Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Afektywność w literaturze - przedmiot do wyboru

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: H-AL-FP-2S.4
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Afektywność w literaturze - przedmiot do wyboru
Jednostka: Wydział Filologiczny
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Zajęcia odbywają się zdalnie na platformie MS Teams.

Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS:

Godziny realizowane z udziałem nauczyciela akademickiego:

Konwersatorium: 15,0

Konsultacje indywidualne: 1,0

Godziny niekontaktowe (praca własna studenta):

Przygotowanie się studenta do zajęć dydaktycznych (łączna liczba godzin w semestrze): 15,0

Przygotowanie się studenta do zaliczeń i/lub egzaminów (łączna liczba godzin w semestrze): 15,0

Studiowanie przez studenta literatury przedmiotu (łączna liczba godzin w semestrze): 14,0


Łączna ilość h = 60 (2 pkt. ECTS)

Sposób weryfikacji efektów kształcenia:

Konwersatorium:

aktywność w czasie dyskusji, analiz i interpretacji – W01, W02, W03, U04, U05, K06, K07

kolokwium on-line w aplikacji MS Teams – W01, W02, W03, U04, U05, K06, K07

Pełny opis:

Konwersatorium służy badaniu afektów w literaturze (od starożytności do czasów współczesnych); jest ukierunkowane na analizę dzieł literackich eksponujących: miłość, namiętność, tęsknotę, smutek, melancholię, zazdrość, strach, lęk, niepokój, nienawiść, gniew, wstręt, wesołość i pobudzenie naprzemienne z uczuciem beznadziei (afektywna dwubiegunowość), narcystyczną wściekłość; afektywność zwierzęcą. Zajęcia obejmują zagadnienia z zakresu podłoża somatycznego afektów oraz afektywności projektującej lekturę somatyczną. Analizy utworów literackich są prowadzone w perspektywie somaestetyki i krytyki somatycznej, psychoanalizy, badań aksjologicznych i estetycznych. Studenci poznają ideę afektoterapii w ujęciu Juliana Ochorowicza.

Literatura:

1. M. Gołaszewska, Uroki smutku. Szkic z pogranicza estetyki i filozofii człowieka, Wrocław 1992.

2. M. Gołaszewska, Estetyka pięciu zmysłów, Warszawa 1997.

3. J. Kristeva, Pojęcie obrzydzenia. Esej o wstręcie, Kraków 2007.

4. Emocje w kulturze, pod red. M. Rajtar i J. Straczuk, Warszawa 2012.

5. B. Massumi, Autonomia afektu, "Teksty Drugie" 2013, nr 6.

6. "Teksty Drugie" 2014, nr 1: Afektywne manifesty.

7. Pamięć i afekty, pod red. Z. Budrewicz, R. Sendyki i R. Nycza, Warszawa 2014.

8. Kultura afektu – afekty w kulturze. Humanistyka po zwrocie afektywnym, pod red. R. Nycza, A. Łebkowskiej i A. Daukszy, Warszawa 2015.

Podstawa programowa kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, czteroletniego liceum ogólnokształcącego i pięcioletniego technikum, branżowej szkoły I stopnia dla przedmiotu j. polski, https://podstawaprogramowa.pl/

Efekty uczenia się:

Wiedza:

W01 student zna metodologię badań afektywnych oraz terminologię związaną z afektywnością wypowiedzi, które jest w stanie twórczo stosować w procesach analizy i interpretacji dzieł literackich K_W02; K_W04

W02 rozumie procesy literackie i zna tendencje rozwojowe literatury, w tym odróżnia paradygmaty modernistycznej literatury K_W03

W03 student w stopniu zaawansowanym zna wybitne dzieła stanowiące dziedzictwo kulturowe, w tym literaturę o dużym nacechowaniu emocjonalnym K_W05

Umiejętności:

U04 student potrafi posługiwać się w sposób naukowy terminologią właściwą dla badań afektywnych K_U01

U05 potrafi wykonywać pisemne i ustne krytyczne analizy i interpretacje dzieł literackich oraz samodzielnie dokonywać oceny wartości artystycznych i estetycznych, potrafi ponadto formułować i testować hipotezy związane z krytyką somatyczną K_U03

Kompetencje społeczne:

K06 student wyraża gotowość do pielęgnowania wiedzy o regionalnym i narodowym dziedzictwie kulturowym w kontekście globalnym K_K04

K07 wyraża potrzebę pielęgnowania i świadomego kształtowania własnych zainteresowań kulturalnych K_K05

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-02-27 - 2023-06-25
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-3dcdfd8c8 (2024-03-25)