Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Polityka edukacyjna

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: F-ZPP-252
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0314) Socjologia i kulturoznawstwo Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Polityka edukacyjna
Jednostka: Wydział Filozofii i Socjologii
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

brak

Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS:

6

Sposób weryfikacji efektów kształcenia:

prezentacja lub praca pisemna

Pełny opis:

Celem kursu jest przedstawienie najważniejszych problemów związanych z polityką edukacyjną prowadzoną w Polsce, z uwzględnieniem reform polskiego systemu kształcenia.

1) Polityka edukacyjna – podstawy teoretyczne: definicje, pojęcia.

2) Edukacja a polityka – zarys zagadnienia, główne problemy.

3) Polityka edukacyjna w UE – zarys zagadnienia

4) Polityka edukacyjna w Polsce

5) Reforma polskiego systemu kształcenia

6) Wczesna edukacja przedszkolna i szkolna.

7) Spory w polskiej szkole - (nauczanie religii, edukacja seksualna, wychowanie patriotyczne) -edukacja w perspektywie zmian życia społecznego (nowe wyzwania w systemie edukacji).

8) Edukacja dorosłych

9) Edukacja alternatywna

10) Edukacja w domu

11) System szkolnictwa specjalnego i edukacja integracyjna.

12) Polityka edukacyjna a problemy ubóstwa i wykluczenia społecznego - (społeczne uwarunkowania dostępu do edukacji; wyrównywanie szans edukacyjnych; socjalna funkcja szkoły), bariery w dostępie do nauki

13) Szkoły: publiczne i niepubliczne?

14) Edukacja a rynek pracy

15) Zaliczenie

Literatura:

Red. A. Kusztelak, Polityka edukacyjna i oświatowa w polityce społecznej. Wybrane zagadnienia, Wyd. UP w Poznaniu, Poznań 2015

A. Boczkowski, Społeczne funkcje edukacji – priorytety i zaniechania, (w:) red. A. Gromkowska – Melosik, Edukacja i społeczeństwo, Wyd. UAM,

B. Śliwerski, Edukacja (w)polityce. Polityka (w) edukacji, Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls” 2015’,

G. Tadeusiewicz, Edukacja w Europie, Wyd. PWN, Warszaw – Łódź 1997,

Waśko P., Wrońska, i inni (red), Polski system edukacji po reformie 1999 roku: stan, perspektywy, zagrożenia, Poznań – Warszawa 2005

Teresa Hejnicka – Bezwińska, O zmianach w edukacji. Bydgoszcz 2000

red. A. Kusztelak, Polityka edukacyjna i oświatowa w polityce społecznej. Wybrane zagadnienia, Wyd. UP w Poznaniu, Poznań 2015,

T. Lewowicki, Przemiany oświaty, Wyd. Wydział Pedagogiczny Uniwersytetu Warszawskiego, 1994,

Szefer E., Aktualne problemy edukacji wczesnoszkolnej i przedszkolnej, Bydgoszcz 2001,

Klus – Stańska D. Sensy i bezsensy wczesnej edukacji, Olsztyn 2005.

Pedagogika wczesnej edukacji : dyskursy, problemy, otwarcia / red. nauk. Dorota Klus-Stańska, Dorota Bronk, Anna Malenda, Wyd. Akademickie „Żak”, 2011.

red. Melosik Z., Edukacja alternatywna w XXI wieku, Wyd. Impuls, Poznań – Kraków 2010,

red. J. Bielecka – Prus, Rodzina w edukacji domowej, Wyd. „Gotów”, Warszawa 2018,

A. Gromkowska – Melosik, Edukacja, (nie) równości i rywalizacja. Teoretyczne interpretacje, (w:) red. A. Gromkowska – Melosik, Edukacja i społeczeństwo, Wyd. UAM,

M. Gierczyk, Segregacja uczniów w perspektywie uzdolnień, (w:) red. A. Gromkowska – Melosik, Edukacja i społeczeństwo, Wyd. UAM,

J. Godlewska, Edukacja a problemy ubóstwa i wykluczenia społecznego, (w:) R. Szarfenberg i inni, Polityka publiczna wobec ubóstwa i wykluczenia społecznego, Warszawa, Elipsa, 2010,

Pilch Tadeusz, Spory o szkołę, Wyd. „Żak”, Warszawa 1999,

T. Lewowicki, Przemiany oświaty, Wyd. Wydział Pedagogiczny Uniwersytetu Warszawskiego, 1994,

Sztanderska u., Wojciechowski W., Czego (nie) uczą polskie? System edukacji a potrzeby rynku pracy w Polsce, Warszawa 2008.

Efekty uczenia się:

w zaawansowanym stopniu metody badań stosowane w naukach społecznych i wykorzystywane w politykach publicznych K_W02

podstawowe pojęcia i koncepcje z zakresu wybranych pokrewnych dyscyplin naukowych z zakresu dziedziny nauk społecznych i

humanistycznych K_W05

interpretować i wyjaśniać problemy publiczne, mechanizmy działania w sferze publicznej, poszukiwać ich uwarunkowań i

konsekwencji, określać prawidłowości w tym zakresie K_U02

dyskutować na temat polityk i działań publicznych oraz krytycznie oceniać stanowiska innych dyskutantów K_U06

samodzielnie planować i realizować własne uczenie się K_U10

krytycznej oceny posiadanej wiedzy z zakresu nauki o polityce publicznej K_K01

wypełniania zobowiązań społecznych i wzięcia odpowiedzialności za współorganizowanie działalności na rzecz środowiska

społecznego i do aktywnego uczestnictwa w zespołach i organizacjach realizujących cele społeczne i publiczne K_K03

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-3dcdfd8c8 (2024-03-25)