Gramatyka praktyczna (P)
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | H-GP-GER-1S.5 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Gramatyka praktyczna (P) |
Jednostka: | Wydział Filologiczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Wymagania wstępne: | 1.dotyczy zajęć na 1 roku studiów (semestr 1) - podstawowe wiadomości z gramatyki języka polskiego i języka niemieckiego, odpowiadające zakresowi materiału realizowanego w szkole ponadpodstawowej; 2.dotyczy zajęć na 1 roku studiów (semestr 2) - zaliczenie wykładów z przedmiotu: gramatyka - morfologia (realizowanego z semestrze 1); 3.dotyczy zajęć na 2 roku studiów (semestr 3 i 4) - zaliczenie wykładów z przedmiotu gramatyka - składnia (realizowanego w semestrze oraz zaliczenie zajęć: gramatyka praktyczna na 1 roku; 4.dotyczy zajęć na 3 roku studiów (semestr 5) - zaliczenie wykładów z przedmiotu: gramatyka - morfologia i gramatyka - składnia oraz zaliczenie zajęć: gramatyka praktyczna na 1 i 2 roku. |
Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS: | semestr 1 - 3 ECTS 1. godziny kontaktowe z prowadzącym zajęcia realizowane w formie zajęć konwersatoryjnych: 30,0 2. godziny kontaktowe z prowadzącym zajęcia realizowane w formie konsultacji: 10, 0 2. przygotowanie się studenta do zajęć: 20,0 3. przygotowanie się studenta do zaliczeń : 30,0; semestr 2 - 2 ECTS 1. godziny kontaktowe z prowadzącym zajęcia realizowane w formie zajęć konwersatoryjnych : 30,0 2. przygotowanie się studenta do zajęć: 10,0 3. przygotowanie się studenta do zaliczeń : 20,0; semestr 3 - 2 ECTS 1. godziny kontaktowe z prowadzącym zajęcia realizowane w formie zajęć konwersatoryjnych : 30,0 2. przygotowanie się studenta do zajęć: 5,0 3. przygotowanie się studenta do zaliczeń i egzaminu: 25,0; semestr 4 - 2 ECTS 1. godziny kontaktowe z prowadzącym zajęcia realizowane w formie zajęć konwersatoryjnych : 30,0 2. przygotowanie się studenta do zajęć: 10,0 3. przygotowanie się studenta do zaliczeń : 20,0; semestr 5 - 3 ECTS 1. godziny kontaktowe z prowadzącym zajęcia realizowane w formie zajęć konwersatoryjnych : 30,0 2. przygotowanie się studenta do zajęć: 20,0 3. przygotowanie się studenta do zaliczeń i egzaminu końcowego: 40,0. |
Sposób weryfikacji efektów kształcenia: | 1. prace domowe dot. przerabianego materiału gramatycznego, 2. sprawdziany na zakończenie omawianego zagadnienia gramatycznego, 3. kolokwia zaliczeniowe na zakończenie semestru / roku, 4. egzamin końcowy (po 3 i po 5 semestrze), 5. aktywne uczestnictwo w zajęciach, 6. ćwiczenia strukturalne zamknięte, 7. ćwiczenia strukturalne niskosterowane, 8. ćwiczenia elicytacyjne otwarte, 9. ćwiczenia symulacyjne |
Pełny opis: |
Gramatyka praktyczna - to ćwiczenia konwersatoryjne z gramatyki języka niemieckiego, które mają na celu wykształcenie u studentów implicytnej wiedzy morfo-syntaktycznej i syntaktycznej w zakresie języka niemieckiego, poprzez ugruntowanie, rozwinięcie i pogłębienie zarówno biernej jak i czynnej znajomości zasad gramatyki i funkcji poszczególnych struktur gramatycznych języka niemieckiego, warunkujących skuteczne porozumiewanie się w mowie i piśmie na poziomie B1 (1 rok), B2 (2 rok) oraz C1 (3 rok) . Ćwiczenia te są skoordynowane z wykładami teoretycznymi: gramatyka opisowa-morfologia oraz gramatyka opisowa-składnia. Ćwiczenia realizowane są w 5 semestrach: 1. semestr 1 i 2 - zagadnienia dotyczące morfologii i morfo-składni języka niemieckiego - czasownik (odmiana, strony, tryby, rekcja, znaczenie przedrostków), rzeczownik (rodzaj, odmiana, rekcja), przymiotnik i imiesłów (odmiana, stopniowanie, rekcja), zaimki; 2. semestr 3 i 4 - zagadnienia dotyczące składni języka niemieckiego - typy i rodzaje zdań współrzędnie i podrzędnie złożonych; 3. semestr 5 - zagadnienia pogłębiające znajomość zasad gramatyki i funkcji poszczególnych struktur gramatycznych języka niemieckiego - użycie rodzajnika, mowa zależna, subiektywne użycie czasowników modalnych, zaimek es, formy konkurencyjne strony biernej, styl nominalny i struktury funkcyjne, partykuły. |
Literatura: |
Becky et al (2017): Einfach zum Studium! Deutsch für den Hochschulzugang C1 Buscha et al (2005): Grammatik in Feldern Buscha, Friedlich (2001): Deutsches Übungsbuch Buscha, Raven (2013): Übungsgrammatik, Deutsch als Fremdssprache, Sprachniveau C1, C2 Buscha, Szita (2015): Übungsgrammatik, Deutsch als Fremdssprache, Sprachniveau B1, B2 Clamer et al (2002): Übungsgrammatik für die Mittelstufe. Dinsel, Geiger (2009): Großes Übungsbuch. Grammatik Dreyer, Schmitt (2009): Lehr- und Übungsbuch der deutschen Grammatik. Duden (2010): Schülerduden, Grammatik, neue Rechtschreibung Duden (2012): Übungsbuch Deutsch extra. Duden (2015): Grundwissen Grammatik Fit für den Bachelor Eichheim, Storch (2003): Mit Erfolg zum Zertifikat. Übungsbuch Földeak (2011): Sag's besser! - Teil 1 Grammatik, Arbeitsbuch für Fortgeschrittene Földeak (2011): Sag's besser! - Teil 2 Ausdruckserweiterung, Arbeitsbuch für Fortgeschrittene Hall, Scheiner (2006): Übungsgrammatik für Fortgeschrittene. Deutsch als Fremdsprache Heidermann (2006): Lehr- und Übungsbuch der deutschen Grammatik Helbig, Buscha (2013): Übungsgrammatik Deutsch Heringer (2014): Deutsche Grammatik und Wortbildung in 125 Fragen und Antworten Rug, Tomaszewski (2012): Grammatik mit Sinn und Verstand Schade, Hufeisen (2019): Einführung in die deutsche Sprache der Wissenschaften. Schmitt (2001): Weg mit den typischen Fehlern. Teil 1 Schmitt (2001): Weg mit den typischen Fehlern. Teil 2 Sommerfeld, Schreiber, Starke (1999): Grammatisch-semantische Felder. Einführung und Übungen Swerlowa (2006): Grammatik und Konversation 1 & 2 Arbeitsblätter für den Deutschunterricht 1 Swerlowa (2006): Grammatik und Konversation 1 & 2 Arbeitsblätter für den Deutschunterricht 2 Zielinski (1999): ABC der deutschen Nebensätze: Einführung und Übungen |
Efekty uczenia się: |
Student: 1. zna i rozumie w stopniu zaawansowanym zasady tworzenia form morfo-syntaktycznych i struktur składniowych w języku niemieckim (K_W01); 2. potrafi rozpoznać i wyjaśnić zależności pomiędzy omówionymi zjawiskami gramatycznymi a zasadami ich stosowania w funkcjonalnych kontekstach, przez co rozumie znaczenie ciągłego pogłębiania znajomości gramatyki języka niemieckiego w procesie rozwijania umiejętności językowych (K_U01, K_U02, K_K02); 3. poprawnie stosuje omawiane formy morfo-syntaktyczne i struktury składniowe w mowie i piśmie, konstruując wypowiedzi ustne oraz produkując zróżnicowane stylistycznie, funkcjonalnie i rodzajowo teksty w języku niemieckim (K_U04, K_U05, K_U07, K_U08); 4. dba o poprawne stosowanie omówionych form i struktur językowych, monitoruje poprawność wypowiedzi własnych i innych, nastawiony jest na ciągły rozwój, rzetelnie współpracuje w grupie rozwiązując zadania zgodnie z poleceniami prowadzącego (K_U09, K_K01). |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-01 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Beata Kasperowicz-Stążka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-04 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Beata Kasperowicz-Stążka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.