Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Historia literatury polskiej po roku 1918

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: H-FP-15
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Historia literatury polskiej po roku 1918
Jednostka: Zakład Literatury XX i XXI wieku
Grupy: Grupa przedmiotów obowiązkowych, filologia polska, sem 4
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS:

Godziny realizowane z udziałem nauczyciela akademickiego:

Wykład: 15 h

Konwersatorium: 15 h

Konsultacje indywidualne: 1 h

Godziny niekontaktowe (praca własna studenta):

Przygotowanie do zajęć: 19 h

Przygotowanie do zaliczeń/ egzaminów: 20 h

Studiowanie literatury przedmiotu: 20 h

Łączna liczba godzin: 90

Sposób weryfikacji efektów kształcenia:

Wykład: wykład informacyjny, egzamin ustny - W1, W2, W3, W4, U1, U2, K1, K4.

Konwersatorium: praca zaliczeniowa pisemna, dyskusja, pogadanka, metoda problemowa, praca z tekstem - W1, W2, W3, W4, U1, U2, K1, K2, K3, K4, K5.

Pełny opis:

Problematyka obejmuje ukazanie literatury polskiej lat 1918 – 1939 jako jednej z faz polskiego modernizmu. Rozwijane są zagadnienia pokoleniowe oraz społeczno-polityczne uwikłania literatury tego okresu, a także programy i spory literackie. Poza próbą zwięzłego przedstawienia najważniejszych problemów i obszarów tematycznych w dziedzinie poezji, prozy i dramatu, szczególny nacisk położony jest na wskazanie tendencji nowatorskich w literaturze międzywojnia i bliższe przyjrzenie się najlepiej wykrystalizowanym światopoglądom twórczym (awangarda poetycka, teorie Witkacego, antropologia Gombrowicza i Schulza, katastrofizm lat trzydziestych).

Literatura:

Słownik literatury polskiej XX wieku, red. Brodzka A. i in., Wrocław 1992;

Kwiatkowski J.,Literatura Dwudziestolecia, Warszawa 1990;

Literatura polska 1918 – 1975, red. Brodzka A. i in., t. 1 Warszawa 1975, t. 2 Warszawa 1993;

Lam A.,Polska awangarda poetycka. Programy lat 1917 – 1923, t. 1 – 2, Kraków 1969;

Kowalczykowa A.,Programy i spory literackie w dwudziestoleciu 1918 – 1939, Warszawa 1981;

M. P. Markowski,Polska literatura nowoczesna. Leśmian, Schulz, Witkacy, Kraków 2008;

J. Święch,Literatura polska w latach Drugiej Wojny Światowej, Warszawa 1997

Efekty uczenia się:

Wiedza:

W 1 - ma podstawową wiedzę na temat literatury, periodyzacji oraz typowych form literackich modernizmu, w kontekście historycznych przemian kultury Zachodu; ma świadomość roli literatury modernistycznej w kształtowaniu kultury polskiej - K_W01, K_W02, K_W04, K_W06;

W 2 – zna podstawową terminologię teoretycznoliteracką, historycznoliteracką i krytycznoliteracką dotyczącą epoki nowoczesności oraz cechy poetyki najważniejszych gatunków literackich modernizmu - K_W07, K_W08, K_W10, K_W11;

W 3 - ma podstawową wiedzę o najważniejszych współczesnych osiągnięciach w zakresie badań literaturoznawczych nad literaturą modernizmu, a także o głównych kierunkach ich rozwoju, w perspektywie obejmującej relacje literatury modernistycznej z innymi dziedzinami artystycznymi epoki - K_W06, K_W08, K_W09, K_W11;

W 4 – ma podstawową wiedzę o źródłach informacji i sposobach ich wykorzystania w pracy zaliczeniowej i podczas przygotowania do zajęć, dysponuje potrzebną wiedzą metodologiczną – K_W08.

Umiejętności:

U 1 – dobiera właściwe metody i narzędzia do specyfiki zadania badawczego; posiada umiejętność ustnego i pisemnego opracowania własnych badań oraz prezentacji ich wyników w formie pracy zaliczeniowej, przy wykorzystaniu poprawnego warsztatu bibliograficznego - K_U02, K_U04, K_U 05, K_17;

U 2 - potrafi rozpoznać różne rodzaje tekstów kultury doby modernizmu, posiada umiejętność lektury tekstu naukowego z zakresu studiowanej problematyki, a także umiejętność formułowania wniosków i merytorycznego argumentowania - K_U 06, K_U 07, K_U 09.

Kompetencje społeczne:

K 1 – ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności; rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się i rozwoju zawodowego oraz podnoszenia kompetencji kulturowych – K_K01;

K 2 - potrafi odpowiednio określić cele oraz sposoby ich realizowania w ramach podejmowanych zadań badawczych (praca zaliczeniowa) – K_K03;

K 3 - dostrzega i formułuje problemy etyczne związane z pracą badawczą, rozstrzyga je zgodnie z zasadami etyki naukowej i zawodowej; ma świadomość społecznej i etycznej odpowiedzialności za słowo, dokonuje oceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności zawodowe zgodnie ze studiowaną specjalnością - K_K04, K_K05;

K 4 - ma świadomość rangi literatury polskiej epoki modernizmu oraz jej miejsca w kulturze światowej - K_K06,;

K 5 - świadomie kształtuje i pielęgnuje swoje zainteresowania kulturalne – K_K09.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0