rodzinnej. Wyd. Trans Humana, Białystok 2010.

9. Gizicka D., Gorbaniuk J., Szyszka M., Rodzina w sytuacji rozłąki migracyjnej. Wyd. KUL, Lublin 2010.

10. Wartości w rodzinie: ciągłość i zmiana. W. Muszyński (red.). Wyd. A. Marszałek, Toruń 2010.

11. Slany K. Alternatywne formy życia małżeńsko-rodzinnego. W: Jedna Polska? Dawne i nowe zróżnicowania społeczne. WAM PAN. Kraków 2007

12. Kocik, L. Rodzina w obliczu wartości i wzorów życia ponowoczesnego świata, Krakowska Szkoła Wyższa im. A.F. Modrzewskiego, Kraków 2006.

Efekty uczenia się:

Posiada pogłębioną wiedzę na temat przemian struktury i funkcji rodziny; W10; W02

Zna zasady i normy funkcjonowania różnych typów rodzin; W09

Posiada umiejętność diagnozowania czynników mających wpływ na proces przemiany rodzin; U03

Potrafi analizować i wyjaśniać procesy przemian rodziny; U04

Posiada umiejętność analizowania i oceny zjawiska przemian struktury i funkcji rodziny z perspektywy ujęć teoretycznych; U09

Wykazuje gotowość uczestniczenia w zespołach podejmujących działania na rzecz rodziny; K01

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-3dcdfd8c8 (2024-03-25)