Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Zarządzanie strategiczne P

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: F-ZPP-243
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Zarządzanie strategiczne P
Jednostka: Wydział Filozofii i Socjologii
Grupy:
Strona przedmiotu: http://www.umcs.pl
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Brak

Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS:

Godziny kontaktowe (z udziałem nauczyciela akademickiego)

Wykład 30

Łączna liczba godzin z udziałem nauczyciela akademickiego 30

Liczba punktów ECTS z udziałem nauczyciela akademickiego 3


Godziny nie kontaktowe (praca własna studenta)

Przygotowanie się do egzaminu 30

Łączna liczba godzin nie kontaktowych 30

Liczba punktów ECTS za godziny nie kontaktowe 3


Sposób weryfikacji efektów kształcenia:

Egzamin ustny - W01, W03, W05, W06, U02, U04, U05, U07, K01, K03, K05, K07, K08

Pełny opis:

I. Koncepcje zarządzania strategicznego.

1. Pojęcie i istota zarządzania strategicznego.

2. Geneza zarządzania strategicznego.

3. Szkoły i zasady zarządzania strategicznego.

4. Globalny świat, społeczeństwo sieci, "rewolucja" cyfrowa.

II. Strategie zarządzania strategicznego.

1. Istota i definicja strategii.

2. Ramowy podział strategii.

3. Główne koncepcje strategii zarządzania.

4. Strategie jako elementy zarządzania.

III. Analiza strategiczna.

1. Geneza i rozwój analizy strategicznej.

2. Analiza makrootoczenia.

3. Analiza potencjału strategicznego.

4. Analiza najważniejszych czynników sukcesu.

IV. Planowanie strategiczne.

1. Koncepcja planowania strategicznego a globalizacja.

2. Specyfika planowania strategicznego.

3. Analiza zdolnosci rozwojowych.

4. Programowanie strategiczne.

Literatura:

1. Kees van der Heijden, Planowanie scenariuszowe w zarządzaniu strategicznym, przekł. L. Klin, Oficyna Ekonomiczna, Kraków 2000.

2. Krupski R., Zarządzanie strategiczne. Koncepcje – metody, Wyd. Akademii Ekonomicznej im. Oskara Langego we Wrocławiu, Wrocław 2003.

3. Kot T., Weremiuk A., Wskaźniki w zarządzaniu strategicznym. Poradnik dla pracowników administracji publicznej, Ministerstwo Rozwoju Regionalnego, Warszawa 2012.

4. Griffin Ricky W., Podstawy zarządzania organizacjami, przekł. M. Rusiński, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa 2004.

5. Kiełczewski S., Zarządzanie strategiczne, Wyd. Wyższej Szkoły Zarządzania „Edukacja” we Wrocławiu, Wrocław 2005.

6. Ansoff H.I., Zarządzanie strategiczne, PWE, Warszawa 1995.

7. Bloom H., Calori R., De Woot Ph., Zarządzanie europejskie, Poltext, Warszawa 1996.

8. Grabczuk K., Szewczak M., 20 lat samorządu terytorialnego w Polsce. Doświadczenia i perspektywy, Wyd. Archidiecezji Lubelskiej GAUDIUM, Lublin 2010.

9. Grabczuk K., European funds and the social and economic crisis, Szkoła Wyższa im. Bogdana Jańskiego, Warszawa 2013.

Efekty uczenia się:

Wiedza

1. Student posiada wiedzę na temat ogólnych zasad realizacji różnych projektów oraz formułowania problemów projektowych. Student definiuje problemy związane z wyzwaniami współczesnego świata.

3. Student posiada wiedzę na temat struktur problemów publicznych, priorytetów w działaniach publicznych i powiązań problemów w różnych perspektywach czasowych i w wymiarach: przestrzennym, sektorowym i horyzontalnym.

5. Student posiada wiedzę w zakresie demokratycznych mechanizmów komunikowania się z interesariuszami polityk publicznych: informowania, konsultacji, negocjacji i paktów społecznych.

6. Student posiada kompendium wiedzy o charakterystyce działań publicznych w Polsce, roli pozarządowych, interesariuszy polityk, roli administracji publicznej w kształtowaniu i realizacji polityk publicznych.

Umiejętności

2. Student wskazuje, analizuje i wyjaśnia podstawowe przyczyny, warunki i konsekwencje procesów i zjawisk społecznych.

4. Student dobiera metody i narzędzia badawcze, analizuje i wyciąga poprawne wnioski wynikające

z lokalnych programów działania, strategii, sposobu powstawania ich lokalnej agendy, wykorzystywania narzędzi partycypacji społecznej.

5. Student jest zdolny do abstrakcyjnego myślenia, analizy i syntezy oraz zdobywania wiedzy teoretycznej. Posiada umiejętność rozumienia głównych wniosków z badań i opracowań ewaluacyjnych.

7. Student potrafi hierarchizować współczesne problemy i odczytywać kluczowe punkty decyzyjne; analizuje wpływ instytucji lokalnych, centralnych i unijnych na krajową agendę w politykach publicznych.

Kompetencje społeczne

1. Student jest otwarty na różne punkty widzenia dotyczące zachodzących zjawisk zarówno w sferze gospodarczej, jak i społecznej.

3. Student ma świadomość złożoności współczesnych problemów społecznych w Polsce i na świecie; rozumie ograniczenie ludzkiej wiedzy i metod służących pokonywaniu barier i rozwiązywaniu problemów społecznych.

5. Student okazuje zrozumienie do pracy zespołowej; wykazuje gotowość do pracy samodzielnej; potrafi budować relacje oparte na wiarygodności i zaufaniu.

7. Student jest świadomy ważności i konieczności pogłębiania umiejętności dostosowania się do realiów życia społecznego, a także nieustannego podnoszenia własnych kwalifikacji i kompetencji.

8. Student jest gotowy podjąć pracę w różnego rodzaju zakładach pracy (podmioty gospodarcze, urzędy, instytucje rządowe, samorządowe i pozarządowe) w kraju i za granicą.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-3dcdfd8c8 (2024-03-25)