Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Elementy socjologii polityki

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: F-ZPP-233
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Elementy socjologii polityki
Jednostka: Instytut Socjologii
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS:

Wykład – 2 ECTS

• Aktywne uczestnictwo w wykładzie 30h - 0,5 ECTS

• Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w egzaminie – 30h – 1 ECTS

• Czytanie literatury, przygotowywanie notatek – 15h - 0,5 ECTS


Konwersatorium - 1 ECTS

• Aktywne uczestnictwo w zajęciach konwersatoryjnych 15h - 0,5 ECTS

• Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta potrzebny do zaliczenia ćwiczeń: przygotowanie notatek, czytanie literatury - 15h = 0,5 ECTS.


### Razem – 90 h (3 ECTS)

Sposób weryfikacji efektów kształcenia:

Zaliczenie ustne – K_W01 K_W04 K_W05 K_U01 K_U04 K_K01


Aktywność – K_W07 K_W11 K_U12 K_K05

Pełny opis:

Wykład

Celem wykładu jest zapoznanie studentów z podstawowymi zagadnieniami i koncepcjami z zakresu socjologii polityki. Student nabywa kompetencji w zakresie konceptualizacji i analizy kluczowych zjawisk życia politycznego społeczeństw demokratycznych i niedemokratycznych. Efektem końcowym powinna być zdolność do identyfikacji i wyjaśniania podstawowych zjawisk i procesów politycznych współczesnych społeczeństw.

Konwersatorium

Celem zajęć konwersatoryjnych jest rozwój zainteresowań społecznymi podstawami polityki i instytucji politycznych. Studenci zdobywają i pogłębiają wiedzę na temat zjawisk i procesów społeczno-politycznych w Polsce oraz innych krajach europejskich. Nabywane są umiejętności analizowania i samodzielnego komentowania wybranych zjawisk społeczno-politycznych.

Literatura:

Holzer, J., Balík, S. (2009). Postkomunistyczne reżimy niedemokratyczne. Badania nad przemianami teorii politycznej w okresie po transformacji ustrojowej. Kraków: Ośrodek Myśli Politycznej.

Huntington, S., (2009). Trzecia fala demokratyzacji, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Janoski, T., Alford, R. R., Hicks, A. M., Schwartz, M. A. (red.). (2005). The Handbook of Political Sociology : States, Civil Societies, and Globalization. New York: Cambridge University Press.

Lipset, S. M. (1998). Homo politicus. Społeczne podstawy polityki. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Potulski, J. (2008). Socjologia polityki, Gdańsk: Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego.

Sartori, G. (1994). Teoria demokracji. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Efekty uczenia się:

Wiedza

Ma świadomość złożoności współczesnych problemów społecznych w Polsce i na świecie; Rozumie ograniczenie ludzkiej wiedzy i metod służących analizie społecznych podstaw procesów politycznych K_W01

posiada wiedzę na temat struktur problemów publicznych, priorytetów instytucji państwowych i powiązań problemów społecznych w różnych perspektywach czasowych i w wymiarach: przestrzennym, sektorowym i horyzontalnym K_W04

zna zasady funkcjonowania instytucji zaangażowanych w kreowanie polityk publicznych na wszystkich poziomach władzy w różnych reżimach politycznych K_W05

posiada wiedzę w zakresie demokratycznych i niedemokratycznych mechanizmów komunikowania się z interesariuszami polityk publicznych: informowania, konsultacji, negocjacji i paktów społecznych. K_W07

Nabył wiedzę dotyczącą działalności instytucji administracji wszystkich szczebli, pozarządowych i społecznych poprzez szkolenia, staże, wolontariat lub praktykę zawodową zrealizowaną w kraju lub zagranicą. K_W11

Umiejętności

Potrafi badać i analizować problemy publiczne na podstawowym i średnim poziomie złożoności, wskazywać na ich kluczowe aspekty i uwarunkowania, powiązania z pokrewnymi zagadnieniami K_U01

Potrafi prezentować zagadnienia problemowe, przedstawiać je na potrzeby debaty z różnymi grupami społecznymi, prowadzić komunikację strategiczną z interesariuszami polityk publicznych, organizować fora dialogu społecznego i obywatelskiego (konsultacje społeczne), organizować zespoły analityczne K_U04

Potrafi hierarchizować współczesne problemy i odczytywać kluczowe punkty decyzyjne. Analizuje wpływ instytucji lokalnych, centralnych i unijnych na krajową agendę w politykach publicznych K_U12

Kompetencje

Ma świadomość złożoności współczesnych problemów społecznych w Polsce i na świecie K_K01

jest świadomy ważności i konieczności pogłębiania umiejętności dostosowania się do realiów życia społecznego a także nieustannego podnoszenia własnych kwalifikacji i kompetencji w zakresie zdolności analizy instytucji życia publicznego. K_K05

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-cf0b884f2 (2024-04-02)