Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Promocja zdrowia (P)

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: F-S.144
Kod Erasmus / ISCED: 14.201 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Promocja zdrowia (P)
Jednostka: Zakład Socjol. Zdrowia, Med. i Rodziny
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

brak

Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS:

Godziny kontaktowe (z udziałem nauczyciela akademickiego)

Wykład: 30

Konwersatorium: 15

Konsultacje: 5

Łączna liczba godzin z udziałem nauczyciela akademickiego: 50

Liczba punktów ECTS z udziałem nauczyciela akademickiego: 2

Godziny nie kontaktowe (praca własna studenta)

Przygotowanie się do ustnego zaliczenia: 10

Studiowanie literatury: 10

Łączna liczba godzin nie kontaktowych: 20

Liczba punktów ECTS za godziny nie kontaktowe: 1

Sumaryczna liczba punktów ECTS dla modułu: 4

Sposób weryfikacji efektów kształcenia:

K_W01. wykład - zaliczenie ustne, konwersatorium - Esej refleksyjny;

Aktywność podczas zajęć.

K_W02,K_W07 wykład - zaliczenie ustne, konwersatorium - Esej refleksyjny; Aktywność podczas zajęć.

K_U02 wykład - zaliczenie ustne, konwersatorium - Esej refleksyjny;

Aktywność podczas zajęć.

K_U03 wykład - zaliczenie ustne, konwersatorium - Esej refleksyjny;

Aktywność podczas zajęć.

K_K04 wykład - zaliczenie ustne, konwersatorium - Esej refleksyjny;

Aktywność podczas zajęć.

Pełny opis:

Student zapoznaje się z promocją zdrowia rozumianą jako dyscyplina naukowa i działalność z zakresu polityki zdrowotnej. Poznaje społeczne, kulturowe, ekonomiczne, środowiskowe i psychologiczne uwarunkowania zdrowia jednostki i społeczności. Poznaje praktyczne działania z zakresu promocji zdrowia i potrafi zastosować adekwatne metody w zależności od potrzeb zdrowotnych określonych beneficjentów programów promowania zdrowia w wybranych środowiska i instytucjach.

Literatura:

Zofia Słońska – Socjologia a promocja zdrowia, [w:] Socjologia medycyny. Podejmowane problemy, kategorie, analizy. Antonina Ostrowska (red.), Wydawnictwo IFiS PAN, Warszawa 2009.

Zofia Słońska - Wkład polskiej socjologii w rozwój promocji zdrowia. Od socjologii medycyny do socjologii w promocji zdrowia, [w:] Antonina Ostrowska, Michał Skrzypek (red.) Socjologia medycyny w Polsce z perspektywy półwiecza wydawnictwo: 1FIS PAN, (2015)

Zofia Słońska - Społeczna natura zdrowia: teoria i praktyka. [w:] Włodzimierz Piątkowski (red.) Socjologia z medycyną. W kręgu myśli naukowej Magdaleny Sokołowskiej. Wydawnictwo IFiS PAN. 2010.

Zofia Słońska, Włodzimierz Piątkowski. The sociology of health and medicine in Poland. Salute e Societ, 2012 vol. 11 nr 2, s. 73-88

Irena Heszen, Helena Sęk, Psychologia zdrowia, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa:2007, Rozdział 3.1, 3.2, 3.3, 3.4, 4.1, 4.2, 4.3, 4.4, 4.5.

Promocja zdrowia. Słownik podstawowych terminów. (dostępny w internecie) Hasła: „edukacja zdrowotna", „prewencja chorób", „promocja zdrowia".

Marcin Sochocki, Profilaktyka czy promocja zdrowia? „Remedium" 2004.7/8. URL: http://www.psychologia.edu.pl/czytelnial6l-remediumi949-profilaktyka-czy-promocjazdrowia-cz-i.html

Jerzy B. Karski, Praktyka i teoria promocji zdrowia. Wydawnictwo CeDeWu Warszawa 2011.

Nina Kooll, Raif Schwarzer, „Prawdziwych przyjaciół..." Wsparcie społeczne, stres, choroba i śmierć. [w:] Wsparcie społeczne, stres, zdrowie. Helena Sęk, Roman Cieślak (red.), Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2005.

Diana Dwyer, Bliskie relacje interpersonalne. Wydawnictwo GWP, 2005.

Beata Tobiasz-Adamczyk, Wybrane elementy socjologii zdrowia i choroby. Rozdział 4. Kulturowe uwarunkowania zdrowia i choroby oraz zachowań w zdrowiu i chorobie. Wydawnictwo Coll. Medicum UJ, 2000.

Iwona Taranowicz, Zdrowie i sposoby radzenia sobie z jego zagrożeniami. Analiza socjologiczna, Wydawnictwo Arboretum, 2010.

Antonina Ostrowska, Zróżnicowania społeczne i nierówności w zdrowiu. [w:] Socjologia z medycyną, Włodzimierz Piątkowski (red.), Wydawnictwo IFiS PAN, Warszawa 2010.

Violetta Korporowicz, Ekologiczne uwarunkowania zdrowia społecznego. W: Promocja

zdrowia. Konteksty społeczno-kulturowe. (red.) Maria Danuta Głowacka. Poznań 2000.

Maria Miller, Janusz Opolski, Zdrowie Publiczne w Polsce a polityka zdrowotna w świetle dokumentów Światowej Organizacji Zdrowia, „Postępy nauk medycznych", 2009, 4, s. 282289.

Krzysztof Puchalski - Promocja zdrowia w Polsce w obliczu procesów medykalizacji. Przedmiot oraz kontekst dla badań z pogranicza psychologii i socjologii zdrowia. [w:] Psychologia zdrowia: konteksty i pogranicza. Małgorzata Górnik-Durose, Joanna Mateusiak (red.). Wydawnictwo Uniwersytetu Sląskiego, Katowice 2011. URL: http://depot.ceon.pl/handle/123456789/1979

Puchalski K., Korzeniowska E., Dlaczego nie dbamy o własne zdrowie. Rola potocznych racjonalizacji w wyjaśnianiu zachowań zdrowotnych, w: Piątkowski W. (red.), Zdrowie, choroba, społeczeństwo. Studia z socjologii medycyny, Wydawnictwo UMCS, Lublin 2004, 107-126.

Mirosława Cylkowska-Nowak Społeczne dyskursy promocji zdrowia: ekstremalna krytyka i ewaluacja. W: Promocja zdrowia. Konteksty społeczno-kulturowe. (red.) Maria Danuta Głowacka. Poznań 2000.

Agnieszka Borowiec, Izabella Lignowska, Czy ideologia healthismu jest cechą dystynktywną klasy średniej w Polsce? Kultura i Społeczeństwo, 2012 156 13 195-111

Jonathan Gabe, Milce Bury, Mary Ann Elston, „Key concepts in medical sociology." 2006, rozdział: Suryeillance and health promotion. pp.155-159.

Kawczyńska-Butrym Z., (red.), Uczelnia promująca zdrowie: założenia programu, Wydawnictwo UMCS, Lublin 1995.

Ogryzko-Wiewiórowska M. (red.), Zmiana przez zdrowie. Promocja zdrowia dla grup szczególnego ryzyka, Lublin 2008.

Puchalski K., Korzeniowska E., Promocja zdrowia w Polsce. Quo yadis?, [w:] Podstawy

interdyscyplinarności w naukach o zdrowiu, red. M. Skrzypek, Lublin 2014.

Słońska Z., Woynarowska B. (red.), Programy dla zdrowia w społeczności lokalnej, Warszawa 2002.

Piątkowski W., Titkow A. (red.) W stronę socjologii zdrowia. Wydawnictwo UMCS, Lublin, 2002. Rozdział: W stronę socjologii zdrowia.

Barański J, Piatkowski W. (red.) Zdrowie i choroba. Wybrane problemy socjologii medycyny, Wrocław 2002. Punkt 1-4. Str. 39-43.

Słońska Z., Nowe oblicza medykalizacji: redefinicja i marginalizacja promocji zdrowia, [w:] Socjologia i antropologia medycyny w działaniu, red. W. Piątkowski, B. Płonka-Syroka, Wrocław 2008.

Syrek E., Zdrowie i wychowanie a jakość życia. Perspektywy i humanistyczne orientacje poznawcze, Katowice 2008.

Woynarowska B. (red.), Edukacja zdrowotna i promocja zdrowia w szkole, Zeszyt 10-11, Warszawa 2006.

Efekty uczenia się:

01. Ma podstawowe wiadomości na temat promocji zdrowia jako interdyscyplinarnej nauki akademickiej.

02. Dysponuje wiedzą z zakresu teoretycznych i metodologicznych podstaw promocji zdrowia.

03. Potrafi wskazać związki promocji zdrowia z naukami społecznymi i naukami o zdrowiu oraz jest w stanie ją praktycznie zastosować.

04. Posiada umiejętności diagnozowania zjawisk społecznych, w tym czynników ryzyka zdrowotnego.

05. Prezentuje postawy odpowiedzialności za zdrowie indywidualne i społeczne.

Praktyki zawodowe:

brak

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-cf0b884f2 (2024-04-02)