Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Demografia

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: F-S.93
Kod Erasmus / ISCED: 14.201 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Demografia
Jednostka: Zakład Socjol. Zdrowia, Med. i Rodziny
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

brak

Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS:

Godziny kontaktowe (z udziałem nauczyciela akademickiego)

Wykład: 30

Konwersatorium: 30

Konsultacje: 5

Łączna liczba godzin z udziałem nauczyciela akademickiego: 65

Liczba punktów ECTS z udziałem nauczyciela akademickiego: 2

Godziny nie kontaktowe (praca własna studenta)

Przygotowanie się do konwersatorium: 30

Studiowanie literatury: 15

Przygotowanie się do egzaminu: 10

Łączna liczba godzin nie kontaktowych: 55

Liczba punktów ECTS za godziny nie kontaktowe: 2

Sumaryczna liczba punktów ECTS dla modułu: 4

Sposób weryfikacji efektów kształcenia:

W1. wykład - egzamin pisemny, konwersatorium – aktywność na zajęciach, pisemne zaliczenie

W2, wykład - egzamin pisemny, konwersatorium - aktywność na zajęciach, pisemne zaliczenie

U1. wykład - egzamin pisemny, konwersatorium - aktywność na zajęciach, pisemne zaliczenie

U2, wykład - egzamin pisemny, konwersatorium - aktywność na zajęciach, pisemne zaliczenie

Pełny opis:

Podczas zajęć studenci zapoznają się z przedmiotem badań demografii, na które składają się elementy ruchu naturalnego (urodzenia, zgony), ruchu wędrówkowego (migracje zewnętrzne i wewnętrzne). Owe procesy determinują stan i strukturę demograficzną zbiorowości ludzkich. Zagadnieniami poruszanymi w trakcie zajęć będą więc: pojęcia podstawowe dla demografii, właściwa tej dyscyplinie metodologia, źródła danych, sposoby wyjaśniania przemian ludnościowych w różnych okresach historycznych (od starożytności po czasy współczesne), oraz mechanizmy leżące u podłoża ich przemian wraz ich konsekwencjami. Do tych ostatnich należą: związane z szeroko pojętą modernizacją, zmiany postaw i zachowań w tym prokreacyjnych, (skutkujących zmianą wzorca małżeńskości i płodności), akceleracja procesu starzenia się społeczeństw, reprodukcja niezapewniająca prostej zastępowalności pokoleń, niezwykła intensywność i powszechność ruchów wędrówkowych. Kurs obejmie również wybrane teorie ludnościowe oraz zagadnienia polityki ludnościowej.

Literatura:

• J. Holzer „Demografia”, Warszawa 2003.

• M. Okólski, A. Fihel, Demografia. Współczesne zjawiska i teorie, Wyd. Naukowe Scholar, Warszawa 2012.

• M. Okólski - Demografia. Podstawowe pojęcia, procesy i teorie w encyklopedycznym zarysie. 2004

• J. Balicki, E. Frątczak, Ch. Nam, Przemiany ludnościowe. Fakty - Interpretacje - Mity, Wyd. UKSW, Warszawa 2007.

• K. Slany – Dylematy i kontrowersje wokół małżeństwa i rodziny we współczesnym świecie. W: Wybrane problemy współczesnej demografii. Łódź 2003.

• M. Okólski - Modernizacja społeczeństwa a przejście demograficzne. W: Teoria przejścia demograficznego (red. Okólski) 1990.

• M. Nowakowski - Reprodukcja ludności w preindustrialnych społeczeństwach rolniczych. Skrypt dla studentów.

• B. Szacka, Wprowadzenie do socjologii, Oficyna Naukowa, Warszawa 2008.

• T. Szlendak, Socjologia rodziny. Ewolucja, historia, zróżnicowanie, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa 2010.

• Sytuacja demograficzna Polski, Raport 2013-2014, Rządowa Rada Ludnościowa, Warszawa 2014.

• Zachorowalność i umieralność na nowotwory a sytuacja demograficzna Polski, Rządowa Rada Ludnościowa, Warszawa 2014

• I. Kotowska, 2009, Spisy powszechne ludności jako źródło informacji o przemianach demograficznych i społecznych, w: „Wiadomości Statystyczne” nr 9. Dostępne: http://www.stat.gov.pl/cps/rde/xbcr/pts/ws_09_2009.pdf;

• Rocznik demograficzny GUS 2014

• strona internetowa GUS, EUROSTAT, UN POPULATION

Efekty uczenia się:

WIEDZA

W1. Student zna liczebność ludności świata, jego regionów i Polski, oraz jej rozmieszczenie, zna struktury populacji wg płci, wieku, stanu cywilnego, cech społeczno-zawodowych. Ma wiedzę dotyczącą dynamiki zmian w odniesieniu do tych cech wyżej wymienionych populacji. profil praktyczny – K_W04; S1P_W03

W2. Student zna procesy małżeńskości, rodności, umieralności i migracji w Polsce, Europie i innych regionach Świata. Zna prognozy dotyczące przyszłości demograficznej Polski i innych populacji Świata. Zna podstawowe teorie demograficzne. profil praktyczny – K_W04; S1P_W03

UMIEJĘTNOŚCI I KOMPETENCJE SPOŁECZNE

U1. Wykorzystuje teorie demograficzne do opisu i analizy konkretnych struktur oraz procesów demograficznych. profil praktyczny – K_U02, S1P_U02

U2. Student potrafi wykorzystać źródła informacji (w tym bazy danych zawierające informacje ludnościowe) oraz metody szacowania liczby ludności i sposoby opisu struktur i procesów demograficznych za pomocą wielkości względnych i podstawowych współczynników demograficznych niezbędnych do prowadzenia analiz ludnościowych w celu diagnozy sytuacji demograficznej w wybranej populacji niezbędnej jako podstawa wdrażania rozmaitych projektów społecznych. profil praktyczny – K_U02, S1P_U02; K_K05, S1P_K05

Praktyki zawodowe:

brak

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-3dcdfd8c8 (2024-03-25)