Etyka mediów
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | H-EM-KUL.M-1S.5 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Etyka mediów |
Jednostka: | Wydział Humanistyczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Wiedza o kulturze i środkach masowego komunikowania wymagana od studentów rozpoczynających III rok studiów kulturoznawczych na specjalności Kultura medialna |
Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS: | Godziny kontaktowe (z udziałem prowadzącego zajęcia): Wykład 15h Konsultacje 5 h Godziny niekontaktowe (praca własna studenta): Przygotowanie się studenta do zajęć dydaktycznych 10 h Studiowanie przez studenta literatury przedmiotu 15 h Przygotowanie się studenta do zaliczenia przedmiotu 15 h |
Sposób weryfikacji efektów kształcenia: | Ocena prezentacji przedstawianej przez studentów podczas zajęć. |
Pełny opis: |
Zajęcia prowadzone przy użyciu metod i technik kształcenia na odległość, realizowane na platformie Wirtualnego Kampusu UMCS. Przedmiotem wykładu jest: a) problematyka specyfiki refleksji etycznej określanej zbiorczym mianem "etyki mediów" (media ethics), rozpoznanej jako szczególny przypadek "etyki stosowanej" (applied ethics) i "etyki profesjonalnej" (professional ethics); b) zagadnienie niezbędności etyki mediów w kulturze współczesnej z racji statusu tej kultury jako rzeczywistości "definiowanej" przez media za sprawą dynamicznego rozwoju mediosfery; c) zagadnienie etycznej odpowiedzialności osób mających bezpośredni wpływ na kształt i treść medialnych przekazów oraz kwestia etycznych regulacji w odniesieniu do praktyk decydujących o funkcjonowania mediów masowych w ich instytucjonalnym wymiarze; c) kwestia "moralnego obowiązku" monitorowania owych praktyk przez osoby pośrednio uczestniczące w tworzeniu kultury medialnej. |
Literatura: |
1. Encyclopedia of Applied Ethics, ed. Callahan & Singer, Academic Press, San Diego 2011. 2. D. McQuail, Teoria komunikowania masowego, tłum. M. Bucholc, A. Szulżycka, PWN, Warszawa 2012. 3. Prawo, etyka czy rynek? Zmiany w polskich mediach po 1989 roku, red. K. Wolny-Zmorzyński, W. Furman, B. Nierenberg, J. Marszałek-Kawa, Wyd. Adam Marszałek, Toruń 2010. 4. Etyka w mediach, Vol. 1. Wybrane problemy teorii i praktyki, red. W. Machura, R. Kowalczyk, Wyd. Contact, 2009. 5. Kultura - media - etyka, praca zbiorowa, Wyd. Poznańskie Towarzystwo Przyjaciół Nauk, Poznań 2013. 6. M. Iłowiecki, Pilnowanie strażników. Etyka dziennikarska w praktyce, Wyd. Fronda 2012. 7. J. Dębowski, A. Drabarek, L. Gawor, S. Jedynak, E. Klimowicz, K. Kosior, L. Zdybel, Mały słownik etyczny, pod red. nauk. S. Jedynaka, wyd. II, Oficyna Wydawnicza Branta, Bydgoszcz 1999. |
Efekty uczenia się: |
W01 ma podstawową wiedzę dotyczącą miejsca i znaczenia etyki w systemie nauk humanistycznych oraz wiedzę dotyczącą jej tradycji, przedmiotu i metodologii K_W01 W02 zna podstawowe pojęcia, terminy z zakresu dyscyplin szczegółowych komplementarnych dla etyki, takich jak: socjologia moralności, antropologia moralności, psychologia moralności K_W02 W03 ma podstawową wiedzę dotyczącą zasad ochrony własności intelektualnej K_W06 W04 ma wiedzę o funkcjonowaniu instytucji zajmujących się tworzeniem regulacji etycznych dla mediów oraz monitorowaniem ich przestrzegania K_W08 W05 ma podstawową wiedzę dotyczącą współczesnych przemian kulturowych, funkcjonowania społeczeństwa wiedzy i społeczeństwa cyfrowego jako efektu rozwoju mediów masowych współtworzących kulturę medialną w aspekcie problemu jej etycznej regulacji K_W10 Umiejętności: U01 samodzielnie formułuje i analizuje problemy z zakresu etyki mediów K_U02 U02 ma umiejętność dostrzegania problematyki wykluczenia cyfrowego jako problematyki etycznej K_U14 U03 potrafi współpracować z mediami jako osoba w pełni świadoma, iż ciąży na niej etyczny obowiązek monitorowania moralnej jakości medialnych praktyk K_U20 Kompetencje społeczne: K01 właściwie identyfikuje kwestie etyczne związane z wykonywaniem zawodów odpowiedzialnych za kształt mediosfery K_K04 K02 ma świadomość różnorodnych postaw ludzkich postaw i sposobów ich wyrażania poprzez media masowe K_07 |
Praktyki zawodowe: |
nie dotyczy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.