Elementy filozofii
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | F-ZPP-226 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Elementy filozofii |
Jednostka: | Instytut Filozofii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Brak |
Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS: | Godziny kontaktowe z prowadzącym zajęcia, łączna liczba godzin w semestrze: 10 Godziny kontaktowe z prowadzącym zajęcia realizowane w formie zajęć dydaktycznych (łączna liczba godzin w semestrze): 30 Przygotowanie się studenta do zajęć dydaktycznych (łączna liczba godzien w semestrze): 15 Studiowane przez studenta literatury przedmiotu (łączna liczba godzin w semestrze); 30 |
Sposób weryfikacji efektów kształcenia: | Ocena aktywności na zajęciach. Rozmowa końcowa. |
Pełny opis: |
elem prowadzonego wykładu jest zapoznanie studentów z problematyką filozoficzną oraz wskazanie na powiązanie refleksji filozoficznej z codziennym życiem. Stąd duży nacisk położony jest na aktywność studentów, ćwiczenie ich umiejętności w wiązaniu koncepcji filozoficznych z faktycznością problemów z jakimi borykają się aktualnie. Wykład nie jest prowadzony z pozycji historii filozofii choć, rzecz jasna, obecność wielkich filozofów jest niezbędna. Prezentuję ogólną strukturę (działy) filozofii oraz wprowadzam studentów w specyficzne podejście filozoficzne ( przestawiając także własny model uprawiania filozofii jako jedną z propozycji do zaakceptowania). Wprowadzenie ontologiczne ma na celu wskazanie na możliwe sposoby istnienia otaczających bytów, odróżnienia epistemologiczne dają podstawę do modyfikowalnej akceptacji twierdzeń. Jednak rdzeniem prowadzonego wykładu jest antropologia, zgodzie z I.Kantem łącząca wszystkie działy filozofii. Byt ludzki rozumiany jest w perspektywie ewolucyjno-transgresyjnej stąd omawiam poziom determinantów biologicznych (w tym tempera mentalnych) wykorzystując dokonania psychologii ewolucyjnej oraz genetyki behawioralnej. Byt ludzki jednak nie jest w żadnym razie redukowalny do poziomu biologicznego stąd konieczność uwzględnienia aspektu kulturowego oraz własnych aktów heterostazy. Omawiając wyżej wymienione „poziomy” konstrukcji bytu ludzkiego korzystam z idei wypracowanych przez filozofów od Platona, przez Arystotelesa, sw Tomasza, Kartezjusza, E. Husserla aż po koncepcje najnowsze: R.Rorty’ego czy D.Dennetta. |
Literatura: |
K.Ajdukiewicz, Zagadnienia i kierunki filozofii. Teoria poznania. Metafizyka. 2010. J.Hospers Wprowadzenie do analizy filozoficznej, Tłum. B.Chwedeńczuk, Warszawa 2001 S.Hawking Teoria wszystkiego: powstanie i losy Wszechświata, Warszawa 2009. J.Searle, Umysł na nowo odkryty, Warszawa 1999. D.Buss, Ewolucja pożądania, Warszawa 1989. F.Nietsche, Nachlass, 2011. Sw Tomasz, Byt i istota, 2009. |
Efekty uczenia się: |
Student potrafi zdefiniować pojęcie „filozofia” oraz podać działy filozofii wraz z określeniem ich tematyki. Charakteryzuje główne koncepcje człowieka (jego strukturę). Opisuje szczegółowo wpływ motywacji na zachowania w kontekście transgresyjnej koncepcji człowieka. Potrafi podać i określić złożoność głównych władz umysłowych człowieka. Zna strukturę zjawiska emocji, potrafi podać jego genezę oraz możliwy nań wpływ. Posługuje się podstawową terminologią filozoficzną. Potrafi odnieść się szacująco do wypowiedzi innych studentów. Dąży do pogłębiania wiedzy z zakresu filozofii. |
Praktyki zawodowe: |
Brak |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.