Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Archeologia powszechna (wczesne średniowiecze i średniowiecze, okres nowożytny)

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: H-AP-AR-1S.5
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0222) Historia i archeologia Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Archeologia powszechna (wczesne średniowiecze i średniowiecze, okres nowożytny)
Jednostka: Wydział Historii i Archeologii
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 9.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

brak

Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS:

Godziny realizowane z udziałem nauczyciela akademickiego:

Wykład: 60 h

Ćwiczenia: 60h

konsultacje: 10 godz.

Samodzielna praca studenta:

- studiowanie literatury przedmiotu: 40 h

- przygotowanie do ćwiczeń, opracowywanie referatów : 60 h

- przygotowanie do kolokwiów i egzaminu: 40 godz.

Razem 270 h =9 pkt ECTS


Sposób weryfikacji efektów kształcenia:

Zobacz w części szczegółowej sylabusa u prowadzącego zajęcia (zaliczenie na ocenę, egzamin)

Pełny opis:

Przedmiot dotyczy archeologii średniowiecza i okresu nowożytnego Polski i Europy ze szczególnym uwzględnieniem Słowiańszczyzny. Celem jest przekazanie wiedzy na temat pojęć wczesne średniowiecze, średniowiecze i okres nowożytny, chronologii i terminologii, periodyzacji; źródeł wykorzystywanych w badaniach nad tymi okresami, ze szczególnym uwzględnieniem archeologicznych. W ramach zajęć omawiane są: etnogeneza Słowian; zróżnicowanie etniczne Europy Środkowej w średniowieczu; wędrówki Słowian, topografia plemienna Słowiańszczyzny; struktury osadnicze (siedlisko, osada/wieś, opole/wołość, grody i wczesne miasta); obrządek pogrzebowy w średniowiecznej Europie; podstawy gospodarcze; produkcja domowa i rzemiosło wyspecjalizowane; wymiana i handel; pogańskie wierzenia religijne Słowian, miejsca i obiekty kultu; recepcja chrześcijaństwa i jej odbicie w źródłach archeologicznych; grody (geneza, chronologia, funkcja, formy); proces formowania się państwa polskiego w świetle źródeł archeologicznych; najstarsza architektura murowana na terenie Słowiańszczyzny; archeologia miast, zespołów sakralnych i cmentarzy, zespołów obronnych; kultura materialna.

Literatura:

1. Buko A., Archeologia Polski wczesnośredniowiecznej. Warszawa 2011.

2. Hensel W., Słowiańszczyzna wczesnośredniowieczna, Warszawa 1987.

3. Kajzer L., Zamki i społeczeństwo. Przemiany architektury i budownictwa obronnego w Polsce w X-XVIII wieku. Łódź 1993

4. Miśkiewicz M., Europa wczesnego średniowiecza, Warszawa 2008.

5. Piekalski J.: Od Kolonii do Krakowa. Przemiany topografii wczesnych miast. Wrocław 1999.

Efekty uczenia się:

Wiedza:

- Student w zaawansowanym stopniu zna fakty, procesy i prawidłowości rozwoju kultury ludzkiej w średniowieczu i czasach nowożytnych na ziemiach polskich na Europy oraz dotyczące ich metody i teorie wyjaśniające złożone zależności między nimi: K_W03;

- student zna w zaawansowanym stopniu metody analizy różnych wytworów kultury i ich interpretacji, prowadzonych na gruncie zróżnicowanych tradycji, teorii lub szkół badawczych właściwych archeologii: K_W04;

Umiejętności

- student umie samodzielnie dobierać źródła informacji i je oceniać, pozyskiwać i innowacyjnie wykorzystywać wiedzę w rozwiązywaniu problemów z zakresu dziejów średniowiecza i okresu nowożytnego oraz antropologii historycznej i fizycznej, a także określać ich znaczenie, oddziaływanie społeczne i miejsce w procesie historyczno-kulturowym: K_U01;

- student potrafi samodzielnie formułować problemy badawcze, analizować je i wyciągać wnioski oraz podejmować decyzje i ponosić odpowiedzialność za skutki swoich działań: K_U02;

- student potrafi samodzielnie interpretować i oceniać różne typy źródeł, dostrzegać szerokie zależności między nimi: K_U04;

Kompetencje społeczne

- student jest gotowy do uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych, zasięgania opinii ekspertów oraz krytycznej oceny swojej wiedzy i samodzielnego jej pogłębiania: K_K01;

- student jest gotowy do korzystania ze zdobytej wiedzy i umiejętności, jak i kompetencji językowej w celu rozwiązywania problemów poznawczych i praktycznych: K_K03;

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-01
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 60 godzin więcej informacji
Wykład, 60 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Tomasz Dzieńkowski, Marek Florek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-3dcdfd8c8 (2024-03-25)