Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Historia archeologii

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: H-HA-AR-2S.1
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0222) Historia i archeologia Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Historia archeologii
Jednostka: Wydział Historii i Archeologii
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Student/ka:

- chce i potrafi czytać ze zrozumieniem teksty naukowe,

- jest ciekaw historii archeologii,

- jest w stanie wyartykułować własną opinię na temat relacji archeologii (we) współczesności z dziejami myśli archeologicznej.

Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS:

6,0 ECTS

godziny kontaktowe: 15 WY, 30 CA

konsultacje: 2x2h

praca własna studenta:

- samodzielna praca studenta: 50

- studiowanie literatury przedmiotu: 41

- opracowanie wystąpienia / prezentacji: 10

- przygotowanie się do zaliczenia: 30



Sposób weryfikacji efektów kształcenia:

ocena ciągła (bieżące przygotowanie do zajęć i aktywność) śródsemestralne pisemne testy kontrolne

pisemna praca semestralna

końcowe zaliczenie ustne

Pełny opis:

* PIERWOCINY ZAINTERESOWANIA 'STAROŻYTNOŚCIAMI'

* ARCHEOLOGIA PRZEDNAUKOWA VERSUS ARCHEOLOGIA NAUKOWA

* DZIEJE MYŚLI ARCHEOLOGICZNEJ W XIX I XX W.

* WIELCY ARCHEOLODZY, WIELKIE ODKRYCIA VERSUS ZNÓJ ARCHEOLOGICZNEJ CODZIENNOŚCI

* INSPIRATORZY I TWÓRCY ARCHEOLOGII NAUKOWEJ W POLSCE

* PRZEŁOMY: ZWROTY PARADYGMATYCZNE W ROZWOJU MYŚLI ARCHEOLOGICZNEJ I ZNACZĄCE ODKRYCIA TECHNOLOGICZNE SKUTKUJĄCE ROZWOJEM MYŚLI ARCHEOLOGICZNEJ (NOWE METODY)

* PODEJŚCIE KULTUROWO HISTORYCZNE - ZAŁOŻENIA I PRZEJAWY W POLSCE I ZA GRANICĄ

* ZAKRES I PRZEDMIOT BADAŃ ARCHEOLOGICZNYCH

* PROCES ARCHEOLOGICZNY: PRZEDSĄDY ARCHEOLOGÓW (KONTEKST POZNAWCZY I SPOŁECZNY)

* ARCHEOLOGIA JAKO PRAKTYKA SPOŁECZNO KULTUROWA

* HISTORIA, ZAŁOŻENIA I DYNAMIKA ARCHEOLOGII PROCESUALNEJ

* „NOWA ARCHEOLOGIA“ POSTPROCESUALNEJ HISTORIA, ZAŁOŻENIA I DYNAMIKA ARCHEOLOGII PROCESUALNEJ

* KWESTIA PODOBIEŃSTW I RÓŻNIC, CIĄGŁOŚCI I ZERWAŃ W HISTORII ARCHEOLOGII XX I XXI W.

Literatura:

* Abramowicz A. (1991) Historia archeologii polskiej XIX i XX wieku, Warszawa. * Buko A., Urbańczyk P. (2000) (red.)Archeologia w teorii i praktyce,Warszawa. * Gąssowski J. (1970) Z dziejów polskiej archeologii, Warszawa.

* Hodder I. (1995) Czytanie przeszłości.Poznań.

* Johnson M. (2013) Teoria archeologii. Wprowadzenie. Kraków.

* Kobyliński Z. (2009) Własność dziedzictwa kulturowego: idee, problemy, kontrowersje. Warszawa.

* Mamzer H. (2004) Archeologia i dyskurs. Rozważania meta archeologiczne.Poznań.

* Renfrew C., P. Bahn, (2002) Archeologia. Teorie, metody, praktyka.Warszawa.

* Tabaczyński S., Cyngot D., Marciniak M., Zalewska A. (2012) (red.).Przeszłość społeczna.Próba konceptualizacji.Poznań.

* Zalewska, A.(2005) Teoria źródła archeologicznego i historycznego we współczesnej refleksji metodologicznej. Lublin.

oraz:

Art z czasopism: Archeologia Polski, Sprawozdania Archeologiczne, Wiadomości Archeologiczne, Archaeologia Polona, Analecta Archaeologica Ressoviensia i innych.

Efekty uczenia się:

STUDENT/ STUDENTKA

(wiedza)

zna i rozumie

w stopniu zaawansowanym zna fakty związane z historią i z dynamiką przemian w dziejach myśli archeologicznej (badacze, główne odkrycia, przyczyny, następstwa i cechy funkcjonowania archeologii w poszczególnych paradygmatach oraz dotyczące tych paradygmatów metody i teorie wyjaśniające i rozumie złożone zależności między nimi - K_W04

(umiejętności)

potrafi:

wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i integrować informacje nt. historii archeologii , analizować je i wyciągać wnioski oraz podejmować decyzje i ponosić odpowiedzialność za swoje opinie - K_U02

(kompetencje społeczne)

jest gotów:

do uznawania znaczenia wiedzy z dziejów archeologii i do stosowania stanu badań w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych, zasięgania opinii ekspertów oraz krytycznej oceny swojej wiedzy i samodzielnego jej pogłębiania a także ma pogłębioną świadomość istotności dziedzictwa materialnego dla utrzymania i rozwoju więzi społecznych oraz komunikacji społecznej - K_K01

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0