Aktywizacja zasobów lokalnych na rzecz zdrowia
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | F-S.90 |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.202
|
Nazwa przedmiotu: | Aktywizacja zasobów lokalnych na rzecz zdrowia |
Jednostka: | Zakład Socjol. Zdrowia, Med. i Rodziny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | brak |
Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS: | Godziny kontaktowe (z udziałem nauczyciela akademickiego) Wykład: 15 Konwersatorium: 15 Konsultacje: 5 Łączna liczba godzin z udziałem nauczyciela akademickiego: 35 Liczba punktów ECTS z udziałem nauczyciela akademickiego: 1 Godziny nie kontaktowe (praca własna studenta) Przygotowanie się do konwersatorium: 15 Praca grupowa w przygotowywaniu projektu: 40 Studiowanie literatury: 15 Przygotowanie się do egzaminu: 15 Łączna liczba godzin nie kontaktowych: 85 Liczba punktów ECTS za godziny nie kontaktowe: 3 Sumaryczna liczba punktów ECTS dla modułu: 4 |
Sposób weryfikacji efektów kształcenia: | K_W02; K_W03 – egzamin pisemny K_W03, K_W04, - egzamin pisemny K_U01; K_U02; K_U03; K_U04; K_U011 - Aktywność na zajęciach. Referat/projekt zespołowy. K_U08, K_U011, K_U013, K_U014 - Aktywność na zajęciach. Referat/projekt zespołowy. K_K01; K_K06 - Aktywność na zajęciach. Referat/projekt zespołowy. K_K04, - egzamin pisemny, Aktywność na zajęciach. Referat/projekt zespołowy. |
Pełny opis: |
Zajęcia mają na celu nauczenie studentów samodzielnego inicjowania działań nakierowanych na diagnozę i rozwiązanie problemów zdrowotnych w społecznościach lokalnych z wykorzystaniem dostępnych zasobów lokalnych. Żeby działania te były skuteczne, studenci poznają jakie są potencjalne środowiskowe, a także kulturowe, społeczne i ekonomiczne zagrożenia dla zdrowia w społeczności lokalnej, w jaki sposób skutecznie wykorzystywać istniejące sieci wsparcia społecznego. Ponadto zostaną przygotowani na radzenie sobie z potencjalnymi przeszkodami, jakie mogą się ujawnić w trakcie działań na rzecz zdrowia. Analizy te poparte zostaną prezentacją prowadzonych w przeszłości inicjatyw tego typu. Oprócz wykładów zajęcia będą polegały na przygotowaniu projektów badawczych tego typu. |
Literatura: |
WŁODZIMIERZ PIĄTKOWSKI, Lisków - społeczność lokalna promująca zdrowie . W: Zdrowie i choroba. Promocja zdrowia dla gmin i instytucji edukacyjnych. Pod red. Marka Latoszka, Gdańsk 1999, Akad. Med., s. 75-81 WŁODZIMIERZ PIĄTKOWSKI.Lisków - fenomen rozwoju społeczności promującej zdrowie na terenach polsko-niemieckiego pogranicza (1900-1939). (Lisków - the phenomena of the development of a community which promotes health on the terrain of Polish-German borderland (1900-1939).) Sztuka Leczenia 2000 t. 6 nr 1, s. 65-72, sum.] WŁODZIMIERZ PIĄTKOWSKI. Promocja zdrowia w społeczności lokalnej, przykład Liskowa (1900-1939). Prom. Zdr. Nauki Społ. Med. 1994 R. 1 nr 1/2, s. 115-121 Karwacki A., Kaźmierczak M., Rymsza M., Reintegracja. Aktywna polityka społeczna w praktyce, Instytut Spraw Publicznych, Warszawa 2014. Kawczyńska-Butrym Z. (red.), Uczelnia promująca zdrowie: założenia programu, Wyd. Uniwersytetu Mari Curie-Skłodowskiej, Lublin 1995. Ogryzko-Wiewiórowska M. (red.), Zmiana przez zdrowie. Promocja zdrowia dla grup szczególnego ryzyka, Wyd. Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin 2008. Ostrowska A., Skrzypek M. (red.), Socjologia medycyny w Polsce z perspektywy półwiecza. Nurty badawcze, najważniejsze osiągnięcia, perspektywy rozwoju, Wyd. IFiS PAN, Warszawa 2015. Piątek K., Karwacki A. (red.), Aktywna polityka społeczna z perspektywy Europy socjalnej, Wydawnictwo Edukacyjne Akapit, Toruń 2007. Piątkowski W., Płonka-Syroka B. (red.), Socjologia i antropologia medycyny w działaniu, Oficyna Wydawnicza Arboretum, Wrocław 2008. Piątkowski W. (red.), Zdrowie i choroba w badaniach socjologicznych prowadzonych na Uniwersytecie Medycznym w Lublinie 1995-2013, Uniwersytet Medyczny w Lublinie, Lublin 2013. Spicker P., Polityka społeczna – praktyka, Centrum Rozwoju Zasobów Ludzkich, Warszawa 2014. Wódz K., Kowalczyk B. (red.), Organizowanie społeczności. Modele i strategie działania, Wyd. Centrum Rozwoju Zasobów Ludzkich, Warszawa 2014. Marek Siemiński – Środowiskowe zagrożenia zdrowia. Warszawa 2008. Wprowadzenie i Rozdział 1. Podstawowe definicje i pojęcia. S. 25-75 Dorota Jarosińska, Zdrowie środowiskowe – definicje, zakres, priorytety, Materiały szkoleniowe, Teoria i praktyka ocen oddziaływania środowiska na zdrowie, Instytut Medycyny Pracy i Zdrowia Środowiskowego w Sosnowcu, 2001 URL: www.ietu.katowice.pl/wpr/Dokumenty/Materialy.../12-jarosinska.pdf Wspacie społeczne, stres i zdrowie. (red.) H. Sęk, R. Cieślak. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa: 2005. Michał Nowakowski – Pojęcie wsparcia społecznego i problemy jego pomiaru ze szczególnym uwzględnieniem populacji seniorów. [w:] Nasze starzejące się społeczeństwo. Nadzieje i zagrożenia. Praca zbiorowa pod redakcją J. Kowaleskiego i P.Szukalskiego, Łódź, 2004. URL: http://dspace.uni.lodz.pl:8080/xmlui/handle/11089/3695 Jerzy B. Karski (red.) - Kulturowe uwarunkowania zdrowia. Warszawa, 2008. Antonina Ostrowska – Styl życia a zdrowie. Warszawa: 1999. Zofia Słońska, Małgorzata Misiuna. Promocja zdrowia. Słownik Podstawowych terminów. http://zakladepidemiologii.ikard.pl/slownik.html Maria Theiss – Krewni – znajomi – obywatele. Kapitał społeczny a lokalna polityka społeczna. Wydawnictwo Adam Marszałek. Karina Erenkweit - Zdrowie a kapitał społeczny. Ujęcie teoretyczne i praktyczne - Człowiek i jego środowisko, Wydawnictwo Instytutu Medycyny Pracy i Zdrowia Środowiskowego, (red.) Adam Anczyk, Katarzyna Łaszczyca, s. 257-268. Jakub Gajewski - Co wyjaśnia kapitał społeczny w badaniach dotyczących zdrowia? Hygiea. Public Health. 2011, 46(4): 409-13. Tomasz Kaźmierczak, Barbara Bąbska, Magdalena Popłońska-Kowalska, Marek Rymsza – Środowiskowe role zawodowe pracownika socjalnego. Raport dotyczący nowych ról zawodowych pracownika socjalnego (maj 2013), Rozdział 1. URL: http://www.isp.org.pl/publikacje,25,594.html Ustawa o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie; Ustawy o działalności stowarzyszeń i prawo o fundacjach. Fragmenty odnoszące się do zdrowia oraz ochrony i promocji zdrowia: a) Konstytucja RP; b) Ustawa o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych; c) ustawa o działalności leczniczej; d) Ustawa o samorządzie gminnym; e) ustawa o samorządzie powiatowym; f) Ustawa o samorządzie wojewódzkim g) Ustawa o systemie oświaty h) ustawa o ochronie zdrowia psychicznego; i) ustawa o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych; j) ustawa o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA Student posiada wiedzę z zakresu społecznych uwarunkowań zdrowia i choroby. profil ogólnoakademicki – K_W02; K_W03 Posiada wiedzę z obszaru struktur, systemów i procesów społecznych na poziomie społeczności lokalnej. profil ogólnoakademicki – K_W03, K_W04, UMIEJĘTNOŚCI Potrafi dokonać analizy potrzeb społecznych w obszarze zdrowia i przewidzieć konsekwencje nie zaspokojenia tych potrzeb. profil ogólnoakademicki - K_U01; K_U02; K_U03; K_U04; K_U011 Posiada umiejętność inicjowania lokalnych zasobów na rzecz zdrowia. profil ogólnoakademicki - K_U08, K_U011, K_U013, K_U014 KOMPETENCJE SPOŁECZNE Wykazuje aktywne uczestnictwo w zespołach realizujących cele społeczne profil ogólnoakademicki - K_K01; K_K06 Jest świadomy odpowiedzialności i konsekwencji za podejmowane decyzje profil ogólnoakademicki - K_K04, |
Praktyki zawodowe: |
brak |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.