Dziedzictwo kulturowe - problemy dokumentacji i ochrony
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | H-DKPD-KUL-1S.3 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Dziedzictwo kulturowe - problemy dokumentacji i ochrony |
Jednostka: | Wydział Humanistyczny |
Grupy: |
Przedmioty do wyboru kulturoznawstwo I stopień 3 semestr |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | - |
Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS: | Konwersatorium : 30h Konsultacje indywidualne: 2h Godziny niekontaktowe (praca własna studenta) Przygotowanie do zajęć: 1h Przygotowanie do zaliczeń / egzaminów: 6h Studiowanie literatury przedmiotu: 1h |
Sposób weryfikacji efektów kształcenia: | Konwersatorium: WO3, W08, U11 Prezentacja / esej/ referat/ projekt K_U11 |
Pełny opis: |
Na zajęciach studenci poznają różne formy dokumentacji zasobów dziedzictwa kulturowego gromadzonych w Polsce od XIX w do czasów nam współczesnych. Poznają różne typy archiwów: państwowe, etnograficzne, społeczne, historii mówionej - prowadzone przez różne ośrodki akademickie, instytucje kulturalne, organizacje pozarządowe, badaczy indywidualnych, regionalistów i urzędy. Poznają sposoby archiwizowania zasobów dziedzictwa kulturowego oraz ich dokumentowania. |
Literatura: |
Archiwistyka społeczna, red. Katarzyna Ziętal, Warszawa 2012. Bartmiński Jerzy, Jak archiwizować materiały folklorystyczne?, "Twórczość Ludowa" 1999, nr 3-4, s. 38-40. Bartmiński Jerzy, Maksymiuk-Pacek Beata, Michalec Anna, Archiwum Etnolingwistyczne Instytutu Filologii Polskiej Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej, IX Konferencija Doslidnikiv Narodnoj Muziki Červonorus’kich (Galic’ko-Volodimirs’kich) ta Sumižnich Zemel’ (L’viv 2010), red. Bogdan Lukanjuk, Jurij Ribak, Lviv 2010, s. 85-92. Digitalizacja piśmiennictwa, red. Dariusz Paradowski, Warszawa 2010. Dlaczego i jak w nowoczesny sposób chronić dziedzictwo kulturowe, red. Andrzej Rottermund, Warszawa 2014. Jackowski Jacek, Archiwa dźwiękowe w Polsce - zasób i dostępność [http://www.muzykatradycyjna.pl/pl/leksykon/artykuly/articles/archiwa-dzwiekowe-w-polsce-zasob-i-dostepnosc-679]. Jackowski Jacek, Digitalizacja Zbiorów Fonograficznych Instytutu Sztuki PAN, "Polskie Biblioteki Cyfrowe" 2010, s. 63-65. Maksymiuk-Pacek Beata, O lubelskiej kartotece kolędowej, "Rocznik Przemyski" 2018 z. 2, s. 131-139. Narracja, obyczaj, wiedza... O zachowaniu niematerialnego dziedzictwa kulturowego, red. Agnieszka Przbyła-Dumin, Chorzów-Lublin-Warszawa 2016. Niematerialne dziedzictwo kulturowe: źródła - wartości - ochrona, red. Jan Adamowski, Katarzyna Smyk, Lublin-Warszawa 2013. Niematerialne dziedzictwo kulturowe: zakresy - identyfikacja - zagrożenia, red. Jan Adamowski, Katarzyna Smyk, Lublin-Warszawa 2015. Sobiescy Jadwiga i Marian, Polska muzyka ludowa i jej problemy, Kraków 1973. Lutyńska Krystyna, Wywiad kwestionariuszowy. Przygotowanie i sprawdzanie narzędzia badawczego, Wrocław 1984. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: W01 student ma orientację na temat współczesnego życia kulturalnego K_W09. W02 ma podstawową wiedzę dotyczącą współczesnych przemian społecznych i kulturowych, funkcjonowania społeczeństwa wiedzy i społeczeństwa cyfrowego K_W10 Umiejętności: U01 – posiada umiejętność tworzenia prac pisemnych zarówno w języku polskim, jak i języku obcym przy wykorzystaniu właściwego warsztatu badawczego K_U08 U02 – posiada umiejętność poruszania się w dostępnych w sieci zasobach wiedzy i informacji dotyczących różnych sfer życia społecznego i kulturalnego K_U10 U03 -jest w stanie opracować i prezentować wyniki badań dotyczące dziedziny kulturoznawstwa K_U17 Kompetencje społeczne: K01 – ma świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego regionu, kraju i Europy K_K05 K02 - uczestniczy w życiu kulturalnym regionu i kraju, wykorzystując dostępne media K_K06 K03 - rozumie wagę wielokulturowości w budowaniu tożsamości jednostki, społeczności i narodu K_K09 |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.