Świat Dysku Terry'ego Pratchetta – wprowadzenie do filozoficznej analizy
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | F-SD-23Z(fakultet) |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Świat Dysku Terry'ego Pratchetta – wprowadzenie do filozoficznej analizy |
Jednostka: | Wydział Filozofii i Socjologii |
Grupy: | |
Strona przedmiotu: | http://www.umcs.pl |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
3.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | brak, jednak wstępna znajomość serii Świat Dysku znacznie ułatwi studentowi przyswajanie treści prezentowanych na zajęciach |
Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS: | Godziny kontaktowe (z udziałem nauczyciela akademickiego) Konwersatorium 30h Konsultacje i zaliczenie 3h Łączna liczba godzin z udziałem nauczyciela akademickiego 33h Liczba punktów ECTS z udziałem nauczyciela akademickiego 1,1 Godziny niekontaktowe (praca własna studenta) Studiowanie literatury 47 Przygotowanie się do zaliczenia 10 Łączna liczba godzin niekontaktowych 57 Liczba punktów ECTS za godziny niekontaktowe 1,9 Sumaryczna liczba punktów ECTS 3 |
Sposób weryfikacji efektów kształcenia: | W1. aktywność w trakcie zajęć, dyskusja W2. aktywność w trakcie zajęć, dyskusja W3. aktywność w trakcie zajęć, dyskusja U1. dyskusja, zaliczenie końcowe U2. dyskusja, zaliczenie końcowe U3. dyskusja, zaliczenie końcowe K1. aktywność w trakcie zajęć, dyskusja |
Pełny opis: |
Celem zajęć jest zapoznanie studentów z bogatym dorobkiem twórczym Terry’ego Pratchetta i wprowadzenie do analizy jego autorskiej serii Świat Dysku (Discworld) z perspektywy filozoficznej oraz kulturoznawczej. Twórczość literacka Pratchetta niezmiennie pozostawia po sobie znaczący ślad w dziejach rozwoju literatury fantastycznej. Dzieje się tak ze względu na lekkość przekazu zawartego w dziełach, co w połączeniu z talentem autora do tworzenia środowisk szczególnie cennych pod kątem analizy problemów teoretycznych i praktycznych zachęca do twórczej refleksji nad jego dziełami. Ogrom odmiennych historii, postaci i zagadnień łączy się w tytułowym Świecie Dysku – serii, której popularność nie wyklucza przekazywania treści wymagających refleksji szczególnie z perspektywy filozoficznej i kulturoznawczej. Tematyka zajęć poruszać będzie takie zagadnienia jak: kreacja świata fantastycznego; znaczenie kreowanych postaci (także istot antropomorficznych jak Maurycy, Gaspode i nadnaturalnych, jak bogowie, Wiedźmikołaj i Śmierć, Śmierć Szczurów) w kontekście narracyjnym; analiza filozoficznych wątków pojawiających się w twórczości Pratchetta, analiza idei sprawiedliwości, wiary oraz mitów prezentowanych na łamach Świata Dysku; problemy społeczne takie jak: rasizm, wykluczenie społeczne, niesprawiedliwość etc. oraz ich współczesne odniesienia. Cennym w kontekście zajęć okaże się również możliwość porównania i skonfrontowania interpretacji przekazów Pratchetta. Jego twórczość skłania bowiem z reguły bardziej do krytycznej i gorzkiej (choć inspirującej) refleksji na drodze dyskusji nad uniwersalnymi problemami niż do jednostronnego wartościowania lub moralizowania. |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: T. Pratchett, Blask fantastyczny, tłum. P. Cholewa, Prószyński i S-ka, Warszawa 1995 (fragmenty); T. Pratchett, Kolor Magii, tłum. P. Cholewa, Prószyński i S-ka, Warszawa 1994 (fragmenty); T. Pratchett, Pomniejsze Bóstwa, tłum. P. Cholewa, Prószyński i S-ka, Warszawa 2001 (fragmenty); T. Pratchett, Straż! Straż!, tłum. P. Cholewa, Prószyński i S-ka, Warszawa 1999 (fragmenty); T. Pratchett, Wiedźmikołaj, tłum. P. Cholewa, Prószyński i S-ka, Warszawa 2016 (fragmenty); T. Pratchett, Zadziwiający Maurycy i jego uczone gryzonie, tłum. P. Cholewa, Prószyński i S-ka, Warszawa 2004 (fragmenty); Literatura uzupełniająca: T. Pratchett, Bogowie, honor, Ankh-Morpork, tłum. P. Cholewa, Prószyński Media, Warszawa 2016 (fragmenty); T. Pratchett, Ciekawe czasy, tłum. P. Cholewa, Prószyński i S-ka, Warszawa 2003 (fragmenty); T. Pratchett, Czarodzicielstwo, tłum. P. Cholewa, Prószyński i S-ka, Warszawa 1997 (fragmenty); T. Pratchett, Dysk, tłum. J. Kotarski, Rebis, Warszawa 1999 (fragmenty); T. Pratchett, Kosiarz, tłum. P. Cholewa, Prószyński i S-ka, Warszawa 2001 (fragmenty); T. Pratchett, Mort, tłum. P. Cholewa, Prószyński i S-ka, Warszawa 1996 (fragmenty); T. Pratchett, Piramidy, tłum. P. Cholewa, Prószyński i S-ka, Warszawa 1998 (fragmenty); T. Pratchett, Równoumagicznienie, tłum. P. Cholewa, Prószyński i S-ka, Warszawa 1996 (fragmenty); T. Pratchett, Warstwy wszechświata, tłum. E. Siarkiewicz, Almapress, Warszawa 1992 (fragmenty); T. Pratchett, J. Simpson, Folklor Świata Dysku: legendy mity i zwyczaje ze świata Dysku, z przydatnymi wskazówkami z planety Ziemia; tłum. P. Cholewa, Prószyński Media, Warszawa 2015 (fragmenty); T. Pratchett, S. Briggs, Świat Dysku - Mappa będąca jedyną Wierną y zwykle Dokładną Mappą fantastycznego y magicznego świata Dysku, tłum. P. Cholewa, Prószyński i S-ka, Warszawa 1998; T. Pratchett, S. Briggs, Żółw przypomniany: przewodnik po Świecie Dysku uaktualniony aż do „Niucha”, tłum. P. Cholewa, Prószyński i S-ka, Warszawa 2013 (fragmenty); T. Pratchett, I. Stewart, J. Cohen, Nauka Świata Dysku. 1; tłum. P. Cholewa, Prószyński i S-ka, Warszawa 2005 (fragmenty); T. Pratchett, I. Stewart, J. Cohen, Nauka Świata Dysku. 2, Glob; tłum. P. Cholewa, Prószyński i S-ka, Warszawa 2005 (fragmenty); T. Pratchett, I. Stewart, J. Cohen, Nauka Świata Dysku. 3, Zegarek Darwina; tłum. P. Cholewa, Prószyński i S-ka, Warszawa 2009 (fragmenty); T. Pratchett, I. Stewart, J. Cohen, Nauka Świata Dysku. 4, Dzień sądu, Zegarek Darwina; tłum. P. Cholewa, Prószyński i S-ka, Warszawa 2014 (fragmenty); |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: W1. Student zna i rozumie w zaawansowanym stopniu sposoby analizy i interpretacji tekstów literackich Terry’ego Pratchetta powiązanych z filozoficznym dziedzictwem kultury europejskiej. Kreatywność społeczna: K_W01 Filozofia I st.: K_W06 Filozofia II st.: K_W07 W2. Student zna i w pogłębiony sposób rozumie wpływ nauk humanistycznych i społecznych (filozofii, psychologii, kulturoznawstwa, politologii, teologii) na twórczość Terry’ego Pratchetta na przykładzie dzieł z serii Świat Dysku. Kreatywność społeczna: K_W03 Filozofia I st.: K_W07 Filozofia II st.: K_W08 W3. Student zna i rozumie znaczenie rozważań filozoficznych i interdyscyplinarnych dla powstawaniu dzieł kultury na przykładzie serii Świat Dysku i wybranych opowiadań jej towarzyszących. Kreatywność społeczna: K_W01 Filozofia I st.: K_W10 Filozofia II st.: K_W11 Umiejętności: U1. Student potrafi selekcjonować, analizować, oceniać i wykorzystywać informacje cenne z perspektywy namysłu filozoficznego z twórczości Terry’ego Pratchetta pisanej i elektronicznej. Kreatywność społeczna: K_U02 Filozofia I st.: K_U01 Filozofia II st.: K_U02 U2. Student potrafi docenić unikatowość i uniwersalność treści prezentowanymi na łamach serii Świat Dysku w kontekście dziedzictwa kulturowego. Kreatywność społeczna: K_U02 Filozofia I st.: K_U05 Filozofia II st.: K_U05 U3. Student potrafi przeprowadzić krytyczną analizę fragmentów pochodzących z serii Świat Dysku oraz ocenić ich doniosłość pod kątem namysłu filozoficznego oraz kulturoznawstwa. Kreatywność społeczna: K_U01 Filozofia I st.: K_U08 Filozofia II st.: K_U08 Kompetencje społeczne: K1. Student jest gotowy do uświadamiania sobie i innym europejskiego dziedzictwa kulturowego, szczególnie w sferze dorobku literackiego Terry’ego Pratchetta na przykładzie serii Świat Dysku, a także wpływu tegoż dziedzictwa na problemy społeczne i kulturalne Kreatywność społeczna: K_K02 Filozofia I st.: K_K02 Filozofia II st.: K_K02 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-01 |
![]() |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin, 24 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Krzysztof Rojek | |
Prowadzący grup: | Krzysztof Rojek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.