Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Polskie doświadczenie z polityką publiczną

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: F-ZPP-39
Kod Erasmus / ISCED: 14.2 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Polskie doświadczenie z polityką publiczną
Jednostka: Zakład Socjologii Zmiany Społecznej
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Znajomość podstawowych wydarzeń z najnowszej historii Polski.

Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS:

Wykład - 3 ECTS


Godziny realizowane z udziałem nauczycieli - 30h (1 ECTS).

Czas wymagany do przygotowania się do egzaminu pisemnego – 45h (1,5 ECTS).

Godziny dostępne do konsultacji z nauczycielem oraz egzamin – 15h (0,5 ECTS)


Konwersatorium - 2 ECTS

Godziny realizowane z udziałem nauczycieli – 30 h ( 1 ECTS).

Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta potrzebny do zaliczenia ćwiczeń: przygotowanie notatek, pisanie prac, czytanie literatury, przygotowanie prezentacji multimedialnej, przygotowanie projektu - 30 h = 1 (ECTS).


Razem – 150 h (5 ECTS).


Sposób weryfikacji efektów kształcenia:

Egzamin pisemny sprawdzający wiedzę dotyczącą polskich głównych polityk publicznych, założeń i uzasadnień, sposobów i trybów ich wdrażania, a także zdolności słuchaczy do dokonania analizy ich efektywności.

Pełny opis:

Celem przedmiotu jest zapoznanie z polskim dorobkiem w zakresie tworzenia i implementowania polityk publicznych. Kurs składa się z dwóch obszarów: analizy specyfiki polityk publicznych w okresie PRL oraz procesu przemian i budowania współczesnego kształtu tych polityk po 1989 r. Zakres przedmiotu obejmuje: charakterystykę ideologicznych podstaw polityk publicznych w okresie realnego socjalizmu, główne powojenne reformy strukturalne i ich skutki społeczne, koncepcje powstałe w kręgach opozycji demokratycznej, ruch społeczny Solidarność, przełom ustrojowy, reformy rynkowe i ustrojowe, pakiet reform systemowych w 1999r. oraz ich społeczne efekty, proces stopniowego przygotowania do akcesji Polski do UE, wynikające z tego zmiany w politykach publicznych, doświadczenia funkcjonowania Polski w UE.

Zadaniem kursu jest dostarczenie wiedzy o polskich politykach publicznych ostatnich dekad i ich szerszym kontekście. Ponadto celem są także umiejętności samodzielnej analizy i oceny ich społecznych efektów.

Literatura:

Andrzej Friszke, Polska. Losy państwa i narodu 1939-1989. Warszawa 2003.

Wojciech Musiał. Modernizacja Polski. Polityki rządowe w latach 1989-2004. Toruń 2013.

M.Marody, J.Wilkin. red. Meandry instytucjonalizacji. Dostosowanie Polski do Unii Europejskiej. Kraków 2002.

Efekty uczenia się:

Wiedza:

Potrafi zrekonstruować główny dorobek Polski w zakresie polityk publicznych. Zna zasadnicze etapy rozwoju koncepcji i działań publicznych w Polsce.

Potrafi dokonać pogłębionej refleksji nad specyfiką polskich doświadczeń w zakresie polityk publicznych i zna dorobek praktyk w zakresie polityk publicznych w ujęciu chronologicznym.

Umiejętności:

Rozumie uwarunkowania i kontekst historyczny obecnego stanu polityk publicznych w Polsce.

Potrafi zarysować tło społeczne, ekonomiczne, polityczne i ideologiczne, na którym rozwój polityk publicznych staje się zrozumiały i uzasadniony.

Umie analizować konkretne osiągnięcia w zakresie polityk publicznych w Polsce w ostatnich dekadach z różnych obszarów.

Potrafi dokonać analizy wybranego obszaru polityki publicznej i przedstawić jego przemiany w Polsce.

Kompetencje:

Ma świadomość historycznych uwarunkowań obecnego stanu teorii i praktyki polityk publicznych w Polsce w kontekście przemian postkomunistycznych, europejskich i globalnych.

Potrafi pracować w zespole, analizując dorobek polityk publicznych w Polsce i na tej podstawie projektować nowe rozwiązania.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-cf0b884f2 (2024-04-02)