Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Badania potrzeb i zachowań użytkowników informacji

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: H-BPZUI-AI-1S.5
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Badania potrzeb i zachowań użytkowników informacji
Jednostka: Wydział Filologiczny
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 4.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

-brak

Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS:

Godziny realizowane z udziałem nauczyciela akademickiego:

- konwersatorium: 30 h

- konsultacje indywidualne: 2 h


Godziny niekontaktowe (praca własna studenta):

- przygotowanie do zajęć: 10 h

- przygotowanie do zaliczeń 8 h

- studiowanie literatury przedmiotu: 10 h


Razem: 60 h =2 ECTS

Sposób weryfikacji efektów kształcenia:

- kolokwium (K_W01, K_W02, K_W03, K_W04, K_W05, K_W06, K_U04)

- przygotowanie do zajęć (K_W01, K_W02, K_W03, K_W04, K_W05, K_W06)

- ocena bieżącej aktywności na zajęciach (K_U04, K_U05, K_U07, K_U08, K_U09, K_U10, K_U12, K_U13, K_U16, K_U17)

- prace pisemne (K_W04, K_U09, K_U10)

Pełny opis:

Zajęcia poświęcone są zagadnieniom badań potrzeb informacyjnych oraz zachowań użytkowników informacji. Uczestnicy poznają definicje potrzeb i zachowań informacyjnych, podstawowe sposoby ich oceny i zbierania danych o potrzebach i zachowaniach informacyjnych. Poznają podstawowe metody i techniki badań typowe dla nauk społecznych i nauki o informacji.

Literatura:

E. Babbie,Podstawy badań społecznych, Warszawa 2009, 2013 (fragmenty).

E. Babbie, Badania społeczne w praktyce,

[on-line- CSR-Dcsr-d.pl › wp-content › uploads › 2015/02 › Earl-Babbie-Badania-Sp...]

Cisek S., Metodologia badań użytkowników informacji w XXI wieku w świetle anglojęzycznej literatury przedmiotu, „Praktyka i Teoria Informacji Naukowej i Technicznej” 2009, nr 4 (69), s. 3-11.

Cisek S., Metodologia mieszana w badaniach nauki o informacji i bibliotekoznawstwa, [w:] Biblioteki, informacja, książka: interdyscyplinarne badania i praktyka w XXI wieku, red. M. Kocójowa, Kraków 2010, s. 88-94 [on-line]. Dostępny w Internecie: http://eprints.rclis.org/15393/1/Cisek_metodologia%20mieszana.pdf.

A. Długosz-Pysz, Badania satysfakcji użytkowników archiwów w świetle projektu Archival Metrics, [w:] Diagnostyka w zarządzaniu informacją: perspektywa informatologiczna, red. R. Sapa, Kraków 2017, s. 432-447. [dostęp on-line Diagnostyka w zarządzaniu informacją : perspektywa ...

ruj.uj.edu.pl › xmlui › handle › item ]

M. Jankowska, M. Wójcik, Metody i techniki badania użyteczności systemów informacyjno-wyszukiwawczych opartych o model konwersacyjny, [w;] Diagnostyka w zarządzaniu informacją: perspektywa informatologiczna, red. R. Sapa, Kraków 2017 [on-line].

Krakowska M., Zachowania informacyjne człowieka, [w:] Nauka o informacji, pod red. W. Babika, s. 429-455.

Mierzecka-Szczepańska A., Badania zachowań informacyjnych, Warszawa 2013.

Nicholas D., Ocena potrzeb informacyjnych w dobie Internetu. Idee, metody, środki, Warszawa 2001.

Stefaniak B., Skalska-Zlat M., Cisek S., Metody badań w nauce o informacji (informatologii), [w:] Nauka o informacji, pod red. W. Babika, Warszawa 2016, s. 89-122.

Efekty uczenia się:

Wiedza

K_W01 - student ma wiedzę ogólną o miejscu architektury informacji w systemie nauk humanistycznych i społecznych, jej powiązań z informatologią i bibliologią oraz dyscyplinami pokrewnymi

K_W02 - student ma uporządkowaną wiedzę dotyczącą specyfiki przedmiotowej, pojęciowej i metodologicznej architektury informacji oraz jej obszarów komplementarnych

K_W03 - student ma podstawową wiedzę dotyczącą współczesnych przemian kulturowych, wyzwań stojących przed społeczeństwem informacji i wiedzy

K_W04 - student zna podstawowe pojęcia i modele z zakresu komunikacji społecznej, informacyjnej, wizualnej i medialnej

K_W05 - student ma podstawową wiedzę na temat historii i rozwoju narzędzi i form komunikacji w tym historii pisma, książki, mediów oraz rozwoju typografii i wizualizacji danych

K_W06 - student zna podstawowe zagadnienia z zakresu diagnozowania, oceny i opisu potrzeb i zachowań informacyjnych użytkowników oraz metody i formy pracy z różnymi kategoriami odbiorców informacji

Umiejętności

K_U04 - student umie samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać swoje umiejętności badawcze, kierując się wskazówkami opiekuna naukowego

K_U05 - student potrafi pracować w zespole wedle celów i wskazówek formułowanych przez kierownika zespołu

K_U07 - student potrafi rozpoznawać różne rodzaje obiektów i zasobów informacyjnych i przeprowadzić ich krytyczną analizę oraz interpretację z zastosowaniem typowych metod, w celu określenia ich znaczeń, oddziaływania społecznego i miejsca w procesie historyczno-kulturowym

K_U08 - student potrafi rozpoznawać i interpretować współczesne zjawiska i procesy komunikacji społecznej, wizualnej informacyjnej i medialnej oraz ich genezę, ze szczególnym uwzględnieniem znajomości wzorców i mechanizmów komunikowania

K_U09 - student umie formułować i wyrażać własne poglądy i idee w istotnych sprawach społeczno–kulturowych

K_U10 - student umie tworzyć prace pisemne, przygotowywać wystąpienia ustne oraz prezentacje multimedialne, operować poprawnym warsztatem naukowym, właściwie cytować źródła, poprawnie sporządzać przypisy, przeprowadzać kwerendy z wykorzystaniem tradycyjnych i cyfrowych źródeł informacji

K_U12 - student potrafi interpretować zjawiska produkcji, transmisji i konsumpcji informacji w kategoriach socjoekonomicznych

K_U13 - student potrafi rozpoznawać zachowania i zaspakajać potrzeby różnych kategorii użytkowników informacji na poziomie lokalnym i globalnym

K_U16 - student potrafi porozumiewać się przy użyciu różnych kanałów i technik komunikacyjnych w zakresie studiowanej dyscypliny

K_U17 - student umie identyfikować wzajemne zależności zachodzące na rynku informacyjnym i medialnym, stosować strategie marketingowe, interpretować przepisy prawa autorskiego i medialnego

Kompetencje społeczne

K_K01 - student ma świadomość interdyscyplinarnego charakteru studiowanej dziedziny oraz jej złożonych relacji z innymi dyscyplinami i dziedzinami wiedzy

K_K04 - student ma świadomość postępu technicznego oraz dynamiki przemian i trendów rozwojowych zachodzących w sferze technologii informacyjno-komunikacyjnych

K_K06 - student jest otwarty wobec nowoczesnych technologii w upowszechnianiu informacji i wiedzy

K_K09 - student ma świadomość zakresu obowiązków oraz zasad etyki zawodowej pracowników sektora informacji

K_K10 - student ma świadomość znaczenia wykształcenia we współczesnym świecie i przekonanie o konieczności kształcenia się i doskonalenia umiejętności zawodowych przez całe życie

K_K11 - student potrafi współdziałać i pracować w grupie w ramach wspólnych zadań i projektów, przyjmując w niej różne role, a także odpowiednio określać priorytety służące realizacji określonego zadania

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-01
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Anna Dymmel
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-04
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Anna Dymmel
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-3dcdfd8c8 (2024-03-25)