Demografia
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | F-S.93 |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.201
|
Nazwa przedmiotu: | Demografia |
Jednostka: | Zakład Socjol. Zdrowia, Med. i Rodziny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | brak |
Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS: | Godziny kontaktowe (z udziałem nauczyciela akademickiego) Wykład: 30 Konwersatorium: 30 Konsultacje: 5 Łączna liczba godzin z udziałem nauczyciela akademickiego: 65 Liczba punktów ECTS z udziałem nauczyciela akademickiego: 2 Godziny nie kontaktowe (praca własna studenta) Przygotowanie się do konwersatorium: 30 Studiowanie literatury: 15 Przygotowanie się do egzaminu: 10 Łączna liczba godzin nie kontaktowych: 55 Liczba punktów ECTS za godziny nie kontaktowe: 2 Sumaryczna liczba punktów ECTS dla modułu: 4 |
Sposób weryfikacji efektów kształcenia: | W1. wykład - egzamin pisemny, konwersatorium – aktywność na zajęciach, pisemne zaliczenie W2, wykład - egzamin pisemny, konwersatorium - aktywność na zajęciach, pisemne zaliczenie U1. wykład - egzamin pisemny, konwersatorium - aktywność na zajęciach, pisemne zaliczenie U2, wykład - egzamin pisemny, konwersatorium - aktywność na zajęciach, pisemne zaliczenie |
Pełny opis: |
Podczas zajęć studenci zapoznają się z przedmiotem badań demografii, na które składają się elementy ruchu naturalnego (urodzenia, zgony), ruchu wędrówkowego (migracje zewnętrzne i wewnętrzne). Owe procesy determinują stan i strukturę demograficzną zbiorowości ludzkich. Zagadnieniami poruszanymi w trakcie zajęć będą więc: pojęcia podstawowe dla demografii, właściwa tej dyscyplinie metodologia, źródła danych, sposoby wyjaśniania przemian ludnościowych w różnych okresach historycznych (od starożytności po czasy współczesne), oraz mechanizmy leżące u podłoża ich przemian wraz ich konsekwencjami. Do tych ostatnich należą: związane z szeroko pojętą modernizacją, zmiany postaw i zachowań w tym prokreacyjnych, (skutkujących zmianą wzorca małżeńskości i płodności), akceleracja procesu starzenia się społeczeństw, reprodukcja niezapewniająca prostej zastępowalności pokoleń, niezwykła intensywność i powszechność ruchów wędrówkowych. Kurs obejmie również wybrane teorie ludnościowe oraz zagadnienia polityki ludnościowej. |
Literatura: |
• J. Holzer „Demografia”, Warszawa 2003. • M. Okólski, A. Fihel, Demografia. Współczesne zjawiska i teorie, Wyd. Naukowe Scholar, Warszawa 2012. • M. Okólski - Demografia. Podstawowe pojęcia, procesy i teorie w encyklopedycznym zarysie. 2004 • J. Balicki, E. Frątczak, Ch. Nam, Przemiany ludnościowe. Fakty - Interpretacje - Mity, Wyd. UKSW, Warszawa 2007. • K. Slany – Dylematy i kontrowersje wokół małżeństwa i rodziny we współczesnym świecie. W: Wybrane problemy współczesnej demografii. Łódź 2003. • M. Okólski - Modernizacja społeczeństwa a przejście demograficzne. W: Teoria przejścia demograficznego (red. Okólski) 1990. • M. Nowakowski - Reprodukcja ludności w preindustrialnych społeczeństwach rolniczych. Skrypt dla studentów. • B. Szacka, Wprowadzenie do socjologii, Oficyna Naukowa, Warszawa 2008. • T. Szlendak, Socjologia rodziny. Ewolucja, historia, zróżnicowanie, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa 2010. • Sytuacja demograficzna Polski, Raport 2013-2014, Rządowa Rada Ludnościowa, Warszawa 2014. • Zachorowalność i umieralność na nowotwory a sytuacja demograficzna Polski, Rządowa Rada Ludnościowa, Warszawa 2014 • I. Kotowska, 2009, Spisy powszechne ludności jako źródło informacji o przemianach demograficznych i społecznych, w: „Wiadomości Statystyczne” nr 9. Dostępne: http://www.stat.gov.pl/cps/rde/xbcr/pts/ws_09_2009.pdf; • Rocznik demograficzny GUS 2014 • strona internetowa GUS, EUROSTAT, UN POPULATION |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA W1. Student zna liczebność ludności świata, jego regionów i Polski, oraz jej rozmieszczenie, zna struktury populacji wg płci, wieku, stanu cywilnego, cech społeczno-zawodowych. Ma wiedzę dotyczącą dynamiki zmian w odniesieniu do tych cech wyżej wymienionych populacji. profil praktyczny – K_W04; S1P_W03 W2. Student zna procesy małżeńskości, rodności, umieralności i migracji w Polsce, Europie i innych regionach Świata. Zna prognozy dotyczące przyszłości demograficznej Polski i innych populacji Świata. Zna podstawowe teorie demograficzne. profil praktyczny – K_W04; S1P_W03 UMIEJĘTNOŚCI I KOMPETENCJE SPOŁECZNE U1. Wykorzystuje teorie demograficzne do opisu i analizy konkretnych struktur oraz procesów demograficznych. profil praktyczny – K_U02, S1P_U02 U2. Student potrafi wykorzystać źródła informacji (w tym bazy danych zawierające informacje ludnościowe) oraz metody szacowania liczby ludności i sposoby opisu struktur i procesów demograficznych za pomocą wielkości względnych i podstawowych współczynników demograficznych niezbędnych do prowadzenia analiz ludnościowych w celu diagnozy sytuacji demograficznej w wybranej populacji niezbędnej jako podstawa wdrażania rozmaitych projektów społecznych. profil praktyczny – K_U02, S1P_U02; K_K05, S1P_K05 |
Praktyki zawodowe: |
brak |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.