Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Instrumenty regulacyjne w politykach publicznych

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: F-ZPP-240
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Instrumenty regulacyjne w politykach publicznych
Jednostka: Instytut Socjologii
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 3.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Wskazane jest, aby studenci dokonali przeglądu:

swojej wiedzy o narzędziach, ktorymi realizowane są polityki publiczne,

swojej wiedzy o narzędziach regulacyjnych, zwracając uwagę na ich wady i zalety, przykładów, w których stosowanie narzędzi regulacyjnych przynosi dobre efekty w działaniach publicznych,

przykładów, w których stosowanie narzędzi regulacyjnych pociąga za sobą szczególne ryzyko.

Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS:

Wykład – 3 ECTS


• Godziny realizowane z udziałem nauczycieli - 30h (1 ECTS).

• Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w egzaminie – 30h (1 ECTS)

• Czytanie literatury, przygotowywanie notatek – 30h (1 ECTS)


Konwersatorium - 3 ECTS


• Godziny realizowane z udziałem nauczycieli – 30 h (1 ECTS).

• Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta potrzebny do zaliczenia ćwiczeń: przygotowanie notatek, pisanie prac, czytanie literatury, przygotowanie prezentacji multimedialnej, przygotowanie projektu - 90 h = (2 ECTS).


Razem – 180 h (6 ECTS).

Sposób weryfikacji efektów kształcenia:

• Egzamin ustny – K_W01, K_W03, K_U02

• projekt – K_U01

• Prezentacja – K_U01, K_U02, K_U14

• Aktywność – K_U02

Pełny opis:

Celem wykładu jest wprowadzenie do problematyki instrumentów regulacyjnych wykorzystywanych w politykach publicznych. Studenci zapoznają się z pojęciem regulacji jako instrumentem realizacji działań publicznych. Poznają społeczne, ekonomiczne i administracyjne typy regulacji. Omawiane są procesy regulacji na przykładzie wybranych polityk publicznych, procedury oceny skutków regulacji oraz kwestie związane ryzykiem regulacyjnym.

Literatura:

Wykład

1. J. Osiecka-Chojnacka, System oceny skutków regulacji w Polsce, Biuro Analiz Sejmowych, nr 2(26) • 24 stycznia 2008.

2. A. Nowak-Far, Ocena Skutków Regulacji (OSR) – regulacja instrumentem polityki [w:] Ewaluacja wobec wyzwań stojących przed sektorem finansów publicznych (red. A. Haber, M. Szałaj), PARP,Warszawa 2009.

3. PROGRAM „LEPSZE REGULACJE” 2015, Warszawa 2013.

4. M. Pańków, Sztuka regulacji państwo może być efektywnym regulatorem, gdy działa w partnerstwie, Dialog. Pismo Dialogu Społecznego 2/2011.

5. R. Zubek, Jak i dlaczego reformować ocenę skutków regulacji w Polsce?, Opracowanie przygotowane na zlecenie Rzecznika Praw Obywatelskich; Warszawa 2007.

6. K. H. Goetz, R. Zubek, Stanowienie prawa w Polsce. Reguły legislacyjne a jakość ustawodawstwa, Ernst Young, 2005 Raport na temat Potencjału Zarządzania Regulacyjnego w Polsce, SIGMA (Wspólna Inicjatywa OECD i UE), październik 2006 r.

7. Raport z realizacji działań Reformy Regulacji w 2010 roku, Ministerstwo Gospodarki, Warszawa 2011.

8. A. Surdej, Narzędzia rządzenia. Państwo wobec wyzwań regulowania i deregulowania, Dialog. Pismo Dialogu Społecznego 2/2011

8. A. Zybała, Polityki publiczne. Doświadczenia w tworzeniu i wykonywaniu programów publicznych w Polsce i w innych krajach.

9.Krajowa Szkoła Administracji Publicznej, Warszawa 2012, ss. 13-43. Książka jest na stronie internetowej www.ksap.gov.pl

10. A. Zybała, Państwo i społeczeństwo w działaniu. Polityki publiczne wobec potrzeb modernizacji państwa i społeczeństwa, Difin, Warszawa 2013,

11. A. Zybała, Architektura polityki walki z przemocą w rodzinie, Polityka Społeczna 7/2014, A. Zybała, Wokół potrzeby modernizacji struktury instrumentów polityk publicznych, „Studia z polityki publicznej/Public Policy Studies”, nr 1/2014,

12. Wytyczne do oceny skutków regulacji (OSR), Ministerstwo Gospodarski, 2006 (dokument przyjęty przez Radę Ministrów w dniu 10 października 2006 r.)

Efekty uczenia się:

Wykład:

Wiedza

1. Posiada poszerzoną wiedzę z zakresu instrumentów regulacyjnych K_W02.

2. Potrafi określać przydatność poszczególnych narzędzi w poszczególnych politykach publicznych K_W03.

3. Wyróżnia najważniejsze instrumenty polityk publicznych K_W04.

4. Zna zasady wykorzystania poszczególnych instrumentów w wybranych instytucjach polityk publicznych K_W05.

5. Wyjaśnia kluczowe przykłady efektywnego stosowania instrumentów regulacyjnych w działaniach publicznych K_W06.

6. Potrafi określić warunki określające efektywność wykorzystania poszczególnych instrumentów K_W07

Umiejętności

1. Potrafi prezentować zagadnienia problemowe, przedstawiać je na potrzeby debaty z różnymi grupami społecznymi, prowadzić komunikację strategiczną z interesariuszami polityk publicznych K_U04.

Kompetencje społeczne

1. Ma świadomość złożoności zagadnienia instrumentów w polityce publicznej K_K01

Ćwiczenia

Wiedza :

1. Potrafi wskazać warunki określające efektywność wykorzystania poszczególnych instrumentów K_W07

Umiejętności:

1. Potrafi prezentować zagadnienia problemowe, przedstawiać je na potrzeby debaty z różnymi grupami społecznymi, prowadzić komunikację strategiczną z interesariuszami polityk publicznych -K_U04

2. Dobiera metody i narzędzia badawcze niezbędne do efektywnego wykorzystania instrumentów polityki publicznej - K_U05

3. Przy wykorzystaniu odpowiednich instrumentów analizuje relacje pomiędzy procesami legislacyjnymi a formułowaniem polityk publicznych - K_U13

Kompetencje społeczne

1. Ma świadomość złożoności zagadnienia instrumentów w polityce publicznej - K_K01

2. Potrafi działać w zespole, który prowadzi badania nad złożonymi zagadnieniami - K_K02

3. Potrafi budować plan swojego rozwoju w zakresie metod pracy grupowej i badawczej z myślą o lepszej prezentacji złożonych zagadnień regulacyjnych - K_K06

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-04
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Jarosław Chodak, Małgorzata Dziekanowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Egzamin
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-3dcdfd8c8 (2024-03-25)