Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Gatunki mowy w praktyce edytorskiej

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: H-GMPE-ETR-1S.3
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Gatunki mowy w praktyce edytorskiej
Jednostka: Wydział Humanistyczny
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 2.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS:

Godziny realizowane z udziałem nauczyciela akademickiego:

Konwersatorium: 15 h

Konsultacje indywidualne: 1 h

Godziny niekontaktowe (praca własna studenta)

Przygotowanie do zajęć: 14 h

Przygotowanie do zaliczeń: 10 h

Studiowanie literatury przedmiotu: 20 h

Sumaryczna liczba godzin: 60


Sposób weryfikacji efektów kształcenia:

W1-3, U1-3, K1 - prace zaliczeniowe/sprawdzian pisemny, prezentacje, ocena ciągła (bieżące przygotowanie do zajęć czyli znajomość samodzielnie czytanych lektur do poszczególnych zajęć, aktywność)

Pełny opis:

Celem zajęć jest przygotowanie studentów do redagowania zróżnicowanych gatunkowo tekstów. Studenci zapoznają się z teorią gatunków mowy oraz podejmują krytyczną analizę wybranych tekstów w ich podstawowych odmianach. Wiedza uzyskana w trakcie ćwiczeń będzie podporządkowana zdobywaniu umiejętności praktycznych.

Literatura:

1. Bańko M. (red.), Polszczyzna na co dzień, Warszawa 2006.

2. Bielec E., Bielec J., Podręcznik pisania prac albo technika pisania po polsku, Kraków 2004.

3. Gajda S., Podstawy badań stylistycznych nad językiem naukowym, Warszawa 1982, rozdz. Struktura tekstu naukowego, s. 123-166.

4. Gambarelli Z., Łucki Z., Jak przygotować pracę dyplomową lub doktorską, Kraków 1998.

5. Jabłonowska L., Wachowiak P., Winch S. (red. red.), Prezentacja profesjonalna. Teoria i praktyka,

6. Jadacka H., Poradnik językowy dla prawników, Warszawa 2002.

7. Krajewski M., Praca dyplomowa z elementami edytorstwa, Włocławek 1998.

8. Kuziak M., Rzepczyński S., Jak pisać? Bielsko-Biała 2002.

9. Maćkiewicz J., Jak pisać teksty naukowe, Gdańsk 1995.

10. Majewska-Tworek A., Piekot T., Wolańska E., Wolański A., Zaśko-Zielińska M., Jak pisać i redagować. Poradnik redaktora. Wzory listów użytkowych, Warszawa 2010.

11. Osuchowska B., Poradnik autora, tłumacza i redaktora, Warszawa 2005.

Pawelec R., Zdunkiewicz-Jedynak D., Jak pisać?, Warszawa 2003.

Siddons S., Prezentacje, przeł. I. Morżoł, Warszawa 1998.

12. Wolański A., Edycja tekstów, Warszawa 2011.

13. Wójcikiewicz M., Piszę więc jestem. Podręcznik kompozycji i redakcji tekstów, Kraków 1993.

14. Zaśko-Zielińska M., Majewska-Tworek A., Piekot T., red., Sztuka pisania. Przewodnik po tekstach użytkowych, [cytowanie: s. 64-65, streszczenie: s. 66-72, wizualność tekstu: s. 73-87, konspekt: s. 138-141, praca naukowa: s. 220-225, prezentacja: s. 226-230, abstrakt: s. 90-91, handout: s. 124-127, referat: s. 244-247], Warszawa 2008.

15. Zdunkiewicz-Jedynak D., Jak to napisać? Poradnik redagowania i komponowania tekstów, Warszawa 1998.

Efekty uczenia się:

Wiedza

W1 – Student ma zaawansowaną wiedzę o miejscu i znaczeniu e-genologii w obrębie nauk humanistycznych i o jej powiązaniu z innymi dziedzinami nauki i dyscyplinami naukowymi z tego obszaru wiedzy, zwłaszcza w aspekcie edytorskim - K_W01, K_W02.

W2 – Student zna podstawową terminologię e-genologii przydatną w pracy edytorskiej - K_W09.

W3 – Student ma uporządkowaną wiedzę w zakresie systemu języka polskiego i poziomów jego organizacji, a także wybranych zagadnień z zakresu wiedzy o języku polskim (w tym w odniesieniu do najnowszych tendencji e-genologii zachodzących w polszczyźnie); ma także podstawową wiedzę z zakresu teorii i praktyki komunikacyjnej - K_W10.

W4 - Student zna zasady edycji tekstów współczesnych K_W03, K_W11.

Umiejętności

U1 – Student potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi, paradygmatami badawczymi i pojęciami z zakresu e-genologii, edytorstwa tradycyjnego i elektronicznego w typowych sytuacjach profesjonalnych - K_U05.

U2 – Student w ramach umiejętności edytorskich potrafi dokonać analizy gramatycznej, leksykalnej, pragmatycznej oraz stylistycznej wypowiedzi literackich i nieliterackich - K_U07.

U3 – Student potrafi ocenić poprawność językową wypowiedzi, wskazywać błędy językowe, stosować strategie etykiety językowej; analizować język wypowiedzi publicznych pod kątem stosowanych w nim środków językowych, służących manipulacji, perswazji, kreowania własnego wizerunku i wizerunków innych osób - K_U08.

U4 - Student potrafi stosować w dokumentach tekstowych poprawny warsztat bibliograficzny, cytować źródła, właściwie sporządzać przypisy - K_U03.

U5 - Student posługuje się odpowiednimi edytorami tekstowymi w zależności od własnych potrzeb i funkcji oferowanych przez konkretny program K_U03, K_U04.

Kompetencje społeczne

K1 – Student ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności; rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się i rozwoju zawodowego oraz kulturalnego - K_K01.

K2 - jest gotów do brania społecznej i etycznej odpowiedzialności za słowo; postępowania w działaniach profesjonalnych zgodnie z zasadami etyki wydawniczej - K_K06.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-01
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Joanna Szadura
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-04
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Joanna Szadura
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-3dcdfd8c8 (2024-03-25)