Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Architektura informacji przekazów medialnych

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: H-AIPM-AI-2S.1
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Architektura informacji przekazów medialnych
Jednostka: Wydział Filologiczny
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 4.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS:

• Godziny kontaktowe realizowane z udziałem nauczyciela akademickiego:

- w formie zajęć dydaktycznych - konwersatorium 15 h + wykład 15 h

- w formie konsultacji indywidualnych - 2 h


• Godziny niekontaktowe (praca własna studenta):

- przygotowanie się studenta do zajęć dydaktycznych (łączna liczba godzin w semestrze) - 10 h

- przygotowanie się studenta do zaliczenia i egzaminu (łączna liczba godzin w semestrze) - 50 h

- studiowanie przez studenta literatury przedmiotu (łączna liczba godzin w semestrze) - 28 h

Sposób weryfikacji efektów kształcenia:

Egzamin końcowy.

Pełny opis:

Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z typowymi sposobami kształtowania komunikatu medialnego (prasowego, radiowego, telewizyjnego i internetowego), uwarunkowanymi funkcjonalnie i utrwalonymi w postaci wzorców gatunkowych. W ramach zajęć Student zapozna się z modelami wypowiedzi informacyjnych i publicystycznych, z uwzględnieniem dynamiki ich przemian, a więc relacji między konwencją a innowacyjnością.

Literatura:

1. Dziennikarstwo i świat mediów, red. Z. Bauer, E. Chudziński, Kraków 2000.

2. Fotospołeczeństwo. Antologia tekstów z socjologii wizualnej, red. M. Bogunia-Borowska, P. Sztompka, Kraków: Znak, 427-429.

3. Maćkiewicz J., Badanie mediów multimodalnych – multimodalne badanie mediów, "Studia Medioznawcze' 2017, nr 2, s. 33-42., https://studiamedioznawcze.eu/index.php/studiamedioznawcze

4. Słownik wiedzy o mediach, red. E. Chudziński, Bielsko-Biała 2007.

5. Wojtak M., Analiza gatunków prasowych, Lublin 2010.

6. Wolny-Zmorzyński K., Fotograficzne gatunki dziennikarskie, Warszawa 2007.

Efekty uczenia się:

Wiedza

W1. Student ma pogłębioną wiedzę o roli, jaką architektura informacji odgrywa w medioznawstwie i w praktyce dziennikarskiej (K_W01).

W2. Student zna właściwe dla architektury informacji i dyscyplin pokrewnych (genologia dziennikarska, medioznawstwo, tekstologia) terminy i narzędzia metodologiczne, którymi można się posłużyć w badaniach przekazów medialnych (K_W02).

W3. Student zna najważniejsze modele gatunkowe komunikatów prasowych, radiowych, telewizyjnych i internetowych; rozumie związki między ich ukształtowaniem treściowym i formalnym a pełnioną przez nie funkcją oraz celami i intencjami realizowanymi przez dziennikarzy (K_W06).

Umiejętności

U1. Student posiada pogłębione umiejętności krytycznej analizy i twórczego rozwiązywania problemów z zakresu architektury informacji przekazów medialnych (K_U01).

U2. Student potrafi dokonywać właściwej selekcji i interpretacji informacji medialnych pochodzących z różnych źródeł (K_U02).

U3. Student posiada pogłębione umiejętności rozpoznawania i interpretowania współczesnych zjawisk i procesów komunikacji medialnej (K_U08).

U4. Student posiada umiejętności kształtowania komunikatów medialnych, w wymiarze formalnym i treściowym, zgodnie z wzorcami gatunkowymi (K_U11).

Kompetencje

K1. Student jest gotów do samodzielnego pogłębiania i aktualizowania swojej wiedzy z zakresu architektury informacji przekazów medialnych (K_K01).

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-01
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Elwira Bolek, Aneta Wysocka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-04
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Elwira Bolek, Aneta Wysocka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Egzamin
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-cf0b884f2 (2024-04-02)