Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Programowanie polityki regionalnej i lokalnej (P) - M: Polityka regionalna

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: F-ZPP.35
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Programowanie polityki regionalnej i lokalnej (P) - M: Polityka regionalna
Jednostka: Zakład Socjologii Zmiany Społecznej
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Wiedza o politykach publicznych, znajomośc zagadnień UE, wiedza o specyfice społecznej przestrzeni miejskiej i obszarów wiejskich, znajomośc różnorodności podmiotów w przestrzeni publicznej.

Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS:

Wykład – 60 h (2 ECTS)

• Godziny realizowane z udziałem nauczycieli - 15h (0,5 ECTS).

• Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta potrzebny do zaliczenia przedmiotu: przygotowanie notatek, pisanie prac, czytanie literatury - 30h (1 ECTS)

• Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania (np. w egzaminach) - 15h (0,5 ECTS)


Konwersatorium – 90 h (3 ECTS)

• Godziny realizowane z udziałem nauczyciela: - 30h (1 ECTS).

• Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta potrzebny do zaliczenia przedmiotu: praca nad projektem, czytanie literatury, wyszukiwanie i analiza danych - 30h (1 ECTS)

• Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania (przygotowanie projektu końcowego i prezentacji ) - 30h (1 ECTS)


Sposób weryfikacji efektów kształcenia:

Egzamin ustny – W05, W09,

Projekty - U11, U12

Aktywność podczas zajęć – K02, K03, K04


Opracowanie w grupach oceny uspołecznienia strategii:

Strategia Rozwoju Województwa Lubelskiego

Strategia rozwiązywania Problemów Społecznych Gminy Adamów (powiat łukowski)

Lokalna Strategia Rozwoju Lokalnej Grupy Działania "Leśny Krąg"


Pełny opis:

Przedmiot obejmuję refleksję teoretyczną i praktyczne zastosowanie programowania polityki publicznej na szczeblu lokalnym i regionalnym w Polsce.

Problemy:

Regionalny poziom polityk publicznych - polskie doświadczenia.

Lokalność w polityce publicznej - aktorzy, instrumenty, strategie.

Zarządzanie sieciowe, strategiczne oraz praktyki współzarządzania.

W trakcie wykładu poruszane zostały następujące zagadnienia:

1. Programowanie regionalne i lokalne jako podstawa rozwoju społecznego i gospodarczego

2. Uwarunkowania formalno-prawne programowania

3. Zasadności budowy dobrych relacji z otoczeniem i partnerstw lokalnych

4. Znaczenie nowej formuły programowania w UE i jej nowe narzędzia: zintegrowane inwestycje terytorialne (ZIT) i rozwój lokalny kierowany przez społeczność (RLKS) i Ustawa o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności (18 marca 2015)

5. Przykłady dobrych praktyk (przykład Biłgoraja: partnerstwo jako podstawa programowania, którego podstawami są Biłgorajskie Towarzystwo Gospodarcze, Biłgorajska Agencja Rozwoju regionalnego S.A. a rezultatami Fundusz Lokalny Ziemi Biłgorajskiej, Biłgorajskie Przedsiębiorstwo Społeczne Sp. z o.o.

Podczas konwersatoriów studenci poznają mechanizmy programowania, implementacji oraz ewaluacji polityk publicznych na poziomie regionalnym i lokalnym. Wykorzystując dostępne bazy danych statystycznych, sondażowych, raporty z badań i opracowania naukowe wykonują analizy porównawcze, służące ocenie skuteczności realizacji regionalnych programów i strategii rozwoju.

Celem zajęć jest wyposażenie studentów w umiejętności wyszukiwania, oceny jakości oraz praktycznego wykorzystywania różnego typu danych na potrzeby analizy i programowania polityk publicznych. Studenci zdobywają również kompetencje komunikacyjne, polegające na umiejętności prezentowania wniosków z analizy danych i syntezy różnych źródeł informacji w sposób precyzyjny i czytelny dla odbiorców.

Literatura:

Literatura podstawowa wykładu:

Strategie lokalne jako instrumenty zarządzania w pomocy społecznej i pracy socjalnej (R. 4. s. 85 – 105) W: Justyna Przywojska, Nowe zarządzanie i governance w pracy socjalnej, Centrum Rozwoju Zasobów Ludzkich, Warszawa 2014. (http://www.kpss.lublin.pl/upload/06_Nowe%20zarzadzanie%20i%20governance%20w%20pracy%20socjalnej.pdf – Ostatni dostęp: 5.04.2019)

• Celem serii poświęconej nowym zagadnieniom lokalnej polityki społecznej, szczególnie w aspekcie systemu pomocy społecznej i pracy socjalnej, jest popularyzacja w Polsce nowych metod i instrumentów wsparcia społecznego oraz ukazanie aktualnych zagadnień instytucjonalno-organizacyjnych oraz prawnych, które kształtują ramy dla działań pracownika socjalnego i środowiskowego.

Joanna Staręga-Piasek, Metodologia strategicznego rozwiązywania problemów społecznych, Centrum Rozwoju Zasobów Ludzkich, Warszawa 2013 (http://irss.pl/wp-content/uploads/2014/01/Metodologia-strategicznego-rozwi%C4%85zywania-problem%C3%B3w-spo%C5%82ecznych.pdf).

• Celem publikacji jest prześledzenie procesu opracowania strategii społecznych wpływających na jakość, wydajność i efektywność usług świadczonych obywatelom, które będą zintegrowane na poziomie gminy, powiatu i województwa. W opracowaniu zinternalizowano cel długofalowy, przeanalizowano kilkadziesiąt strategii przygotowanych przez zespoły robocze na różnych szczeblach struktur samorządowych, skupiając się przede wszystkim na strategiach (bądź ich częściach) dotyczących polityki społecznej ze szczególnym uwzględnieniem pomocy społecznej. Przyjęto założenie, że istniejące strategie są lub znajdą się w kolejnej fazie realizacji.

A. Bartoszewicz, J. Herbst, Ł. Ostrowski, K. Starzyk, J. J. Wygnański, Od diagnozy do strategii. Partycypacyjne planowanie usług publicznych w samorządach lokalnych, Urząd m.st. Warszawy i Pracownia Badań i Innowacji Społecznych „Stocznia”, Warszawa 2014.

• W ostatnich latach w wielu krajach, w tym także w Polsce, obserwujemy stopniowo zachodzące zmiany w modelach rządzenia. Mówi się o przesunięciu akcentów z pojęcia „rząd” na „rządzenie” (ang. government - goverenance). Nie chodzi jednak o rządzenie w ogóle, ale o tzw. dobre rządzenie (ang. good governance). Z tą zmianą związany jest także proces kształtowania się swoistego nowego słownika, przydatnego do opisywania działań administracji. Obok pojęć tradycyjnych dla rządzenia (takich jak „suwerenność” czy „władza”) pojawia się i umacnia pojęcie współzależności, obok hierarchii - „sieciowość”, obok regulacji - „perswazja” i „mobilizacje”, a obok kontraktu - „partnerstwo” i „partycypacja”.

U. Krzyżanowska (red.). Konferencja Powiatów Polski Wschodniej: Okuninka 21-23 czerwca 1999 r. Lublin: Fundacja Środkowoeuropejskie Centrum Ekonomii Działania Społecznego:

• Stefan Oleszczak, Burmistrz Miasta Biłgoraja, Organizacje pozarządowe jako partner dla Samorządów - konkretne przykłady. s. 39-45.

• Juros A. (1999). Samopomoc podstawą samorządności: rola organizacji pozarządowych w wykonywaniu zadań powiatu. s. 34-38.

Literatura i zasoby internetowe dotyczace zagadnienia programowania:

1. A. Bartoszewicz, J. Herbst, Ł. Ostrowski, K. Starzyk, J. Wygnański, Od diagnozy do strategii. Partycypacyjne planowanie usług publicznych w samorządach lokalnych, Urząd m.st. Warszawy i Pracownia Badań i Innowacji Społecznych „Stocznia”, Warszawa 2014

2. J.Górniak (red.), Ocena wspływu regulacji oparta na dowodach, Akademia Leona Koźmińskiego, Warszawa 2015

3. J. Górniak, S. Mazur (red.), Zarządzanie strategiczne rozwojem, Ministerstwo Rozwoju Regionalnego, Warszawa 2012

4. S. Mazur (red.), Współzarządzanie publiczne. Scholar 2015.

Regionalnego, Warszawa 2012

5. Strategie ponadregionalne - wymiar terytorialny polityki rozwoju, Ministerstwo Infrastruktury u Rozwoju. Warszawa 2015.

6. P. Wiatrak, Skala regionalna i lokalna – istota, rozwój i zarządzanie, Problemy zarządzania, 3/2006 (13), s 8–22.

7. A. Zybała. Państwo i społeczeństwo w działaniu. Polityki publiczne wobec potrzeb modernizacji państwa i społeczeństwa. 2013.

8. Założenia systemu zarządzania rozwojem Polski, Ministerstwo Rozwoju Regionalnego, Warszawa 2009.

9. Strony internetowe dotyczące strategii regionalnych i lokalnych w Polsce.

10. Strony internetowe zawierające bazy danych statystycznych i społecznych:

http://strateg.stat.gov.pl/

https://data.oecd.org/

http://ec.europa.eu/eurostat/data/database

http://www.europeansocialsurvey.org/

http://www.worldvaluessurvey.org

http://data.worldbank.org/

https://www.mojapolis.pl/

http://kil.lubelskie.pl/

http://www.diagnoza.com/

Efekty uczenia się:

1. Zna zasady funkcjonowania instytucji zaangażowanych w kreowanie polityk publicznych na poziomie regionalnym i lokalnym - K_W05.

2. Zna zasady funkcjonowania Systemu Zarządzania Rozwojem Polski, w szczególności w jego wymiarze regionalnym i lokalnym K_W05

3. Zna zasady funkcjonowania oraz znaczenie konsultacji społecznych i budżetu partycypacyjnego w kreowaniu polityk publicznych na poziomie regionalnym i lokalnym K_W09

4. Potrafi wykorzystywać dostępne źródła danych w celu ewaluacji polityk, strategii i programów publicznych na poziomie regionalnym i lokalnym K_U11

5. W oparciu o dostępne źródła danych statystycznych potrafi identyfikować słabe strony polityk i programów lokalnych oraz sformułować rekomendacje w celu ich doskonalenia K_U11

6. Analizuje wpływ instytucji lokalnych, centralnych i europejskich na lokalną i regionalną agendę w politykach publicznych K_U12

7. Wykazuje gotowość do pracy w zespole kierowanym przez doświadczonego pracownika; K_K02

8. Okazuje zrozumienie do pracy zespołowej; wykazuje gotowość do pracy samodzielnej; K_K03

9. Ma świadomość odpowiedzialności za efekty wykonywanej pracy zarówno własnej jak i zespołowej, potrafi ocenić ich wartość oraz praktyczne zastosowanie; K_K04

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-cf0b884f2 (2024-04-02)