Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Współczesne teorie socjologiczne

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: F-S.127
Kod Erasmus / ISCED: 14.2 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0314) Socjologia i kulturoznawstwo Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Współczesne teorie socjologiczne
Jednostka: Zakład Socjologii Zmiany Społecznej
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Znajomość podstaw socjologii, głównych pojęć i problemów..

Znajomość historii myśli społecznej i klasycznych teorii socjologicznych.


Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS:

Wykład - 3 ECTS


Godziny realizowane z udziałem nauczycieli - 30h (1 ECTS).

Czas wymagany do przygotowania się do egzaminu ustnego – 50h (1,5 ECTS).

Godziny dostępne do konsultacji z nauczycielem oraz egzamin – 10h (0,5 ECTS)


Konwersatorium - 3 ECTS

Godziny realizowane z udziałem nauczycieli – 30 h ( 1 ECTS).

Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta potrzebny do zaliczenia ćwiczeń: przygotowanie notatek, pisanie prac, czytanie literatury, przygotowanie prezentacji multimedialnej, przygotowanie projektu - 90 h = 2 (ECTS).


Razem – 180 h (6 ECTS).


Sposób weryfikacji efektów kształcenia:

Egzamin ustny. Trzy pytania o różnym stopniu trudności wylosowane z puli pytań.

• K_W02.

• K_U02.

• K_K09

• K_K06


Konwersatorium

• Projekt - K_U04, K_K03

• Aktywność - K_W02, K_K03, K_K09, K_K06


Pełny opis:

Program obejmuje aktualny stan refleksji teoretycznej z głównymi kierunkami rozwoju. Jest kursem wstępnym, wprowadzającym w zagadnienia teoretycznej socjologii. Koncentruje się na modelach świata społecznego i sposobach interpretacji zachodzących procesów społecznych w ostatnim pięćdziesięcioleciu.W ramach kursu omawiane są teorie: strukturalno-funkcjonalna wraz z teorią systemów społecznych Niklasa Luhmanna, socjologia interpretatywna od tradycji interakcjonizmu symbolicznego, socjologii fenomenologicznej, etnomeodologii aż do konpcepcji Ervinga Goffmana.Przedmiotem refleksji jest też obecny stan teorii wymiany i teorii wyboru racjonalnego oraz sposoby uprawiania teorii krytycznej - w wersji Pierre'a Bourdieu, Michela Foucaulta i Jurgena Habermasa. Przeanalizowany będzie także dorobek teorii konfliktu, między innymi Ralfa Dahrendorfa. We wszystkich przypadkach zakres kursu będzie dotyczył użyteczności perspektyw teoretycznych do diagnozowania zjawisk społecznych, a w szczególności ich zdolności do wyjaśniania przemian społecznych XXI wieku.

Literatura:

Literatura podstawowa:

1. Jonathan Turner. Struktura teorii socjologicznej. Warszawa 2005.

2. Anthony Elliott. Współczesna teoria społeczna. Warszawa 2011.

3. Aleksandra Jasińska-Kania i in. (red.). Współczesne teorie socjologiczne. Wybór tekstów. T. 1-2. Warszawa 2006.

4. M. Gdula, L. M. Nijakowski, Oprogramowanie rzeczywistości społecznej. Warszawa 2015.

Literatura szczegółowa na konwersatoria:

R. Merton. Struktura społeczna i teoria socjologiczna. Warszawa 2001.

N.Luhmann. Systemy społeczne. Warszawa 2010.

E.Hałas. Interakcjonizm symboliczny. Warszawa 2002.

Z.Krasnodębski (red.). Fenomenologia i socjologia. Warszawa 1988.

A. Schutz. O wielości światów. Warszawa 2009.

E. Goffman. Człowiek w teatrze życia codziennego. Warszawa 2010.

tenże. Piętno. Stuida o zranionej tożsamości. Gdańsk 2008.

tenże. Rytuały interakcyjne. Warszawa 2008.

tenże. Spotkania. Warszawa 2011.

P. Bourdieu. Zaproszenie do socjologii refleksyjnej. Warszawa 1999.

R. Dahrendorf. Klasy i konflikt klasowy w społeczeństwie przemysłowym. Warszawa 2000.

M. Kempny, J. Szmatka (red.). Współczesne teorie wymiany społecznej. Warszawa 1998.

J. Habermas. Teoria działania komunikacyjnego. T. 1-2. Warszawa 2002.

A. Giddens. Nowoczesność i tożsamość. Warszawa 2001.

Z. Bokszański i in. (red.). Encyklopedia socjologii, T. 1-5. Warszawa 2002.

M. Foucault, „Rządomyślność”, w: tegoż, Filozofia, historia, polityka, Warszawa 2000.

J. H. Turner, Socjologia emocji, PWN, Warszawa 2009.

Efekty uczenia się:

Wykład:

Wiedza :

• Potrafi sformułować główne obszary i problemy refleksji teoretycznej w socjologii. K_W02

• Potrafi omówić dorobek teorii socjologicznych wraz z dziedzinami ich empirycznych zastosowań. K_W02

Umiejętności :

• Potrafi wyznaczyć kierunki i charakter współczesnych przemian społecznych na podstawie dorobku teorii socjologicznych. K_U02

Kompetencje:

• Potrafi ocenić krytycznie i dokonać krytycznej analizy poszczególnych teorii socjologicznych na tle dorobku dyscypliny K_K09

• Przyjmuje wobec rzeczywistości społecznej postawę poznawczą, wyznaczaną nie przez potoczną wiedzę zdroworozsądkową, ale przez założenia, kategorie i modele teoretyczne. K_K06

Konwersatorium

Wiedza :

• Omawia dorobek teorii socjologicznych wraz z dziedzinami ich empirycznych zastosowań K_W02

Umiejętności :

• Potrafi zaprojektować na podstawie poznanych teorii i modeli badanie empiryczne, w którym stosuje kategorie, pojęcia i twierdzenia teoretyczne K_U04

Kompetencje

• Pracować w zespole analizującym teksty teoretyczne i zespołowo projektować aplikacje modeli do badań empirycznych K_K03;

• Ocenić krytycznie i dokonać krytycznej analizy poszczególnych teorii socjologicznych na tle dorobku dyscypliny K_K09

• Przyjąć wobec rzeczywistości społecznej postawę poznawczą, wyznaczaną nie przez potoczną wiedzę zdroworozsądkową, ale przez założenia, kategorie i modele teoretyczne. K_K06

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-3dcdfd8c8 (2024-03-25)