Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Filozofia kultury

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: H-FK-KUL-2S.1
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Filozofia kultury
Jednostka: Wydział Filologiczny
Grupy:
Strona przedmiotu: https://kampus.umcs.pl/course/view.php?id=9366
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 4.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Wiedza o kulturze wymagana od studentów rozpoczynających I rok studiów kulturoznawczych II-go stopnia.

Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS:

Godziny realizowane z udziałem nauczyciela akademickiego.

Wykład: 15h

Ćwiczenia: 30h

Konsultacje indywidualne: 2h

Przygotowanie do zajęć: 15 h

Przygotowanie do zaliczenia i egzaminu: 20 h

Studiowanie literatury przedmiotu i pisanie prac indywidualnych (rozprawki, referaty): 38h

Łączna liczba godzin kontaktowych: 47 h

Łączna liczba godzin niekontaktowych: 73h

Razem: 120h - 4 pkt ECTS




Sposób weryfikacji efektów kształcenia:

W01, W02, W03, U01, U02 - wykład: egzamin pisemny

W01, W02, U01, U02 - ćwiczenia: zaliczenie pisemne

K01, K02, K03 - aktywność na zajęciach.

Pełny opis:

Zajęcia mają na celu kształcenie kompetencji w dziedzinie filozoficznej analizy zjawisk i procesów występujących w obrębie kultury (ze szczególnym uwzględnieniem kultury współczesnej). Przedmiotem zajęć jest: a) przybliżenie wielowiekowej tradycji filozoficznej refleksji nad kulturą; b) zwrócenie uwagi na cechy charakterystyczne filozoficznego namysłu nad zjawiskami kulturowymi (odróżniającego filozofię kultury od innych perspektyw badawczych - np. socjologii kultury, antropologii kulturowej, pedagogiki kultury itp.); c) przybliżenie wybranych teorii i koncepcji kultury rozwijanych w ramach współczesnych kierunków i nurtów filozoficznych; d) zwrócenie uwagi na miejsce i rolę filozoficznego "podejścia" do fenomenu kultury, jako podejścia niezbędnego dla prowadzenia konceptualnie pogłębionych badań kulturoznawczych; e) filozoficzna analiza, tj. wskazanie na znaczeniową głębię, podstawowych kategorii służących do opisu zjawisk kulturowych: "natura" (natura a/i kultura), "cywilizacja" (cywilizacja a/i kultura), "rozwój", "postęp", "regres", "technika", "komunikacja", "globalizacja", "kryzys kultury" itp.

Literatura:

Cassirer E., Esej o człowieku. Wstęp do filozofii kultury, Warszawa 1998.

Eco U., Rakiem. Gorąca wojna i populizm mediów, Warszawa 2007.

Eco U., Semiologia życia codziennego, Warszawa 1999.

Freud Z., Kultura jako źródło cierpień, Warszawa 2013.

Fromm E., Mieć czy być?, Warszawa 1999.

Fromm E., Ucieczka od wolności, Warszawa 2000.

Huizinga J., Homo ludens. Zabawa jako źródło kultury, Warszawa 1985.

Kołakowski L., Cywilizacja na ławie oskarżonych, Warszawa 1990.

Konersmann R., Filozofia kultury. Wprowadzenie, Warszawa 2009.

Martens E., Schnadelbach H. (red.), Filozofia. Podstawowe pytania [rodz. Kultura], Warszawa 1995.

Ortega y Gasset J., Bunt mas, Warszawa 1995.

Postman N., Technopol. Triumf techniki nad kulturą, Warszawa 2004.

Rosińska Z. i Michalik J. (red.), Co to jest filozofia kultury?, Warszawa 2006.

W. Burszta, Wymiary antropologicznego poznania kultury, Poznań 1992

Wiedza o kulturze. Amtropologia kultury, red. G.Godlewski i in., Warszawa 2001

Portrety przemocy: filozofia – społeczeństwo – kultura, red. Monika Baczewska, Lublin 2008.

H.Moore, Co sie stało mężczyznom, co się stało kobietom? Płeć kulturowa i inne kryzysy w antropologii.

S. Zizek, Pandemia Covid-19 trzęsie światem, Warszawa 2021.

A.Leder, Prześniona rewolucja, Warszawa 2014.

D.Chakrabarty, Historie mniejszości, przeszłości podrzędne, [w:}: Teoria wiedzy o przeszłości na tle współczesnej humanistyki, red. E.Domańska, Poznanń 2010.

P. Zawojski, Cyberkultura

J. Żylińska, Bioetyka inaczej, czyli o tym, jak współżyć z maszynami, ludźmi i

innymi zwierzętami, online

M. Bakke, Człowiek w świecie większym niż ludzki,[w:] Człowiek wobec natury - humanizm wobec nauk przyrodniczych, red. J. Sokolski, Warszawa 2010.

A. Bielik-Robson, Postsekularyzm, czyli co się dzieje po śmierci boga?

M. Warchała, Co to jest postsekularyzm?

A. Buncler, Apogeum kultury karnizmu

Efekty uczenia się:

Wiedza:

W01 - absolwent zna i rozumie zaawansowane metody analizy i interpretacji oraz problematyzowania wytworów kultury; współczesne dokonania, ośrodki i szkoły badawcze zajmujące się badaniami nad kulturą i religią – K_W02

W02 – absolwent zna i rozumie problematykę związaną z filozofią i antropologią kultury, estetyką oraz badaniami nad sztuką muzealnictwem i turystyką kulturową – K_W05

W03 – absolwent zna i rozumie fundamentalne dylematy współczesnej cywilizacji, w tym dotyczące świata kultury i związanych z nim problemów – K_W10

Umiejętności:

U01 – absolwent potrafi wykorzystywać posiadaną wiedzę z dyscypliny nauk o kulturze i religii poprzez formułowanie i rozwiązywanie złożonych i nietypowych problemów – K_U01

U02 – absolwent potrafi formułować i testować hipotezy związane z problemami badawczymi w ramach nauk o kulturze i religii oraz nauk o sztuce, a także integrować wiedzę pochodzącą z tych dyscyplin i stosować ją w nietypowych sytuacjach profesjonalnych – K_U03

Kompetencje społeczne:

K01 – absolwent jest gotów do krytycznej oceny posiadanych oraz nowo zdobywanych informacji, systematycznego poszerzania wiedzy na temat różnorodnych zjawisk współczesnej kultury, nowatorskich form wyrazu artystycznego i ich oddziaływania na społeczeństwo – K_K01

K02 – absolwent jest gotów do aktywnego uczestnictwa w życiu kulturalnym, wszechstronnego i rozumiejącego zainteresowania aktualnymi wydarzeniami i nowymi zjawiskami w kulturze i sztuce oraz inspirowania działań społeczno-kulturalnych na rzecz interesu publicznego; myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy w obszarze kultury – K_K03

K03 – absolwent jest gotów do profesjonalnej oceny wspólnego dziedzictwa kulturowego i wchodzenia w relacje dialogu i otwartości wobec innych kultur, mniejszości narodowych, religijnych i etnicznych, okazywania świadomości występowania różnorodnych postaw ludzkich i licznych sposobów ich wyrażania – K_K04

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-01
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Teresa Klimowicz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-04
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Teresa Klimowicz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Egzamin
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-3dcdfd8c8 (2024-03-25)