Współczesna kinematografia w perspektywie teorii krytycznej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | F-WK-23Z(fakultet) |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Współczesna kinematografia w perspektywie teorii krytycznej |
Jednostka: | Wydział Filozofii i Socjologii |
Grupy: | |
Strona przedmiotu: | https://damianwinczewski.wordpress.com/ |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | brak |
Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS: | Godziny kontaktowe (z udziałem nauczyciela akademickiego) Wykład 30 h, 1 ECTS Konsultacje i zaliczenie: 5h Łączna liczba godzin z udziałem nauczyciela akademickiego: 35h Liczba punktów ECTS z udziałem nauczyciela akademickiego: 2 Godziny niekontaktowe (praca własna studenta) Studiowanie literatury: 5h Przygotowanie się do zaliczenia: 20h Łączna liczba godzin niekontaktowych : 25h Liczba punktów ECTS za godziny niekontaktowe : 1 Sumaryczna liczba punktów ECTS 3 |
Sposób weryfikacji efektów kształcenia: | W1, Praca pisemna zaliczeniowa, ocena aktywności na zajęciach W2, Praca pisemna zaliczeniowa, ocena aktywności na zajęciach W3, Praca pisemna zaliczeniowa, ocena aktywności na zajęciach U1, Praca pisemna zaliczeniowa, ocena aktywności na zajęciach, ocena stopnia przygotowania do zajęć. U2, Praca pisemna zaliczeniowa, ocena aktywności na zajęciach, ocena stopnia przygotowania do zajęć. U3, Praca pisemna zaliczeniowa, ocena aktywności na zajęciach, ocena stopnia przygotowania do zajęć. K1, Ocena aktywności na zajęciach K2, Praca pisemna zaliczeniowa, ocena aktywności na zajęciach. |
Pełny opis: |
Zajęcia dotyczą współczesnej refleksji nad filmami i produkcją filmową z perspektywy myślicieli nawiązujących do tzw. teorii krytycznej. Dzielą się na część teoretyczną omawiające popularne teorie wzajemnych powiązań filmu, kultury i ideologii oraz część praktyczną dotyczącą zastosowań analizy filozoficznej w wybranych produkcjach filmowych. |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: M. Horkheimer, T. Adorno, Dialektyka Oświecenia, tłum. M. Łukasiewicz, Warszawa 1994, s. 19–59, 139–188. H. Marcuse,Człowiek jednowymiarowy, tłum. W. Gromczyński, Warszawa 1991, s. 3–81; 251–314. W. Benjamin, Dzieło w dobie reprodukcji masowej, w: tegoż, Twórca jako wytwórca, Poznań 197 L. Althusser, Ideologie i aparaty ideologiczne państwa. Wskazówki do badań, tekst w wersji on-line: https://marksizm.edu.pl/wydawnictwa/wspolczesna-mysl-marksistowska/louis-althusser/ideologie-i-aparaty-ideologiczne-panstwa/ S. Žižek, W obronie przegranych spraw, tłum. J. Kutyła, Warszawa 2008 rozdz. 2 F. Jameson, Postmodernizm, czyli logika kulturowa późnego kapitalizmu, tłum. M.Płaza, Kraków 2011 (fragmenty). Literatura uzupełniająca N. Michna, Waltera Benjamina koncepcja sztuki odczarowanej, https://www.academia.edu/10022332/Waltera_Benjamina_koncepcja_sztuki_odczarowanej_Walter_Benjamin_s_concept_of_disenchanted_art_ H. Walentowicz, "Program teorii krytycznej Maxa Horkheimera." Nowa Krytyka” 2 (2001): 5-40. A. Kornbluh, Marxist Film Theory and Fight Club, New York 2019. T. Majewski, Dialektyczne feerie. Szkoła frankfurcka i kultura popularna, Officyna: Warszawa. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: W1, student zna i rozumie terminologię z zakresu filozofii społecznej, filozofii sztuki i teorii krytycznej Filozofia, studia pierwszego stopnia: K_W01, K_W02, K_W05 Filozofia, studia drugiego stopnia: K_W02, K_W03 Kreatywność społeczna: K_W01, K_W03 W2, student zna i rozumie zagadnienia związane z kształtowaniem się i historyczną zmiennością idei filozoficznych dotyczących człowieka, kultury, sztuki i ideologii Filozofia, studia pierwszego stopnia: K_W04, K_W04 Filozofia, studia drugiego stopnia: K_W04, K_W05 Kreatywność społeczna: K_W02, K_W04 W3, student zna i rozumie społeczne konteksty uprawiania filozofii sztuki i jej powiązanie z rozpatrywanymi w nauce współczesnymi dylematami cywilizacyjnymi dotyczącymi kultury masowej Filozofia, studia pierwszego stopnia: K_W08, K_W09 Filozofia, studia drugiego stopnia: K_W09, K_W10 Kreatywność społeczna: K_W06 Umiejętności: U1, student potrafi diagnozować i opisywać najważniejsze wyzwania dotyczące kultury Filozofia, studia pierwszego stopnia: K_U01, K_U03, K_U04 Filozofia, studia drugiego stopnia: K_U03, KU04, Kreatywność społeczna: K_U01, K_U03 U2, student potrafi odnosić się krytycznie do przedstawianych przez filozofów refleksji nad dylematami cywilizacyjnymi związanymi z kulturą masową Filozofia, studia pierwszego stopnia: K_U02, K_U06, K_U08 Filozofia, studia drugiego stopnia: K_U02, K_U06, K_U08 Kreatywność społeczna: K_U02, K_U04 Kompetencje: K1, student uświadamia sobie znaczenie pluralizmu rozmaitych stylów refleksji nad kulturą masową Filozofia, studia pierwszego stopnia: K_K01 Filozofia, studia drugiego stopnia: K_K01, K_K03 Kreatywność społeczna: K_K01 K2, student uświadamia sobie złożoność problemów kultury masowej i jest krytyczny wobec propozycji ich rozwiązania Filozofia, studia pierwszego stopnia: K_K02 Filozofia, studia drugiego stopnia: K_K02 Kreatywność społeczna: K_K02 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-01 |
![]() |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin, 22 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Damian Winczewski | |
Prowadzący grup: | Damian Winczewski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.