Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Antropologia fizyczna

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: H-AF-AR-2S.1
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Antropologia fizyczna
Jednostka: Wydział Historii i Archeologii
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Podstawy wiedzy z zakresy morfologii i fizjologii człowieka

Podstawy wiedzy z zakresu metodyki antropologicznej

Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS:

Wykład - Godziny kontaktowe z prowadzącym zajęcia realizowane w formie np. konsultacji (łączna liczba godzin w semestrze): 5,0 Godziny kontaktowe z prowadzącym zajęcia realizowane w formie zajęć dydaktycznych (łączna liczba godzin w semestrze): 15,0 Przygotowanie się studenta do zajęć dydaktycznych (łączna liczba godzin w semestrze): 5,0

Przygotowanie się studenta do zaliczeń i/lub egzaminów (łączna liczba godzin w semestrze): 15,0

Studiowanie przez studenta literatury przedmiotu (łączna liczba godzin w semestrze): 20,0

Laboratorium - Godziny kontaktowe z prowadzącym zajęcia realizowane w formie np. konsultacji (łączna liczba godzin w semestrze): 10,0

Godziny kontaktowe z prowadzącym zajęcia realizowane w formie zajęć dydaktycznych (łączna liczba godzin w semestrze): 45,0 Przygotowanie się studenta do zajęć dydaktycznych (łączna liczba godzin w semestrze): 30,0

Przygotowanie się studenta do zaliczeń i/lub egzaminów (łączna liczba godzin w semestrze): 30,0

Studiowanie przez studenta literatury przedmiotu (łączna liczba godzin w semestrze): 35,0

Sposób weryfikacji efektów kształcenia:

Student posiada pogłębioną i rozszerzoną wiedzę o powiązaniach archeologii z innymi dyscyplinami humanistycznymi, przyrodniczymi i ścisłymi.

Sprawnie posługuje się rozszerzoną terminologią stosowaną w archeologii i antropologii.

Potrafi dokonać wieloaspektowej analizy szczątków ludzkich, stosując właściwe metody antropologiczne.

Szanuje źródła archeologiczne, ze szczególnym uwzględnieniem szczątków ludzkich.

Pełny opis:

Wyklad - Zróżnicowanie biologiczne człowieka współczesnego – cechy morfologiczne, fizjologiczne i biochemiczne.

Czynniki zróżnicowania biologicznego człowieka – selekcja naturalna, migracje, mutacje, dryf genetyczny.

Koncepcje rasy w antropologii – rasa geograficzna, typologiczna, populacyjna, rasa jako klina.

Przykłady klasyfikacji wewnątrzgatunkowejHomo sapiens.

Podstawy teoretyczne wielocechowych metod badań zróżnicowania wewnątrz- i międzygrupowego człowieka – metoda różnic przeciętnych (DD) J. Czekanowskiego i kwadratów różnic przeciętnych (DD2) w modyfikacji T. Henzla, metoda punktów odniesienia A. Wankego wraz z modyfikacją P. Bergmana, metoda L. Penrose'a oraz metoda T. Sjovolda.

Laboratorium - Wartość diagnostyczna metod określania płci dzieci i osobników młodocianych na podstawie szczątków kostnych.

Wiek kalendarzowy a wiek rozwojowy – etapy rozwoju i czynniki ontogenezy.·Modele i tablice wymieralności - analiza zmienności struktury wymieralności populacji ludzkich na przestrzeni dziejów·

Linie Harrisa, cribra orbitalia i hipoplazja szkliwa jako mierniki warunków środowiska naturalnego człowieka.·

Badania odontologiczne - opisy i pomiary zębów.·Podstawy teoretyczne badań biochemicznych szczątków kostnych (m.in. jądrowego i mitochondrialnego DNA oraz białek grupowych krwi).·

Diagnostyka paleopatologiczna.·

Budowai wysokość ciała – typologie i klasyfikacje, metody oceny i rekonstrukcji.·

Przydatność cech metrycznych i niemetrycznych czaszki oraz szkieletu pozaczaszkowego do oceny podobieństwa biologicznego populacji ludzkich.

Literatura:

Charzewski J., J. Piontek (red.),Nowe techniki i technologie badań materiałów kostnych. Warszawa 2000.

Gładykowska-Rzeczycka J.,Schorzenia ludności prahistorycznej na ziemiach polskich. Gdańsk 1989.

Jerszyńska B.,Poglądy na przydatność linii Harrisa w badaniach grup pradziejowych.W:Szkice z Antropologii Ogólnej, Seria Antropologia, Nr 12, Poznań 1988, s. 161-170.

Piontek J.,Biologia populacji pradziejowych. Zarys metodyczny. Poznań 1985 (wyd. I) i 1996 (wyd. II).

Malinowski A., J. Strzałko (red.),Antropologia, Warszawa-Poznań 1989 (wyd. II).).

Strzałko J., M. Henneberg, J. Piontek,Populacje ludzkie jako systemy biologiczne, Warszawa 1980.

Śmiszkiewicz-Skwarska A.,Wartość poznawcza cech niemetrycznych w badaniach zróżnicowania ludzkich populacji pradziejowych. „Acta Universitatis Lodziensis. Folia Anthropologica”, Nr 2, 1995, s. 71-91.

Efekty uczenia się:

Student, który zaliczył przedmiot posiada pogłębioną i rozszerzoną wiedzę o powiązaniach archeologii z innymi dyscyplinami humanistycznymi, przyrodniczymi i ścisłymi.

Sprawnie posługuje się rozszerzoną terminologią stosowaną w archeologii i antropologii.

Potrafi dokonać wieloaspektowej analizy szczątków ludzkich, stosując właściwe metody antropologiczne.

Szanuje źródła archeologiczne, ze szczególnym uwzględnieniem szczątków ludzkich.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0