Badania potrzeb i zachowań użytkowników informacji
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | H-BPZUI-AI-1S.5 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Badania potrzeb i zachowań użytkowników informacji |
Jednostka: | Wydział Filologiczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
4.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | -brak |
Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS: | Godziny realizowane z udziałem nauczyciela akademickiego: - konwersatorium: 30 h - konsultacje indywidualne: 2 h Godziny niekontaktowe (praca własna studenta): - przygotowanie do zajęć: 10 h - przygotowanie do zaliczeń 8 h - studiowanie literatury przedmiotu: 10 h Razem: 60 h =2 ECTS |
Sposób weryfikacji efektów kształcenia: | - kolokwium (K_W01, K_W02, K_W03, K_W04, K_W05, K_W06, K_U04) - przygotowanie do zajęć (K_W01, K_W02, K_W03, K_W04, K_W05, K_W06) - ocena bieżącej aktywności na zajęciach (K_U04, K_U05, K_U07, K_U08, K_U09, K_U10, K_U12, K_U13, K_U16, K_U17) - prace pisemne (K_W04, K_U09, K_U10) |
Pełny opis: |
Zajęcia poświęcone są zagadnieniom badań potrzeb informacyjnych oraz zachowań użytkowników informacji. Uczestnicy poznają definicje potrzeb i zachowań informacyjnych, podstawowe sposoby ich oceny i zbierania danych o potrzebach i zachowaniach informacyjnych. Poznają podstawowe metody i techniki badań typowe dla nauk społecznych i nauki o informacji. |
Literatura: |
E. Babbie,Podstawy badań społecznych, Warszawa 2009, 2013 (fragmenty). E. Babbie, Badania społeczne w praktyce, [on-line- CSR-Dcsr-d.pl › wp-content › uploads › 2015/02 › Earl-Babbie-Badania-Sp...] Cisek S., Metodologia badań użytkowników informacji w XXI wieku w świetle anglojęzycznej literatury przedmiotu, „Praktyka i Teoria Informacji Naukowej i Technicznej” 2009, nr 4 (69), s. 3-11. Cisek S., Metodologia mieszana w badaniach nauki o informacji i bibliotekoznawstwa, [w:] Biblioteki, informacja, książka: interdyscyplinarne badania i praktyka w XXI wieku, red. M. Kocójowa, Kraków 2010, s. 88-94 [on-line]. Dostępny w Internecie: http://eprints.rclis.org/15393/1/Cisek_metodologia%20mieszana.pdf. A. Długosz-Pysz, Badania satysfakcji użytkowników archiwów w świetle projektu Archival Metrics, [w:] Diagnostyka w zarządzaniu informacją: perspektywa informatologiczna, red. R. Sapa, Kraków 2017, s. 432-447. [dostęp on-line Diagnostyka w zarządzaniu informacją : perspektywa ... ruj.uj.edu.pl › xmlui › handle › item ] M. Jankowska, M. Wójcik, Metody i techniki badania użyteczności systemów informacyjno-wyszukiwawczych opartych o model konwersacyjny, [w;] Diagnostyka w zarządzaniu informacją: perspektywa informatologiczna, red. R. Sapa, Kraków 2017 [on-line]. Krakowska M., Zachowania informacyjne człowieka, [w:] Nauka o informacji, pod red. W. Babika, s. 429-455. Mierzecka-Szczepańska A., Badania zachowań informacyjnych, Warszawa 2013. Nicholas D., Ocena potrzeb informacyjnych w dobie Internetu. Idee, metody, środki, Warszawa 2001. Stefaniak B., Skalska-Zlat M., Cisek S., Metody badań w nauce o informacji (informatologii), [w:] Nauka o informacji, pod red. W. Babika, Warszawa 2016, s. 89-122. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza K_W01 - student ma wiedzę ogólną o miejscu architektury informacji w systemie nauk humanistycznych i społecznych, jej powiązań z informatologią i bibliologią oraz dyscyplinami pokrewnymi K_W02 - student ma uporządkowaną wiedzę dotyczącą specyfiki przedmiotowej, pojęciowej i metodologicznej architektury informacji oraz jej obszarów komplementarnych K_W03 - student ma podstawową wiedzę dotyczącą współczesnych przemian kulturowych, wyzwań stojących przed społeczeństwem informacji i wiedzy K_W04 - student zna podstawowe pojęcia i modele z zakresu komunikacji społecznej, informacyjnej, wizualnej i medialnej K_W05 - student ma podstawową wiedzę na temat historii i rozwoju narzędzi i form komunikacji w tym historii pisma, książki, mediów oraz rozwoju typografii i wizualizacji danych K_W06 - student zna podstawowe zagadnienia z zakresu diagnozowania, oceny i opisu potrzeb i zachowań informacyjnych użytkowników oraz metody i formy pracy z różnymi kategoriami odbiorców informacji Umiejętności K_U04 - student umie samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać swoje umiejętności badawcze, kierując się wskazówkami opiekuna naukowego K_U05 - student potrafi pracować w zespole wedle celów i wskazówek formułowanych przez kierownika zespołu K_U07 - student potrafi rozpoznawać różne rodzaje obiektów i zasobów informacyjnych i przeprowadzić ich krytyczną analizę oraz interpretację z zastosowaniem typowych metod, w celu określenia ich znaczeń, oddziaływania społecznego i miejsca w procesie historyczno-kulturowym K_U08 - student potrafi rozpoznawać i interpretować współczesne zjawiska i procesy komunikacji społecznej, wizualnej informacyjnej i medialnej oraz ich genezę, ze szczególnym uwzględnieniem znajomości wzorców i mechanizmów komunikowania K_U09 - student umie formułować i wyrażać własne poglądy i idee w istotnych sprawach społeczno–kulturowych K_U10 - student umie tworzyć prace pisemne, przygotowywać wystąpienia ustne oraz prezentacje multimedialne, operować poprawnym warsztatem naukowym, właściwie cytować źródła, poprawnie sporządzać przypisy, przeprowadzać kwerendy z wykorzystaniem tradycyjnych i cyfrowych źródeł informacji K_U12 - student potrafi interpretować zjawiska produkcji, transmisji i konsumpcji informacji w kategoriach socjoekonomicznych K_U13 - student potrafi rozpoznawać zachowania i zaspakajać potrzeby różnych kategorii użytkowników informacji na poziomie lokalnym i globalnym K_U16 - student potrafi porozumiewać się przy użyciu różnych kanałów i technik komunikacyjnych w zakresie studiowanej dyscypliny K_U17 - student umie identyfikować wzajemne zależności zachodzące na rynku informacyjnym i medialnym, stosować strategie marketingowe, interpretować przepisy prawa autorskiego i medialnego Kompetencje społeczne K_K01 - student ma świadomość interdyscyplinarnego charakteru studiowanej dziedziny oraz jej złożonych relacji z innymi dyscyplinami i dziedzinami wiedzy K_K04 - student ma świadomość postępu technicznego oraz dynamiki przemian i trendów rozwojowych zachodzących w sferze technologii informacyjno-komunikacyjnych K_K06 - student jest otwarty wobec nowoczesnych technologii w upowszechnianiu informacji i wiedzy K_K09 - student ma świadomość zakresu obowiązków oraz zasad etyki zawodowej pracowników sektora informacji K_K10 - student ma świadomość znaczenia wykształcenia we współczesnym świecie i przekonanie o konieczności kształcenia się i doskonalenia umiejętności zawodowych przez całe życie K_K11 - student potrafi współdziałać i pracować w grupie w ramach wspólnych zadań i projektów, przyjmując w niej różne role, a także odpowiednio określać priorytety służące realizacji określonego zadania |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-01 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Anna Dymmel | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-04 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Anna Dymmel | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.