Historia literatury polskiej po roku 1918
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | H-FP-15 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Historia literatury polskiej po roku 1918 |
Jednostka: | Zakład Literatury XX i XXI wieku |
Grupy: |
Grupa przedmiotów obowiązkowych, filologia polska, sem 4 |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS: | Godziny realizowane z udziałem nauczyciela akademickiego: Wykład: 15 h Konwersatorium: 15 h Konsultacje indywidualne: 1 h Godziny niekontaktowe (praca własna studenta): Przygotowanie do zajęć: 19 h Przygotowanie do zaliczeń/ egzaminów: 20 h Studiowanie literatury przedmiotu: 20 h Łączna liczba godzin: 90 |
Sposób weryfikacji efektów kształcenia: | Wykład: wykład informacyjny, egzamin ustny - W1, W2, W3, W4, U1, U2, K1, K4. Konwersatorium: praca zaliczeniowa pisemna, dyskusja, pogadanka, metoda problemowa, praca z tekstem - W1, W2, W3, W4, U1, U2, K1, K2, K3, K4, K5. |
Pełny opis: |
Problematyka obejmuje ukazanie literatury polskiej lat 1918 – 1939 jako jednej z faz polskiego modernizmu. Rozwijane są zagadnienia pokoleniowe oraz społeczno-polityczne uwikłania literatury tego okresu, a także programy i spory literackie. Poza próbą zwięzłego przedstawienia najważniejszych problemów i obszarów tematycznych w dziedzinie poezji, prozy i dramatu, szczególny nacisk położony jest na wskazanie tendencji nowatorskich w literaturze międzywojnia i bliższe przyjrzenie się najlepiej wykrystalizowanym światopoglądom twórczym (awangarda poetycka, teorie Witkacego, antropologia Gombrowicza i Schulza, katastrofizm lat trzydziestych). |
Literatura: |
Słownik literatury polskiej XX wieku, red. Brodzka A. i in., Wrocław 1992; Kwiatkowski J.,Literatura Dwudziestolecia, Warszawa 1990; Literatura polska 1918 – 1975, red. Brodzka A. i in., t. 1 Warszawa 1975, t. 2 Warszawa 1993; Lam A.,Polska awangarda poetycka. Programy lat 1917 – 1923, t. 1 – 2, Kraków 1969; Kowalczykowa A.,Programy i spory literackie w dwudziestoleciu 1918 – 1939, Warszawa 1981; M. P. Markowski,Polska literatura nowoczesna. Leśmian, Schulz, Witkacy, Kraków 2008; J. Święch,Literatura polska w latach Drugiej Wojny Światowej, Warszawa 1997 |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: W 1 - ma podstawową wiedzę na temat literatury, periodyzacji oraz typowych form literackich modernizmu, w kontekście historycznych przemian kultury Zachodu; ma świadomość roli literatury modernistycznej w kształtowaniu kultury polskiej - K_W01, K_W02, K_W04, K_W06; W 2 – zna podstawową terminologię teoretycznoliteracką, historycznoliteracką i krytycznoliteracką dotyczącą epoki nowoczesności oraz cechy poetyki najważniejszych gatunków literackich modernizmu - K_W07, K_W08, K_W10, K_W11; W 3 - ma podstawową wiedzę o najważniejszych współczesnych osiągnięciach w zakresie badań literaturoznawczych nad literaturą modernizmu, a także o głównych kierunkach ich rozwoju, w perspektywie obejmującej relacje literatury modernistycznej z innymi dziedzinami artystycznymi epoki - K_W06, K_W08, K_W09, K_W11; W 4 – ma podstawową wiedzę o źródłach informacji i sposobach ich wykorzystania w pracy zaliczeniowej i podczas przygotowania do zajęć, dysponuje potrzebną wiedzą metodologiczną – K_W08. Umiejętności: U 1 – dobiera właściwe metody i narzędzia do specyfiki zadania badawczego; posiada umiejętność ustnego i pisemnego opracowania własnych badań oraz prezentacji ich wyników w formie pracy zaliczeniowej, przy wykorzystaniu poprawnego warsztatu bibliograficznego - K_U02, K_U04, K_U 05, K_17; U 2 - potrafi rozpoznać różne rodzaje tekstów kultury doby modernizmu, posiada umiejętność lektury tekstu naukowego z zakresu studiowanej problematyki, a także umiejętność formułowania wniosków i merytorycznego argumentowania - K_U 06, K_U 07, K_U 09. Kompetencje społeczne: K 1 – ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności; rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się i rozwoju zawodowego oraz podnoszenia kompetencji kulturowych – K_K01; K 2 - potrafi odpowiednio określić cele oraz sposoby ich realizowania w ramach podejmowanych zadań badawczych (praca zaliczeniowa) – K_K03; K 3 - dostrzega i formułuje problemy etyczne związane z pracą badawczą, rozstrzyga je zgodnie z zasadami etyki naukowej i zawodowej; ma świadomość społecznej i etycznej odpowiedzialności za słowo, dokonuje oceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności zawodowe zgodnie ze studiowaną specjalnością - K_K04, K_K05; K 4 - ma świadomość rangi literatury polskiej epoki modernizmu oraz jej miejsca w kulturze światowej - K_K06,; K 5 - świadomie kształtuje i pielęgnuje swoje zainteresowania kulturalne – K_K09. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.