Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Edytorstwo popularne w sieci

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: H-EPS-ETR-1S.5
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Edytorstwo popularne w sieci
Jednostka: Wydział Filologiczny
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Nie dotyczy.

Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS:

Godziny kontaktowe (realizowane z udziałem nauczyciela akademickiego):

- Laboratorium - 30h

- Konsultacje z prowadzącym zajęcia - 2h


Godziny niekontaktowe (praca własna studenta):

- Przygotowanie do zajęć - 3h

- Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu - 15h

- Studiowanie literatury przedmiotu - 10h


Łączna liczba godzin: 60h (2 ECTS)

Sposób weryfikacji efektów kształcenia:

W1-W3, U1-U3, K1-K3 - uczestnictwo w dyskusjach i analizach realizowanych podczas zajęć, rozwiązywanie sytuacji problemowych, samodzielne wykonanie animacji i zaprojektowanie strony internetowej o dowolnej tematyce.

Pełny opis:

Problematyka przedmiotu dotyczy edytorstwa popularnego w przestrzeni cyfrowej. Podczas zajęć studenci poznają różnice między edycją linearnego tekstu drukowanego oraz hipertekstowego tekstu internetowego, a także nabywają umiejętności tworzenia animacji oraz strony internetowej o wybranej tematyce. Wśród zagadnień szczegółowych znajdą się przede wszystkim istota e-edytorstwa, rodzaje wizualizacji, specyfika literatury hipertekstowej, typografia statyczna i kinetyczna, typografia bloga, funkcjonalność i zasady projektowania stron internetowych.

Literatura:

1. „Tekst (w) sieci”, t. 1: „Tekst – Język – Gatunki”, red. D. Ulicka, Warszawa 2009; t. 2: „Literatura – Społeczeństwo – Komunikacja”, red. A. Gumkowska, Warszawa 2009.

2. Bomba R., Radomski A., Solska E. (red.), „Humanistyka cyfrowa. Badanie tekstów, obrazów i dźwięku”, Lublin 2016.

3. Dawson A., „Ponadczasowe strony internetowe”, przeł. R. Jońca, Gliwice 2012.

4. Lipiec P., Sosna Ł., „Jak stworzyć najlepszy blog Wordpres 2.0”, Warszawa 2007.

5. Millhollon M., Castrina J., „Tworzenie stron WWW”, Warszawa 2003.

7. Nielsen J., Tahir M., „Funkcjonalność Stron WWW. 50 witryn bez sekretów”, przeł. S. Dzieniszewski, Gliwice 2006.

8. Nowak P., Wójtowicz A. (red.), „e-Edytorstwo. Edytorstwo w świecie nowych mediów”, , Lublin 2013.

9. Starachowicz K., Knap J. (red.), „Typograficzne przestrzenie tekstu”, Kraków 2014.

Efekty uczenia się:

Wiedza:

W1 student(ka) wymienia różnice między edycją tekstu tradycyjnego (linearnego, przeznaczonego do druku) i internetowego (hipertekstowego, przeznaczonego do funkcjonowania w sieci) K_W01, K_W03, K_W11

W2 student(ka) charakteryzuje specyfikę tekstu cyfrowego (hipertekstowość, otwartość, wielowymiarowość, polisemiotyczność, uprzestrzennienie, semiotyczne uperswazyjnienie) oraz zasady typograficzne leżące u podstaw jego projektowania graficznego (np. ilość wierszy na stronie, zalecane sposoby wyrównania i układu tekstu, kroje pisma, narzędzia nawigacyjne) K_W01, K_W03, K_W09, K_W11

W3 student(ka) charakteryzuje zalecane rozwiązania typograficzne przy projektowaniu blogów, stron www i istotę typografii kinetycznej w odwołaniu do typologii Barbary Brownie K_W04.

Umiejętności:

U1 student(ka) opracowuje tekst przeznaczony do publikacji w formie elektronicznej K_U03;

U2 student(ka) projektuje animację oraz sprofilowaną tematycznie stronę internetową, dbając o zachowanie zasad projektowania tych multimodalnych tekstów, typograficzne zróżnicowanie i atrakcyjność wizualną K_U03;

U3 student(ka) analizuje wybrane utwory hipertekstowe, strony internetowe oraz animacje K_U02, K_U05, K_U06.

Kompetencje społeczne:

K1 student(ka) odczuwa potrzebę ciągłego rozwoju zawodowego, szczególnie w zakresie e-edytorstwa K_K01;

K2 student(ka) ma świadomość społecznej i etycznej odpowiedzialności za przygotowywane publikacje K_K03, K_K06;

K3 student(ka) potrafi rozwiązywać typowe sytuacje problemowe związane z pracą e-edytora K_K03, K_K06.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-01
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Beata Jarosz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-04
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Beata Jarosz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (w trakcie)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-03
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Beata Jarosz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-308cda04f (2024-12-03)