Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Dydaktyka wiedzy o społeczeństwie

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: H-DWS-H.N-2S.3
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Dydaktyka wiedzy o społeczeństwie
Jednostka: Wydział Historii i Archeologii
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS:

100 h.

Sposób weryfikacji efektów kształcenia:

W01; U01 - Umiejętność zastosowania odpowiednich środków dydaktycznych, metod i form nauczania i uczenia się (prezentacje, konspekty/scenariusze lekcji);

K01 - Umiejętność oceny sytuacji dydaktycznej, komunikowania ocen i poglądów; stosowanie procedur wymiany i obrony poglądów;


Pełny opis:

Przedmiot dydaktyka wiedzy o społeczeństwie przeznaczona jest dla studentów II stopnia studiów historia i wos, ze specjalnością nauczycielską. Przedmiot stanowi podstawę teoretyczną dla nauczania wos na III i IV poziomach edukacyjnych.

Celem przedmiotu jest zaznajomienie studentów z metodami i formami nauczania oraz środkami edukacyjnymi odpowiednimi dla nauczania przedmiotu wos, tak, aby możliwe było: "przyswojenie przez uczniów określonego zasobu wiadomości na temat faktów, zasad, teorii i praktyk; zdobycie przez uczniów umiejętności wykorzystania posiadanych wiadomości podczas wykonywania zadań i rozwiązywania problemów; kształtowanie u uczniów postaw warunkujących sprawne i odpowiedzialne funkcjonowanie we współczesnym świecie; [ pobudzania u uczniów] rozwoju osobowego oraz aktywnego uczestnictwa w życiu społeczeństwa; (...)

myślenia naukowego - umiejętności wykorzystania wiedzy o charakterze naukowym do identyfikowania i rozwiązywania problemów, a także formułowania wniosków opartych na obserwacjach empirycznych dotyczących przyrody i społeczeństwa;

umiejętności komunikowania się [w tym] (...) umiejętność sprawnego posługiwania się nowoczesnymi technologiami informacyjno-komunikacyj nymi;

umiejętności wyszukiwania, selekcjonowania i krytycznej analizy informacji;

umiejętności rozpoznawania własnych potrzeb edukacyjnych oraz uczenia się;

umiejętności pracy zespołowej".*

* http://www.ceo.org.pl/pl/koss/news/nowa-podstawa-programowa;

Literatura:

Podstawa Programowa przedmiotu wiedza o społeczeństwie dla III i IV etapu edukacyjnego:

https://womgorz.edu.pl/files/File/Doradztwo_metodyczne/Podstawa%20programowa%20z%20komentarzami.%20Edukacja%20historyczna%20i%20obywatelska.pdf;

J. Korzeniowski, M. Machałek, Edukacja obywatelska w szkole, teoria i praktyka, Warszawa 2011;

Edukacja obywatelska w społeczeństwach wielokulturowych, Kraków, 2007;

inna wybrana literatura, podręczniki, i strony WWW

Efekty uczenia się:

W - student zna:

W01- program przedmiotu wiedza o społeczeństwie ( problematykę zajęc, cele i wymagania wobec uczniów) zgodny z podstawą programową przedmiotu wos na III* i IV ** etapach edukacyjnych;

W02- metody, formy i srodki niezbędne w procesie uczenia sie i nauczania zgodne ze spoecyfiką przedmiotu wiedza o społeczeństwie;

U01 - student potrafi:

- zaprezentowac formę pracy na lekcji w postaci odpowiednio dobramych metod, form i środków dydaktycznych;

*http://www.ceo.org.pl/pl/koss/news/nowa-podstawa-programowa

**http://pzsp1.powiat-sredzki.pl/system/obj/179_wos_podstawa_LiT.pdf

Praktyki zawodowe:

Praktyki indywidualne, pedagogiczno-przedmiotowe dla przedmiotu wiedza o społęczeństwie na III i IV etapach edukacyjnych w wysokości 36 h. (gimnazjum) i 36 h. (szkoła ponad-gimnazjalna).

Praktyka śródroczna - 10 h.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-01
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Mariusz Ausz, Joanna Bugajska-Więcławska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-04
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Joanna Bugajska-Więcławska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (w trakcie)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-03
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Joanna Bugajska-Więcławska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-b5331d677 (2024-12-19)