E-Government
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | H-EGV-ARW-2S.1 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | E-Government |
Jednostka: | Wydział Historii i Archeologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS: | I. Godziny realizowane z udziałem nauczyciela akademickiego: - wykład: 15 h - konwersatorium: 30 h - konsultacje indywidualne: 4h II. Praca własna studenta - przygotowanie do zajęć: 30 h - przygotowanie referatu: 6 h - przygotowanie do colloquium: 10 h - przygotowanie do zaliczenia lektur – 15 h - przygotowanie do egzaminu: 40 h Razem: 150 h =5 ECTS |
Sposób weryfikacji efektów kształcenia: | 1. Obecność na zajęciach - K_W02, K_W04, K_W05, K_U07, K_U10, K_U12, K_K01, K_K02, K_K07. 2. Aktywny udział w konwersatoriach - K_W02, K_W04, K_W05, K_U07, K_U10, K_U12, K_K01, K_K02, K_K07. 3. Referat wygłoszony i zaliczony na zajęciach - K_W02, K_W04, K_W05, K_U07, K_U10. 4. Pozytywna ocena z colloquium - K_W02, K_W04, K_W05, K_U07. 5. Zaliczenie na konsultacjach dwóch lektur - K_W02, K_W04, K_W05, K_U07, K_U10, K_K01, K_K07 6. Egzamin - K_W02, K_W04, K_W05, K_U07, K_U10, K_K01, K_K02, K_K07 |
Pełny opis: |
Przedmiot traktuje o istocie, rozwoju, zastosowaniach i konsekwencjach e-Government w Polsce. Stosowanie technologii informatycznych w administracji publicznej implikuje zmiany organizacyjne, nowe umiejętności służb publicznych, poprawę jakości świadczonych usług, nowe możliwości oddziaływania na społeczeństwo i zmianę relacji urząd –obywatel. E-Government jest rozumiany jako proces doskonalenia jakości rządzenia i świadczenia usług administracyjnych poprzez przekształcanie relacji wewnętrznych i zewnętrznych z wykorzystaniem komputerów, Internetu i nowoczesnych środków komunikacji. Jednocześnie jest częścią długofalowego programu reformy administracji w Polsce stąd przedmiot ten będzie wykładany w nawiązaniu do nauk o administracji. Celem rozwijania e-administracji jest zwiększenie efektywności działania administracji publicznej w zakresie świadczenia usług, uproszczenie załatwiania spraw urzędowych oraz umożliwienie obywatelom dostępu do informacji na ich temat, co z kolei oznacza powiązanie zajęć z zarządzaniem dokumentacją i informacją. Przedmiot jest realizowany poprzez wykłady oraz laboratoria mające zróżnicowany charakter od konserwatoriów poprzez obserwację technik e-government w agendach państwowych i samorządowych. |
Literatura: |
B. Kasprzyk, Aspekty funkcjonowania e-administracji dla jakości życia obywateli, "Nierówności społeczne a wzrost gospodarczy" 2011, z. 23, s. 343-353. M. Gonczar, Informatyzacja informacji publicznej, Warszawa 2009 E. Tabaszewska, Zarządzanie informacją w polskich przedsiębiorstwach przemysłowych, Jelenia Góra, 2003 A. Nowicki, Zarys teorii doskonalenia systemów informacyjnych w zarządzaniu, Wrocław 2000 A. Pawłowska, Administracja Publiczna, zagadnienia wstępne, Lublin 1999 J. Oleński, Ekonomika informacji, Warszawa 2001. Zarządzanie wiedzą, red. Dariusz Jemielniak i Andrzej K. Koźmiński, Warszawa 2008. W. Flakiewicz, Systemy informacyjne w zarządzaniu, Warszawa 2002. R. W. Kluszczyński, Społeczeństwo informacyjne. Cyberkultura. Sztuka multimediów. Kraków 2002 J. Olędzki, Komunikowanie w świecie, Warszawa 2000. B. Kożuch, Zarządzania publiczne. Warszawa 2004. J. Kisielnicki, H. Sroka, Systemy informacyjne biznesu, Warszawa 2005. |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA 01. Zna terminologię nauk o dokumencie na poziomie rozszerzonym oraz ma uporządkowaną, pogłębioną wiedzę, obejmującą teorię i metodologię z zakresu nauk o dokumencie. K_W02. 02. Ma uporządkowaną, pogłębioną, prowadzącą do specjalizacji, szczegółową wiedzę z zakresu nauk o dokumencie i archiwum. K_W04. 03. Ma szczegółową wiedzę o współczesnych dokonaniach, ośrodkach i szkołach badawczych nauk o dokumencie i archiwum oraz o powiązaniach z naukami o administracji i zarządzaniu. K_W05. UMIEJĘTNOŚCI 04. Posiada umiejętność formułowania opinii krytycznych o wytworach kultury na podstawie wiedzy o dokumentach i archiwaliach oraz doświadczenia zarządzania nimi. K_U07. 05. Posiada pogłębioną umiejętność przygotowania różnych wystąpień ustnych i prac pisemnych w języku polskim i języku obcym uznawanym za podstawowy dla nauk o dokumencie i archiwum lub w obszarze leżącym na pograniczu tych dyscyplin naukowych. K_U10. 06. Umie samodzielnie zdobywać wiedzę i poszerzać umiejętności informatyczne zmierzające do rozwijania zdolności i kierowania własną karierą zawodową w działalności archiwalnej.K_U12. KOMPETENCJE SPOŁECZNE 07. Ma świadomość dynamicznego rozwoju narzędzi zarządzania informacją i w związku z tym rozumie potrzebę poszerzania wiedzy i umiejętności w zakresie nauk o dokumencie i archiwum przez całe życie. K_K01. 08. Wykazuje zrozumienie dla uczestniczenia w działalności społecznej związanej z gromadzeniem, opracowywaniem i udostępnianiem źródeł archiwalnych oraz ma świadomość wagi inspirowania i organizowania procesu uczenia się innych osób w tym kierunku. K_K02. 09. Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie obsługi elektronicznych narzędzi zarządzania danymi i dokumentami i potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób. K_K07. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.