Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Diagnoza potrzeb i usług zdrowotnych.

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: F-S.13
Kod Erasmus / ISCED: 14.202 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0314) Socjologia i kulturoznawstwo Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Diagnoza potrzeb i usług zdrowotnych.
Jednostka: Zakład Socjol. Zdrowia, Med. i Rodziny
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS:

Godziny kontaktowe (z udziałem nauczyciela akademickiego)

Wykład: 15

Konwersatorium: 15

Konsultacje: 5

Łączna liczba godzin z udziałem nauczyciela akademickiego: 35

Liczba punktów ECTS z udziałem nauczyciela akademickiego: 1

Godziny nie kontaktowe (praca własna studenta)

Przygotowanie się do konwersatorium: 15

Praca grupowa w przygotowywaniu projektu: 40

Studiowanie literatury: 15

Przygotowanie się do egzaminu: 15

Łączna liczba godzin nie kontaktowych: 85

Liczba punktów ECTS za godziny nie kontaktowe: 3

Sumaryczna liczba punktów ECTS dla modułu: 4

Sposób weryfikacji efektów kształcenia:

Wszystkie efekty modułowe będą sprawdzane na egzaminie ustnym, natomiast efekty nr 3,4,5 i 6 poprzez ocenę zaprojektowanej i wykonanej diagnozy potrzeb i usług zdrowotnych.

Pełny opis:

Celem zajęć jest przygotowanie studentów do wykonania diagnozy potrzeb usług zdrowotnych i zaprojektowania rozwiązań w obszarze zaspokojenia potrzeb zdrowotnych.

Diagnoza potrzeb usług zdrowotnych jest niezbędna w planowaniu polityki zdrowotnej, szczególnie na poziomie społeczności lokalnej. Racjonalna polityka w organizowaniu ochrony zdrowia powinna opierać się na odpowiednim rozpoznaniu rzeczywistości i prawidłowej ocenie roli, znaczenia i wagi poszczególnych elementów tej rzeczywistości. Konieczne są więc różnorodne badania empiryczne służące wykrywaniu nieznanych faktów, procesów i związków oraz wyjaśnianiu obserwowanych prawidłowości.

Literatura:

1. Ann Bowling - Research methods in health. Investigating health and health services, ss. 1-16.

2. Magdalena Zarzeczna-Baran - Potrzeby zdrowotne

3. Jan Nosko, Andrzej Marcinkiewicz, Bogusław Barański - Ocena potrzeb w zakresie wspomagania zdrowia pracujących na podstawie badania ankietowego w dużym zakładzie pracy. "Medycyna Pracy", 2008, 9(4), 293-306.

4. Wiktoria Wróblewska - Teoria przejścia epidemiologicznego oraz fakty na przełomie wieków w Polsce. "Studia Demograficzne", 2009, 1(155).

5. Abdel Omran - The Epidemiologic Transition: A Theory of the epidemiology of Population Change, The Milbank Quarterly, Vol. 83, No. 4, 2005 (pp. 731–57)

6. Roman Topór-Mądry, Aleksandra Gilis-Januszewska, Jolanta Kurkiewicz, Andrzej Pająk - Szacowanie potrzeb zdrowotnych. (rozdział 2).

7. Mirosław J. Wysocki, Izabela Sakowska, Justyna Car - Miary obciążeń zdrowotno-społecznych - nowe mierniki sytuacji zdrowotnej ludności. "Przegląd epidemiologiczny". 2005, 59, 125-134.

8. Roman Lewandowski - Pomiar Jakości usług medycznych z wykorzystaniem metody SERVQUAL. Problemy Jakości nr 9

, s. 30-35.

8. Karolina Garbacz, Dariusz Guziak - Znaczenie jakości w usługach medycznych w zarządzaniu szpitalem. "Studia i prace wydziału nauk ekonomicznych i zarządzania", nr 28.

9. Aleksandra Czerw, Urszula Religioni, Dominik Olejniczak - Metody pomiaru oraz oceny jakości świadczonych usług w podmiotach leczniczych, Probl Hig Epidemiol 2012, 93(2): 269-273.

10. Lucyna Gromulska, Mirosław J Wysocki - Metody oceny systemów ochrony zdrowia. PRZEGL EPIDEMIOL 2010; 64: 413 - 420

11. Euro Health Consumer Index 2015, URL: http://www.healthpowerhouse.com/index.php?Itemid=55

12.Krajowy indeks sprawności ochrony zdrowia 2014, URL: http://www.pwc.pl/pl/publikacje/assets/krajowy-indeks-sprawnosci-ochrony-zdrowia-2014_raport-pwc.pdf

Czapiński J., Panek T., Diagnoza społeczna 2015. Warunki i jakość życia Polaków, Warszawa 2015.

Ostrowska A., Oczekiwania i realizacja wyrażanych potrzeb zdrowotnych pacjentów w świetle rozwiązań ustawowych, Kraków 2002.

Sidorowicz W., Maroszek J., Kiedik D., Analiza społeczna w polityce zdrowotnej, Kraków 2002.

Szymborski J. (red.), Zdrowie publiczne i polityka ludnościowa, Rządowa Rada Ludnościowa, Warszawa 2012.

Topór-Mądry R., Gilis-Januszewska A., Kurkiewicz J., Pająk A., Szacowanie potrzeb zdrowotnych, Kraków 2002.

Wojtyniak B., Goryński P., Elementy metodologii określania potrzeb zdrowotnych, Warszawa 2001.

Wojtyniak B., Goryński P., Moskalewicz B. (red.), Sytuacja zdrowotna ludności Polski i jej uwarunkowania, Narodowy Instytut Zdrowia Publicznego – Państwowy Zakład Higieny, Warszawa 2012.

Diagnoza stanu zdrowia i potrzeb zdrowotnych mieszkańców Szczecina. Projekt zrealizowany na zlecenie Urzędu Miasta w Szczecinie, oprac. M. Jasińska, Szczecin 2012, dostępny na: http://www.pbr.szczecin.pl/files/336E7CF434E8456095042DDBA69AB9B2/Diagnoza%20stanu%20zdrowia%20i%20potrzeb%20zdrowotnych%20mieszka%C5%84c%C3%B3w%20Szczecina.%20docx.pdf

Diagnoza potrzeb zdrowotnych mieszkańców powiatu myślenickiego oraz powiatowego systemu ochrony zdrowia wraz z oceną i rekomendacjami, wykonana na zlecenie Starostwa Powiatowego w Myślenicach, dostępny na: http://www.myslenicki.pl/pl/content/view/306/149/

Ocena stanu zdrowia oraz określenie potrzeb zdrowotnych mieszkańców województwa lubelskiego na potrzeby opracowywania programów polityki zdrowotnej realizowanych przez Samorząd Województwa Lubelskiego w latach 2016-2021, Urząd Marszałkowski Województwa Lubelskiego, oprac. M. Florek-Łuszczki i in., Lublin 2015, dostępny na: http://www.miedzyrzec.pl/files/konsultacje%20/Ocena.pdf

Literatura uzupełniająca:

Drobnik J., Ocena wybranych parametrów świadczeń zdrowotnych i systemu sprawozdawczości w ochronie zdrowia w zakresie analizy trendów epidemiologicznych i potrzeb zdrowotnych oraz ich wpływ na wybrane elementy polityki zdrowotnej na podstawie danych z województwa śląskiego, Wrocław 2011.

Mossakowska M., Więcek A., Błędowski P. (red.), Aspekty medyczne, psychologiczne, socjologiczne i ekonomiczne starzenia się ludzi w Polsce, Poznań 2012.

Pańczyk W., Wychowanie fizyczne dla zdrowia. Aktywność fizyczna w plenerze wobec zdrowotnych potrzeb człowieka cywilizacji konsumpcyjnej, Rzeszów 2012.

Efekty uczenia się:

01. Student posiada wiedzę z zakresu społecznych uwarunkowań zdrowia i choroby. K_W02, K_W03

S2A_W02, S2A_W03,

02. Posiada wiedzę z zakresu prowadzenia badań społecznych

K_W06, K_W07,

S2A_W06,

03. Potrafi dokonać analizy procesów i zjawisk społecznych i przewidzieć ich konsekwencje. K_U01, K_U02, K_U03, K_U04, K_U011

S2A_U01, S2A_U02, S2A_U03, S2A_U04, S2A_U06,

04. Posiada umiejętność diagnozowania problemów społecznych i przygotować odpowiednie rozwiązania w społeczności lokalnej, K_U01, K_U011, K_U013, K_U014

S2A_U01, S2A_U06, S2A_U07,

05. Wykazuje aktywne uczestnictwo w zespołach realizujących cele społeczne, K_K01; K_K06

S2A_K02, S2A_K07, S2A_K05, S2A_K03,

06. Jest świadomy odpowiedzialności i konsekwencji za podejmowane decyzje, K_K04,

S2A_K03

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-3dcdfd8c8 (2024-03-25)