Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Animator promocji zdrowia(sp.SZSL)

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: F-S.2
Kod Erasmus / ISCED: 14.202 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Animator promocji zdrowia(sp.SZSL)
Jednostka: Zakład Socjol. Zdrowia, Med. i Rodziny
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS:

Godziny kontaktowe (z udziałem nauczyciela akademickiego)

Wykład: 30

Konsultacje: 5

Łączna liczba godzin z udziałem nauczyciela akademickiego: 35

Liczba punktów ECTS z udziałem nauczyciela akademickiego: 1,25

Godziny nie kontaktowe (praca własna studenta)

Studiowanie literatury: 20

Przygotowanie się do zaliczenia: 20

Łączna liczba godzin nie kontaktowych: 40

Liczba punktów ECTS za godziny nie kontaktowe: 1,75

Sumaryczna liczba punktów ECTS dla modułu: 3

Sposób weryfikacji efektów kształcenia:

egzamin ustny

Pełny opis:

Na zajęciach "Animator promocji zdrowia" studenci poznają możliwości zastosowania metod animacji społecznej w promocji zdrowia i edukacji zdrowotnej, a także konstruują projekty animacji promocji zdrowia w odniesieniu do wybranych problemów zdrowotnych na poziomie społeczności lokalnej.

Przedstawiane są różne podejścia do animacji lokalnej z wyakcentowaniem roli animatora jako facylitatora zmian w procesach organizowania społeczności lokalnej. Uczestnicy zajęć zapoznają się etapami procesu animacji, ucząc się wykorzystywania naturalnych zasobów społeczności lokalnej w budowaniu sytemu oparcia społecznego.

Literatura:

Anita Majchrowska, Maciej Wszędyrówny (Red.), Wąwolnica - lokalny program promocji zdrowia. Krótki raport sprzed dekady, Wydawnictwo Liber Duo s.c., Lublin 2010.

Inspiracja – Aktywacja, Akademia Rozwoju Filantropii w Polsce i Towarzystwo Inicjatyw Twórczych „ę”, Warszawa 2004 http://e.org.pl/publikacje/ia.pdf

Jacek Schindler, Konteksty aktywizowania społeczności lokalnych, W: Partycypacja społeczna i aktywizacja w rozwiązywaniu problemów społeczności lokalnych / pod red. Barbary Lewenstein, Jacka Schindlera, Ryszarda Skrzypca. - Warszawa : Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, cop. 2010 s. 163-192.

Barbara Jedlewska, Animatorzy kultury wobec wyzwań edukacyjnych. Wydawnictwo UMCS, 2003

Małgorzata Kopczyńska, Animacja społeczno-kulturalna, Centrum Animacji Kulturalnej, Warszawa, 1993.

Jasińska Ewa, Rozpoznanie środowiska: początek skutecznej animacji społecznej, Warszawa 2005.

Usowicz Alicja, Od animacji kultury do animacji społecznej

http://www.woak.torun.pl/index.php?aid=122388755548f30ac3581b6

Program promocji zdrowia "Chcę być zdrowa - jestem sprawna i aktywna fizycznie" http://lideranimator.pl/projekty/119-Program-promocji-zdrowia-Chce-byc-zdrowa---jestem-sprawna-i-aktywna-fizycznie

Kim jest animator społeczny. Red. Piotr Henzler, Bohdan Skrzypczak, Warszawa 2006. http://www.platformakultury.pl/files/2013-01-28/kim_jest_animator_spoleczny_poj.pdf

Tomasz Kaźmierczak, Zmiana w społeczności lokalnej. Szkice o kapitale społecznym w praktyce społecznej i nie tylko. Instytut Spraw Publicznych, Warszawa, 2007. http://www.isp.org.pl/publikacje,25,222.html

Bohdan Skrzypczak, Metoda animacji społecznej – zasadnicze aspekty praktyki edukacyjnej w: Edukacja i animacja społeczna w środowisku lokalnym, CAL, Warszawa 2006,

Stowarzyszenie Centrum Wspierania Aktywności Lokalnej, CAL http://www.cal.org.pl/

Tomasz Kaźmierczak, Barbara Bąbska, Magdalena Popłońska-Kowalska, Marek Rymsza - Środowiskowe role zawodowe pracownika socjalnego. raport dotyczący nowych ról zawodowych pracownika socjalnego (maj 2013), Rozdział 1. Animator lokalny. str.16-33. http://www.isp.org.pl/publikacje,25,594.html

DLA animacja kultury. metody/ działania/ inspiracje http://e.org.pl/publikacje/dla.pdf

Marcin Sochocki, Profilaktyka czy promocja zdrowia? "Remedium" 2004.7/8. URL: http://www.psychologia.edu.pl/czytelnia/61-remedium/949-profilaktyka-czy-promocja-zdrowia-cz-i.html

Promocja Zdrowia. Słownik Podstawowych Terminów. Hasło – edukacja zdrowotna http://zakladepidemiologii.ikard.pl/slownik.html

Promocja Zdrowia. Słownik Podstawowych Terminów. Hasło – prewencja chorób http://zakladepidemiologii.ikard.pl/slownik.html

Promocja Zdrowia. Słownik Podstawowych Terminów. Hasło – promocja zdrowia http://zakladepidemiologii.ikard.pl/slownik.html

Jerzy Karski, Praktyka i teoria promocji zdrowia. Warszawa: 2007.

Krzysztof Puchalski, Uwarunkowania zachowań zdrowotnych i możliwości ich kształtowania. [w:] Nisko wykształceni pracownicy a zdrowie – wyzwania dla edukacji zdrowotnej. Elżbieta Korzeniowska, Krzysztof Puchalski (red.). 2010. str. 33-43.

Portal internetowy Krajowego Centrum Promocji Zdrowia w Miejscu Pracy http://promocjazdrowiawpracy.pl/

Mieczysław Gałuszka, Kompetencja zdrowotna w społeczeństwie ryzyka biomedycznego. [w:] Społeczne, kulturowe i polityczne uwarunkowania ryzyka zdrowotnego, (red.) Mieczysław Gałuszka, Magdalena Wieczorkowska, Łódź, 2012.

Efekty uczenia się:

Student posiada wiedzę z zakresu społecznych uwarunkowań zdrowia , choroby i promocji zdrowia.K_W02, K_W03

Posiada wiedzę z obszaru struktur, systemów i procesów społecznych na poziomie społeczności lokalnej. K_W03, K_W04,

Potrafi dokonać analizy potrzeb społecznych w obszarze zdrowia i zaplanować działania na rzecz promocji zdrowia w celu zaspokojenia tych potrzeb.K_U01, K_U02, K_U03, K_U04, K_U011

Posiada umiejętność przygotowania i realizacji programów z zakresu promocji zdrowia dla społeczności lokalnej. K_U08, K_U011, K_U013, K_U014, K_U016

Wykazuje aktywne uczestnictwo w zespołach realizujących cele społeczne K_K01; K_K06

Jest świadomy odpowiedzialności i konsekwencji za podejmowane decyzje K_K04,

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-3dcdfd8c8 (2024-03-25)