Socjologia mediów
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | F-S.118 |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.2
|
Nazwa przedmiotu: | Socjologia mediów |
Jednostka: | Zakład Socjologii Kultury i Wychowania |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | - podstawowa wiedza w zakresie komunikowania społecznego i mediów zdobyta w trakcie studiów - umiejętność korzystania z różnych źródeł i wyszukiwania informacji - umiejętność pracy samodzielnej i pracy w grupie - umiejętność jasnej i zrozumiałej prezentacji posiadanej wiedzy |
Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS: | - Godziny realizowane z udziałem nauczycieli: (godziny kontaktowe przewidziane w planie studiów, godziny konsultacji indywidualnych): 30,0 - Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta potrzebny do zaliczenia przedmiotu: przygotowanie notatek, pisanie prac, czytanie literatury, itp.: 30,0 - Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania (np. w egzaminach): 30,0 Suma: 90,0 (1 punkt ECTS odpowiada 30 godzinom pracy studenta) |
Sposób weryfikacji efektów kształcenia: | Referat/eseje – W01, W02, U01, U02 Prezentacje – W01, W02, U01, U02 Aktywność – K01, K02 |
Pełny opis: |
W ramach zajęć studenci zdobędą wiedzę na temat roli mediów w życiu współczesnego człowieka, mechanizmach ich funkcjonowania oraz wpływu mediów na życie społeczne i zmiany kulturowe. Studenci poznają też najczęściej stosowane metody badania mediów i ich oddziaływania. Wykład ma za zadanie wprowadzenie kursantów w osobliwości współczesnej socjologii mediów, rozbudzenie ich zainteresowań w tym zakresie oraz wyposażenie w podstawowe instrumentarium pojęciowe. Celem konwersatorium przedstawienie możliwości i rozwijanie umiejętności zastosowania analiz socjologicznych do opisu i wyjaśniania zjawisk związanych ze społecznym kontekstem funkcjonowania współczesnych mediów. |
Literatura: |
Literatura: 1. Goban-Klas Tomasz (2009), Media i komunikowanie masowe. Teorie i analizy prasy, radia, telewizji i Internetu. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. 2. McQuail Denis (2010), Teoria komunikowania masowego. Warszawa: PWN. Literatura uzupełniająca: 1. Baran Stanley J., Davis Dennis K. (2007), Teorie komunikowania masowego, Kraków: Wydawnictwo UJ. 2. Maigret Eric (2012), Socjologia komunikacji i mediów. Warszawa: Oficyna Naukowa. 3. Dobek-Ostrowska Bogusława (2004), Podstawy komunikowania społecznego. Wrocław: Wydawnictwo ASTRUM. 4. Van Dijk Jan (2010), Społeczne aspekty nowych mediów. Analiza społeczeństwa sieci. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN |
Efekty uczenia się: |
W1: Student ma rozszerzoną wiedzę na temat relacji między społeczeństwem, sferą kultury a mediami - K_W04 W2: Student ma pogłębioną wiedzę na temat roli mediów i ich wpływu na życie społeczne - K_W010 U1: Student posiada pogłębioną umiejętność diagnozowania procesów i zjawisk społecznych w kontekście oddziaływania środków masowego przekazu - K_U03 U2: Student posiada umiejętność pogłębionego rozumienia, analizowania i oceny zjawisk społecznych poprzez pryzmat oddziaływania na społeczeństwo tradycyjnych i nowych mediów - K_U9 K1: Student wykazuje gotowość do aktywnego uczestnictwa w zespołach i instytucjach specjalizujących się w zagadnieniach z obszaru subdyscypliny - K_K01 K2: Student jest przygotowany do przyjęcia odpowiedzialności za powierzone mu zadania - K_K04 |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.