Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

E-Government

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: H-EGV-ARW-2S.1
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: E-Government
Jednostka: Wydział Historii i Archeologii
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS:

I. Godziny realizowane z udziałem nauczyciela akademickiego:

- wykład: 15 h

- konwersatorium: 30 h

- konsultacje indywidualne: 4h


II. Praca własna studenta

- przygotowanie do zajęć: 30 h

- przygotowanie referatu: 6 h

- przygotowanie do colloquium: 10 h

- przygotowanie do zaliczenia lektur – 15 h

- przygotowanie do egzaminu: 40 h


Razem: 150 h =5 ECTS

Sposób weryfikacji efektów kształcenia:

1. Obecność na zajęciach - K_W02, K_W04, K_W05, K_U07, K_U10, K_U12, K_K01, K_K02, K_K07.

2. Aktywny udział w konwersatoriach - K_W02, K_W04, K_W05, K_U07, K_U10, K_U12, K_K01, K_K02, K_K07.

3. Referat wygłoszony i zaliczony na zajęciach - K_W02, K_W04, K_W05, K_U07, K_U10.

4. Pozytywna ocena z colloquium - K_W02, K_W04, K_W05, K_U07.

5. Zaliczenie na konsultacjach dwóch lektur - K_W02, K_W04, K_W05, K_U07, K_U10, K_K01, K_K07

6. Egzamin - K_W02, K_W04, K_W05, K_U07, K_U10, K_K01, K_K02, K_K07


Pełny opis:

Przedmiot traktuje o istocie, rozwoju, zastosowaniach i konsekwencjach e-Government w Polsce. Stosowanie technologii informatycznych w administracji publicznej implikuje zmiany organizacyjne, nowe umiejętności służb publicznych, poprawę jakości świadczonych usług, nowe możliwości oddziaływania na społeczeństwo i zmianę relacji urząd –obywatel.

E-Government jest rozumiany jako proces doskonalenia jakości rządzenia i świadczenia usług administracyjnych poprzez przekształcanie relacji wewnętrznych i zewnętrznych z wykorzystaniem komputerów, Internetu i nowoczesnych środków komunikacji. Jednocześnie jest częścią długofalowego programu reformy administracji w Polsce stąd przedmiot ten będzie wykładany w nawiązaniu do nauk o administracji. Celem rozwijania e-administracji jest zwiększenie efektywności działania administracji publicznej w zakresie świadczenia usług, uproszczenie załatwiania spraw urzędowych oraz umożliwienie obywatelom dostępu do informacji na ich temat, co z kolei oznacza powiązanie zajęć z zarządzaniem dokumentacją i informacją.

Przedmiot jest realizowany poprzez wykłady oraz laboratoria mające zróżnicowany charakter od konserwatoriów poprzez obserwację technik e-government w agendach państwowych i samorządowych.

Literatura:

B. Kasprzyk, Aspekty funkcjonowania e-administracji dla jakości życia obywateli, "Nierówności społeczne a wzrost gospodarczy" 2011, z. 23, s. 343-353.

M. Gonczar, Informatyzacja informacji publicznej, Warszawa 2009

E. Tabaszewska, Zarządzanie informacją w polskich przedsiębiorstwach przemysłowych, Jelenia Góra, 2003

A. Nowicki, Zarys teorii doskonalenia systemów informacyjnych w zarządzaniu, Wrocław 2000

A. Pawłowska, Administracja Publiczna, zagadnienia wstępne, Lublin 1999

J. Oleński, Ekonomika informacji, Warszawa 2001.

Zarządzanie wiedzą, red. Dariusz Jemielniak i Andrzej K. Koźmiński, Warszawa 2008.

W. Flakiewicz, Systemy informacyjne w zarządzaniu, Warszawa 2002.

R. W. Kluszczyński, Społeczeństwo informacyjne. Cyberkultura. Sztuka multimediów. Kraków 2002

J. Olędzki, Komunikowanie w świecie, Warszawa 2000.

B. Kożuch, Zarządzania publiczne. Warszawa 2004.

J. Kisielnicki, H. Sroka, Systemy informacyjne biznesu, Warszawa 2005.

Efekty uczenia się:

WIEDZA

01. Zna terminologię nauk o dokumencie na poziomie rozszerzonym oraz ma uporządkowaną, pogłębioną wiedzę, obejmującą teorię i metodologię z zakresu nauk o dokumencie. K_W02.

02. Ma uporządkowaną, pogłębioną, prowadzącą do specjalizacji, szczegółową wiedzę z zakresu nauk o dokumencie i archiwum. K_W04.

03. Ma szczegółową wiedzę o współczesnych dokonaniach, ośrodkach i szkołach badawczych nauk o dokumencie i archiwum oraz o powiązaniach z naukami o administracji i zarządzaniu. K_W05.

UMIEJĘTNOŚCI

04. Posiada umiejętność formułowania opinii krytycznych o wytworach kultury na podstawie wiedzy o dokumentach i archiwaliach oraz doświadczenia zarządzania nimi. K_U07.

05. Posiada pogłębioną umiejętność przygotowania różnych wystąpień ustnych i prac pisemnych w języku polskim i języku obcym uznawanym za podstawowy dla nauk o dokumencie i archiwum lub w obszarze leżącym na pograniczu tych dyscyplin naukowych. K_U10.

06. Umie samodzielnie zdobywać wiedzę i poszerzać umiejętności informatyczne zmierzające do rozwijania zdolności i kierowania własną karierą zawodową w działalności archiwalnej.K_U12.

KOMPETENCJE SPOŁECZNE

07. Ma świadomość dynamicznego rozwoju narzędzi zarządzania informacją i w związku z tym rozumie potrzebę poszerzania wiedzy i umiejętności w zakresie nauk o dokumencie i archiwum przez całe życie. K_K01.

08. Wykazuje zrozumienie dla uczestniczenia w działalności społecznej związanej z gromadzeniem, opracowywaniem i udostępnianiem źródeł archiwalnych oraz ma świadomość wagi inspirowania i organizowania procesu uczenia się innych osób w tym kierunku. K_K02.

09. Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie obsługi elektronicznych narzędzi zarządzania danymi i dokumentami i potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób. K_K07.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-cf0b884f2 (2024-04-02)