Edytorstwo popularne w sieci
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | H-EPS-ETR-1S.5 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Edytorstwo popularne w sieci |
Jednostka: | Wydział Filologiczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Nie dotyczy. |
Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS: | Godziny kontaktowe (realizowane z udziałem nauczyciela akademickiego): - Laboratorium - 30h - Konsultacje z prowadzącym zajęcia - 2h Godziny niekontaktowe (praca własna studenta): - Przygotowanie do zajęć - 3h - Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu - 15h - Studiowanie literatury przedmiotu - 10h Łączna liczba godzin: 60h (2 ECTS) |
Sposób weryfikacji efektów kształcenia: | W1-W3, U1-U3, K1-K3 - uczestnictwo w dyskusjach i analizach realizowanych podczas zajęć, rozwiązywanie sytuacji problemowych, samodzielne wykonanie animacji i zaprojektowanie strony internetowej o dowolnej tematyce. |
Pełny opis: |
Problematyka przedmiotu dotyczy edytorstwa popularnego w przestrzeni cyfrowej. Podczas zajęć studenci poznają różnice między edycją linearnego tekstu drukowanego oraz hipertekstowego tekstu internetowego, a także nabywają umiejętności tworzenia animacji oraz strony internetowej o wybranej tematyce. Wśród zagadnień szczegółowych znajdą się przede wszystkim istota e-edytorstwa, rodzaje wizualizacji, specyfika literatury hipertekstowej, typografia statyczna i kinetyczna, typografia bloga, funkcjonalność i zasady projektowania stron internetowych. |
Literatura: |
1. „Tekst (w) sieci”, t. 1: „Tekst – Język – Gatunki”, red. D. Ulicka, Warszawa 2009; t. 2: „Literatura – Społeczeństwo – Komunikacja”, red. A. Gumkowska, Warszawa 2009. 2. Bomba R., Radomski A., Solska E. (red.), „Humanistyka cyfrowa. Badanie tekstów, obrazów i dźwięku”, Lublin 2016. 3. Dawson A., „Ponadczasowe strony internetowe”, przeł. R. Jońca, Gliwice 2012. 4. Lipiec P., Sosna Ł., „Jak stworzyć najlepszy blog Wordpres 2.0”, Warszawa 2007. 5. Millhollon M., Castrina J., „Tworzenie stron WWW”, Warszawa 2003. 7. Nielsen J., Tahir M., „Funkcjonalność Stron WWW. 50 witryn bez sekretów”, przeł. S. Dzieniszewski, Gliwice 2006. 8. Nowak P., Wójtowicz A. (red.), „e-Edytorstwo. Edytorstwo w świecie nowych mediów”, , Lublin 2013. 9. Starachowicz K., Knap J. (red.), „Typograficzne przestrzenie tekstu”, Kraków 2014. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: W1 student(ka) wymienia różnice między edycją tekstu tradycyjnego (linearnego, przeznaczonego do druku) i internetowego (hipertekstowego, przeznaczonego do funkcjonowania w sieci) K_W01, K_W03, K_W11 W2 student(ka) charakteryzuje specyfikę tekstu cyfrowego (hipertekstowość, otwartość, wielowymiarowość, polisemiotyczność, uprzestrzennienie, semiotyczne uperswazyjnienie) oraz zasady typograficzne leżące u podstaw jego projektowania graficznego (np. ilość wierszy na stronie, zalecane sposoby wyrównania i układu tekstu, kroje pisma, narzędzia nawigacyjne) K_W01, K_W03, K_W09, K_W11 W3 student(ka) charakteryzuje zalecane rozwiązania typograficzne przy projektowaniu blogów, stron www i istotę typografii kinetycznej w odwołaniu do typologii Barbary Brownie K_W04. Umiejętności: U1 student(ka) opracowuje tekst przeznaczony do publikacji w formie elektronicznej K_U03; U2 student(ka) projektuje animację oraz sprofilowaną tematycznie stronę internetową, dbając o zachowanie zasad projektowania tych multimodalnych tekstów, typograficzne zróżnicowanie i atrakcyjność wizualną K_U03; U3 student(ka) analizuje wybrane utwory hipertekstowe, strony internetowe oraz animacje K_U02, K_U05, K_U06. Kompetencje społeczne: K1 student(ka) odczuwa potrzebę ciągłego rozwoju zawodowego, szczególnie w zakresie e-edytorstwa K_K01; K2 student(ka) ma świadomość społecznej i etycznej odpowiedzialności za przygotowywane publikacje K_K03, K_K06; K3 student(ka) potrafi rozwiązywać typowe sytuacje problemowe związane z pracą e-edytora K_K03, K_K06. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-01 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Beata Jarosz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-04 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Beata Jarosz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-03 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Beata Jarosz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.