Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Archeologia ratownicza

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: H-AR-AR-2S.2
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0222) Historia i archeologia Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Archeologia ratownicza
Jednostka: Wydział Historii i Archeologii
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

brak

Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS:

godziny kontaktowe:

wykład - 15 h

laboratorium - 15 h

konsultacje - 2h

samodzielna praca studenta:

- przygotowanie zadanego tematu: 25 h

- przygotowanie do zajęć i lektura literatury: 15 h

- przygotowanie do zaliczenia: 18 h



Sposób weryfikacji efektów kształcenia:

egzamin: prezentacja i dyskusja / aktywność na zajęciach

Pełny opis:

Zajęcia mają na celu ukształtowanie umiejętności samodzielnego organizowania, planowania i prowadzenia wykopaliskowych badań ratowniczych i inwestycyjnych, a więc przygotowanie absolwentów do pracy zawodowej w zakresie archeologii ratowniczej, tak pod kątem prowadzenia własnej działalności (spółki z o.o., spółki kapitałowe, etc., działalność jednoosobowa), jak i zatrudnienia w firmie prowadzącej badania w takim sektorze nauki. Studenci poznają specyfikę takich rodzajów badań wraz z ich odmiennością metodyczną w stosunku do badań stacjonarnych. Głównym celem przedmiotu jest otwarcie studentów na współczesny rynek pracy w zakresie badań archeologicznych i ochrony dziedzictwa kulturowego.

Literatura:

- zajęcia prowadzone w oparciu o materiały przygotowane przez praktyków zajmujących się tego typu badaniami

ponadto:

- dokument: Standardy prowadzenia badań archeologicznych, Narodowy Instytut Dziedzictwa, W-wa 2019

- Zarządzenie Nr 7 Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad z dnia 23 marca 2009 r. w sprawie badań archeologicznych w Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, z późniejszymi zmianami

- Ustawa z dnia 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami, z późniejszymi zmianami

Efekty uczenia się:

wiedza:

W01 - student ma pogłębioną i rozszerzoną wiedzę o powiązaniach archeologii z dyscyplinami przyrodniczymi i ścisłymi, pozwalającą na konstruowanie interdyscyplinarnych programów badawczych

W02 - ma rozszerzoną wiedzę z zakresu etyki zawodowej archeologa i ustawy o ochronie zabytków

umiejętności:

U01 - student jest przygotowany do prowadzenia terenowych badań archeologicznych i kierowania zespołem badawczym

U02 - jest przygotowany do samodzielnego opracowywania wyników badań terenowych, źródeł archeologicznych oraz do formułowania i realizacji szerszych problemów badawczych

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0