Polityka edukacyjna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | F-ZPP-252 |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0314) Socjologia i kulturoznawstwo
|
Nazwa przedmiotu: | Polityka edukacyjna |
Jednostka: | Wydział Filozofii i Socjologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | brak |
Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS: | 6 |
Sposób weryfikacji efektów kształcenia: | prezentacja lub praca pisemna |
Pełny opis: |
Celem kursu jest przedstawienie najważniejszych problemów związanych z polityką edukacyjną prowadzoną w Polsce, z uwzględnieniem reform polskiego systemu kształcenia. 1) Polityka edukacyjna – podstawy teoretyczne: definicje, pojęcia. 2) Edukacja a polityka – zarys zagadnienia, główne problemy. 3) Polityka edukacyjna w UE – zarys zagadnienia 4) Polityka edukacyjna w Polsce 5) Reforma polskiego systemu kształcenia 6) Wczesna edukacja przedszkolna i szkolna. 7) Spory w polskiej szkole - (nauczanie religii, edukacja seksualna, wychowanie patriotyczne) -edukacja w perspektywie zmian życia społecznego (nowe wyzwania w systemie edukacji). 8) Edukacja dorosłych 9) Edukacja alternatywna 10) Edukacja w domu 11) System szkolnictwa specjalnego i edukacja integracyjna. 12) Polityka edukacyjna a problemy ubóstwa i wykluczenia społecznego - (społeczne uwarunkowania dostępu do edukacji; wyrównywanie szans edukacyjnych; socjalna funkcja szkoły), bariery w dostępie do nauki 13) Szkoły: publiczne i niepubliczne? 14) Edukacja a rynek pracy 15) Zaliczenie |
Literatura: |
Red. A. Kusztelak, Polityka edukacyjna i oświatowa w polityce społecznej. Wybrane zagadnienia, Wyd. UP w Poznaniu, Poznań 2015 A. Boczkowski, Społeczne funkcje edukacji – priorytety i zaniechania, (w:) red. A. Gromkowska – Melosik, Edukacja i społeczeństwo, Wyd. UAM, B. Śliwerski, Edukacja (w)polityce. Polityka (w) edukacji, Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls” 2015’, G. Tadeusiewicz, Edukacja w Europie, Wyd. PWN, Warszaw – Łódź 1997, Waśko P., Wrońska, i inni (red), Polski system edukacji po reformie 1999 roku: stan, perspektywy, zagrożenia, Poznań – Warszawa 2005 Teresa Hejnicka – Bezwińska, O zmianach w edukacji. Bydgoszcz 2000 red. A. Kusztelak, Polityka edukacyjna i oświatowa w polityce społecznej. Wybrane zagadnienia, Wyd. UP w Poznaniu, Poznań 2015, T. Lewowicki, Przemiany oświaty, Wyd. Wydział Pedagogiczny Uniwersytetu Warszawskiego, 1994, Szefer E., Aktualne problemy edukacji wczesnoszkolnej i przedszkolnej, Bydgoszcz 2001, Klus – Stańska D. Sensy i bezsensy wczesnej edukacji, Olsztyn 2005. Pedagogika wczesnej edukacji : dyskursy, problemy, otwarcia / red. nauk. Dorota Klus-Stańska, Dorota Bronk, Anna Malenda, Wyd. Akademickie „Żak”, 2011. red. Melosik Z., Edukacja alternatywna w XXI wieku, Wyd. Impuls, Poznań – Kraków 2010, red. J. Bielecka – Prus, Rodzina w edukacji domowej, Wyd. „Gotów”, Warszawa 2018, A. Gromkowska – Melosik, Edukacja, (nie) równości i rywalizacja. Teoretyczne interpretacje, (w:) red. A. Gromkowska – Melosik, Edukacja i społeczeństwo, Wyd. UAM, M. Gierczyk, Segregacja uczniów w perspektywie uzdolnień, (w:) red. A. Gromkowska – Melosik, Edukacja i społeczeństwo, Wyd. UAM, J. Godlewska, Edukacja a problemy ubóstwa i wykluczenia społecznego, (w:) R. Szarfenberg i inni, Polityka publiczna wobec ubóstwa i wykluczenia społecznego, Warszawa, Elipsa, 2010, Pilch Tadeusz, Spory o szkołę, Wyd. „Żak”, Warszawa 1999, T. Lewowicki, Przemiany oświaty, Wyd. Wydział Pedagogiczny Uniwersytetu Warszawskiego, 1994, Sztanderska u., Wojciechowski W., Czego (nie) uczą polskie? System edukacji a potrzeby rynku pracy w Polsce, Warszawa 2008. |
Efekty uczenia się: |
w zaawansowanym stopniu metody badań stosowane w naukach społecznych i wykorzystywane w politykach publicznych K_W02 podstawowe pojęcia i koncepcje z zakresu wybranych pokrewnych dyscyplin naukowych z zakresu dziedziny nauk społecznych i humanistycznych K_W05 interpretować i wyjaśniać problemy publiczne, mechanizmy działania w sferze publicznej, poszukiwać ich uwarunkowań i konsekwencji, określać prawidłowości w tym zakresie K_U02 dyskutować na temat polityk i działań publicznych oraz krytycznie oceniać stanowiska innych dyskutantów K_U06 samodzielnie planować i realizować własne uczenie się K_U10 krytycznej oceny posiadanej wiedzy z zakresu nauki o polityce publicznej K_K01 wypełniania zobowiązań społecznych i wzięcia odpowiedzialności za współorganizowanie działalności na rzecz środowiska społecznego i do aktywnego uczestnictwa w zespołach i organizacjach realizujących cele społeczne i publiczne K_K03 |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.