Polskie doświadczenie z polityką publiczną
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | F-ZPP-39 |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.2
|
Nazwa przedmiotu: | Polskie doświadczenie z polityką publiczną |
Jednostka: | Zakład Socjologii Zmiany Społecznej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Znajomość podstawowych wydarzeń z najnowszej historii Polski. |
Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS: | Wykład - 3 ECTS Godziny realizowane z udziałem nauczycieli - 30h (1 ECTS). Czas wymagany do przygotowania się do egzaminu pisemnego – 45h (1,5 ECTS). Godziny dostępne do konsultacji z nauczycielem oraz egzamin – 15h (0,5 ECTS) Konwersatorium - 2 ECTS Godziny realizowane z udziałem nauczycieli – 30 h ( 1 ECTS). Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta potrzebny do zaliczenia ćwiczeń: przygotowanie notatek, pisanie prac, czytanie literatury, przygotowanie prezentacji multimedialnej, przygotowanie projektu - 30 h = 1 (ECTS). Razem – 150 h (5 ECTS). |
Sposób weryfikacji efektów kształcenia: | Egzamin pisemny sprawdzający wiedzę dotyczącą polskich głównych polityk publicznych, założeń i uzasadnień, sposobów i trybów ich wdrażania, a także zdolności słuchaczy do dokonania analizy ich efektywności. |
Pełny opis: |
Celem przedmiotu jest zapoznanie z polskim dorobkiem w zakresie tworzenia i implementowania polityk publicznych. Kurs składa się z dwóch obszarów: analizy specyfiki polityk publicznych w okresie PRL oraz procesu przemian i budowania współczesnego kształtu tych polityk po 1989 r. Zakres przedmiotu obejmuje: charakterystykę ideologicznych podstaw polityk publicznych w okresie realnego socjalizmu, główne powojenne reformy strukturalne i ich skutki społeczne, koncepcje powstałe w kręgach opozycji demokratycznej, ruch społeczny Solidarność, przełom ustrojowy, reformy rynkowe i ustrojowe, pakiet reform systemowych w 1999r. oraz ich społeczne efekty, proces stopniowego przygotowania do akcesji Polski do UE, wynikające z tego zmiany w politykach publicznych, doświadczenia funkcjonowania Polski w UE. Zadaniem kursu jest dostarczenie wiedzy o polskich politykach publicznych ostatnich dekad i ich szerszym kontekście. Ponadto celem są także umiejętności samodzielnej analizy i oceny ich społecznych efektów. |
Literatura: |
Andrzej Friszke, Polska. Losy państwa i narodu 1939-1989. Warszawa 2003. Wojciech Musiał. Modernizacja Polski. Polityki rządowe w latach 1989-2004. Toruń 2013. M.Marody, J.Wilkin. red. Meandry instytucjonalizacji. Dostosowanie Polski do Unii Europejskiej. Kraków 2002. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: Potrafi zrekonstruować główny dorobek Polski w zakresie polityk publicznych. Zna zasadnicze etapy rozwoju koncepcji i działań publicznych w Polsce. Potrafi dokonać pogłębionej refleksji nad specyfiką polskich doświadczeń w zakresie polityk publicznych i zna dorobek praktyk w zakresie polityk publicznych w ujęciu chronologicznym. Umiejętności: Rozumie uwarunkowania i kontekst historyczny obecnego stanu polityk publicznych w Polsce. Potrafi zarysować tło społeczne, ekonomiczne, polityczne i ideologiczne, na którym rozwój polityk publicznych staje się zrozumiały i uzasadniony. Umie analizować konkretne osiągnięcia w zakresie polityk publicznych w Polsce w ostatnich dekadach z różnych obszarów. Potrafi dokonać analizy wybranego obszaru polityki publicznej i przedstawić jego przemiany w Polsce. Kompetencje: Ma świadomość historycznych uwarunkowań obecnego stanu teorii i praktyki polityk publicznych w Polsce w kontekście przemian postkomunistycznych, europejskich i globalnych. Potrafi pracować w zespole, analizując dorobek polityk publicznych w Polsce i na tej podstawie projektować nowe rozwiązania. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.