Antropologia fizyczna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | H-AF-AR-2S.1 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Antropologia fizyczna |
Jednostka: | Wydział Historii i Archeologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Podstawy wiedzy z zakresy morfologii i fizjologii człowieka Podstawy wiedzy z zakresu metodyki antropologicznej |
Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS: | Wykład - Godziny kontaktowe z prowadzącym zajęcia realizowane w formie np. konsultacji (łączna liczba godzin w semestrze): 5,0 Godziny kontaktowe z prowadzącym zajęcia realizowane w formie zajęć dydaktycznych (łączna liczba godzin w semestrze): 15,0 Przygotowanie się studenta do zajęć dydaktycznych (łączna liczba godzin w semestrze): 5,0 Przygotowanie się studenta do zaliczeń i/lub egzaminów (łączna liczba godzin w semestrze): 15,0 Studiowanie przez studenta literatury przedmiotu (łączna liczba godzin w semestrze): 20,0 Laboratorium - Godziny kontaktowe z prowadzącym zajęcia realizowane w formie np. konsultacji (łączna liczba godzin w semestrze): 10,0 Godziny kontaktowe z prowadzącym zajęcia realizowane w formie zajęć dydaktycznych (łączna liczba godzin w semestrze): 45,0 Przygotowanie się studenta do zajęć dydaktycznych (łączna liczba godzin w semestrze): 30,0 Przygotowanie się studenta do zaliczeń i/lub egzaminów (łączna liczba godzin w semestrze): 30,0 Studiowanie przez studenta literatury przedmiotu (łączna liczba godzin w semestrze): 35,0 |
Sposób weryfikacji efektów kształcenia: | Student posiada pogłębioną i rozszerzoną wiedzę o powiązaniach archeologii z innymi dyscyplinami humanistycznymi, przyrodniczymi i ścisłymi. Sprawnie posługuje się rozszerzoną terminologią stosowaną w archeologii i antropologii. Potrafi dokonać wieloaspektowej analizy szczątków ludzkich, stosując właściwe metody antropologiczne. Szanuje źródła archeologiczne, ze szczególnym uwzględnieniem szczątków ludzkich. |
Pełny opis: |
Wyklad - Zróżnicowanie biologiczne człowieka współczesnego – cechy morfologiczne, fizjologiczne i biochemiczne. Czynniki zróżnicowania biologicznego człowieka – selekcja naturalna, migracje, mutacje, dryf genetyczny. Koncepcje rasy w antropologii – rasa geograficzna, typologiczna, populacyjna, rasa jako klina. Przykłady klasyfikacji wewnątrzgatunkowejHomo sapiens. Podstawy teoretyczne wielocechowych metod badań zróżnicowania wewnątrz- i międzygrupowego człowieka – metoda różnic przeciętnych (DD) J. Czekanowskiego i kwadratów różnic przeciętnych (DD2) w modyfikacji T. Henzla, metoda punktów odniesienia A. Wankego wraz z modyfikacją P. Bergmana, metoda L. Penrose'a oraz metoda T. Sjovolda. Laboratorium - Wartość diagnostyczna metod określania płci dzieci i osobników młodocianych na podstawie szczątków kostnych. Wiek kalendarzowy a wiek rozwojowy – etapy rozwoju i czynniki ontogenezy.·Modele i tablice wymieralności - analiza zmienności struktury wymieralności populacji ludzkich na przestrzeni dziejów· Linie Harrisa, cribra orbitalia i hipoplazja szkliwa jako mierniki warunków środowiska naturalnego człowieka.· Badania odontologiczne - opisy i pomiary zębów.·Podstawy teoretyczne badań biochemicznych szczątków kostnych (m.in. jądrowego i mitochondrialnego DNA oraz białek grupowych krwi).· Diagnostyka paleopatologiczna.· Budowai wysokość ciała – typologie i klasyfikacje, metody oceny i rekonstrukcji.· Przydatność cech metrycznych i niemetrycznych czaszki oraz szkieletu pozaczaszkowego do oceny podobieństwa biologicznego populacji ludzkich. |
Literatura: |
Charzewski J., J. Piontek (red.),Nowe techniki i technologie badań materiałów kostnych. Warszawa 2000. Gładykowska-Rzeczycka J.,Schorzenia ludności prahistorycznej na ziemiach polskich. Gdańsk 1989. Jerszyńska B.,Poglądy na przydatność linii Harrisa w badaniach grup pradziejowych.W:Szkice z Antropologii Ogólnej, Seria Antropologia, Nr 12, Poznań 1988, s. 161-170. Piontek J.,Biologia populacji pradziejowych. Zarys metodyczny. Poznań 1985 (wyd. I) i 1996 (wyd. II). Malinowski A., J. Strzałko (red.),Antropologia, Warszawa-Poznań 1989 (wyd. II).). Strzałko J., M. Henneberg, J. Piontek,Populacje ludzkie jako systemy biologiczne, Warszawa 1980. Śmiszkiewicz-Skwarska A.,Wartość poznawcza cech niemetrycznych w badaniach zróżnicowania ludzkich populacji pradziejowych. „Acta Universitatis Lodziensis. Folia Anthropologica”, Nr 2, 1995, s. 71-91. |
Efekty uczenia się: |
Student, który zaliczył przedmiot posiada pogłębioną i rozszerzoną wiedzę o powiązaniach archeologii z innymi dyscyplinami humanistycznymi, przyrodniczymi i ścisłymi. Sprawnie posługuje się rozszerzoną terminologią stosowaną w archeologii i antropologii. Potrafi dokonać wieloaspektowej analizy szczątków ludzkich, stosując właściwe metody antropologiczne. Szanuje źródła archeologiczne, ze szczególnym uwzględnieniem szczątków ludzkich. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.