Przemiany rodziny
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | F-S.113 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Przemiany rodziny |
Jednostka: | Katedra Socjologii Gospodarki i Metod Badań Społecznych |
Grupy: | |
Strona przedmiotu: | http://www.umcs.pl |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | brak |
Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS: | Godziny kontaktowe (z udziałem nauczyciela akademickiego) Wykład 15 Konwersatorium 15 Łączna liczba godzin z udziałem nauczyciela akademickiego 30 Liczba punktów ECTS z udziałem nauczyciela akademickiego 1 Godziny nie kontaktowe (praca własna studenta) 15 Przygotowanie się do konwersatorium 25 Studiowanie literatury 25 Przygotowanie się do egzamin 45 Łączna liczba godzin niekontaktowych 110 Liczba punktów ECTS za godziny niekontaktowe 4 Sumaryczna liczba punktów ECTS dla modułu 5 |
Sposób weryfikacji efektów kształcenia: | W02, wykład - egzamin pisemny, konwersatorium -prace zaliczeniowe W09, wykład - egzamin pisemny, konwersatorium -prace zaliczeniowe W10, wykład -egzamin pisemny, konwersatorium -prace zaliczeniowe U03, konwersatorium - prace zaliczeniowe U04, wykład - egzamin pisemny, konwersatorium –prace zaliczeniowe U09, konwersatorium - prace zaliczeniowe K01, konwersatorium - prace zaliczeniowe |
Pełny opis: |
Zakres problematyki Rozwój badań socjologicznych nad rodziną Przemiany sposobu definiowania rodziny Przemiany rodziny w kulturze zachodniej od prehistorii do wieku XX Kryzys rodziny współczesnej – sposoby interpretacji Uwarunkowania przemian struktury i funkcji rodziny Alternatywy wobec małżeństwa i rodziny - perspektywy rozwoju Rodzina a religia i procesy laicyzacji Zakres problematyki konwersatorium Kryzys czy rozwój rodziny współczesnej? Rodzina a alternatywne jej formy Godzenie ról rodzinnych i zawodowych Rodzina a procesy migracyjne Przemiany postaw wobec rodziny i ról rodzinnych Rodzina w kontekście integracji Polski z UE Rodziny z jednym rodzicem (niepełne) – uwarunkowania rozwoju zjawiska i jego konsekwencje |
Literatura: |
1.Tomasz Szlendak. Socjologia rodziny. Ewolucja, historia, zróżnicowanie. PWN. Warszawa 2010. 2. Rodzina we współczesności. Red. A. Ładyżyński. OF ATUT. Wrocław 2009. 3. Anna Kwak. Rodzina w dobie przemian. Małżeństwo i kohabitacja. WA ŻAK. Warszawa 2005. 4. Anna Poleszczuk-Giza: Rodzina a system społeczny. Reprodukcja i kooperacja w perspektywie interdyscyplinarnej. Warszawa: Wyd. UW, Warszawa 2005. 5. Rodzina i dzieci w różnych systemach rodzinnych. Pod red. Iwony Janickiej. Kraków 2010. 6. F Adamski. Rodzina. Wymiar społeczno-kulturowy. UW. Kraków 2002. 7. Tyszka Z. Rodzina we współczesnym świecie. Wydawnictwo Naukowe UAM. Poznań 2003. 8. Danilewicz W. Rodzina ponad granicami. Transnarodowe doświadczenia wspólnoty rodzinnej. Wyd. Trans Humana, Białystok 2010. 9. Gizicka D., Gorbaniuk J., Szyszka M., Rodzina w sytuacji rozłąki migracyjnej. Wyd. KUL, Lublin 2010. 10. Wartości w rodzinie: ciągłość i zmiana. W. Muszyński (red.). Wyd. A. Marszałek, Toruń 2010. 11. Slany K. Alternatywne formy życia małżeńsko-rodzinnego. W: Jedna Polska? Dawne i nowe zróżnicowania społeczne. WAM PAN. Kraków 2007 12. Kocik, L. Rodzina w obliczu wartości i wzorów życia ponowoczesnego świata, Krakowska Szkoła Wyższa im. A.F. Modrzewskiego, Kraków 2006. |
Efekty uczenia się: |
Posiada pogłębioną wiedzę na temat przemian struktury i funkcji rodziny; W10; W02 Zna zasady i normy funkcjonowania różnych typów rodzin; W09 Posiada umiejętność diagnozowania czynników mających wpływ na proces przemiany rodzin; U03 Potrafi analizować i wyjaśniać procesy przemian rodziny; U04 Posiada umiejętność analizowania i oceny zjawiska przemian struktury i funkcji rodziny z perspektywy ujęć teoretycznych; U09 Wykazuje gotowość uczestniczenia w zespołach podejmujących działania na rzecz rodziny; K01 |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.