Historia archeologii
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | H-HAR-AR-2S.2 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Historia archeologii |
Jednostka: | Wydział Historii i Archeologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | zainteresowanie historią archeologii |
Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS: | 6,0 ECTS godziny kontaktowe: 15 WY, 30 CA konsultacje: 2x2h praca własna studenta: - samodzielna praca studenta: 50 - studiowanie literatury przedmiotu: 41 - opracowanie wystąpienia / prezentacji: 10 - przygotowanie się do zaliczenia: 30 |
Sposób weryfikacji efektów kształcenia: | ocena ciągła (bieżące przygotowanie do zajęć i aktywność) śródsemestralne pisemne testy kontrolne pisemna praca semestralna końcowe zaliczenie ustne |
Pełny opis: |
* STAROŻYTNICY, ANTYKWARIUSZE, KOLEKCJONERZY - KOLEBKI ARCHEOLOGII SENSU STRICTO * ARCHEOLOGIA PRZEDNAUKOWA VERSUS ARCHEOLOGIA NAUKOWA * ZAKRES I PRZEDMIOT NAUKOWYCH BADAŃ ARCHEOLOGICZNYCH * DZIEJE MYŚLI ARCHEOLOGICZNEJ W XIX I XX W. * WIELCY ARCHEOLODZY, WIELKIE ODKRYCIA VERSUS ZNÓJ ARCHEOLOGICZNEJ CODZIENNOŚCI * INSPIRATORZY I TWÓRCY ARCHEOLOGII NAUKOWEJ W POLSCE * PRZEŁOMY: ZWROTY PARADYGMATYCZNE W ROZWOJU MYŚLI ARCHEOLOGICZNEJ I ZNACZĄCE ODKRYCIA TECHNOLOGICZNE SKUTKUJĄCE ROZWOJEM MYŚLI ARCHEOLOGICZNEJ (NOWE METODY) * PODEJŚCIE KULTUROWO HISTORYCZNE - ZAŁOŻENIA I PRZEJAWY W POLSCE I ZA GRANICĄ * KWESTIA PODOBIEŃSTW I RÓŻNIC, CIĄGŁOŚCI I ZERWAŃ W HISTORII ARCHEOLOGII XX I XXI W. * PROCES ARCHEOLOGICZNY: PRZEDSĄDY ARCHEOLOGÓW (KONTEKST POZNAWCZY I SPOŁECZNY) * ARCHEOLOGIA JAKO PRAKTYKA SPOŁECZNO KULTUROWA * HISTORIA, ZAŁOŻENIA I DYNAMIKA ARCHEOLOGII PROCESUALNEJ * „NOWA ARCHEOLOGIA“ POSTPROCESUALNEJ HISTORIA, ZAŁOŻENIA I DYNAMIKA ARCHEOLOGII PROCESUALNEJ |
Literatura: |
* Abramowicz A. (1991) Historia archeologii polskiej XIX i XX wieku, Warszawa. * Buko A., Urbańczyk P. (2000) (red.)Archeologia w teorii i praktyce,Warszawa. * Gąssowski J. (1970) Z dziejów polskiej archeologii, Warszawa. * Hodder I. (1995) Czytanie przeszłości.Poznań. * Johnson M. (2013) Teoria archeologii. Wprowadzenie. Kraków. * Kobyliński Z. (2009) Własność dziedzictwa kulturowego: idee, problemy, kontrowersje. Warszawa. * Mamzer H. (2004) Archeologia i dyskurs. Rozważania meta archeologiczne.Poznań. * Renfrew C., P. Bahn, (2002) Archeologia. Teorie, metody, praktyka.Warszawa. * Tabaczyński S., Cyngot D., Marciniak M., Zalewska A. (2012) (red.).Przeszłość społeczna.Próba konceptualizacji.Poznań. * Trigger B.G. (1989) A History of Archaeological Thought. New York. * Zalewska, A.(2005) Teoria źródła archeologicznego i historycznego we współczesnej refleksji metodologicznej. Lublin. |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA: ABSOLWENT ZNA I ROZUMIE: w stopniu pogłębionym specyfikę przedmiotową i metodologiczną (fakty, teorie, metody) archeologii, nauk humanistycznych i innych współpracujących z archeologią, zna terminologię związaną ze wskazanymi obszarami wiedzy [K_W01] w stopniu pogłębionym współczesne dokonania archeologii i nauk pokrewnych dotyczące wybranych obszarów wiedzy, a także znaczące ośrodki i szkoły badawcze [K_W05] w stopniu pogłębionym historyczną zmienność dziejów myśli archeologicznej nt. kultury ludzkiej w kontekście dylematów współczesnej cywilizacji K_W07 UMIEJĘTNOŚCI: ABSOLWENT POTRAFI przeprowadzić krytyczną analizę i interpretację zróżnicowanych informacji nt. odkryć archeologicznych i głównych nurtów badawczych oraz kluczowych odkryć składających się na historię archeologii; jest w stanie dobrać i zastosować właściwe metody i narzędzia, w tym zaawansowane techniki informacyjno-komunikacyjne do prezentacji historii archeologii [K_U02] KOMPETENCJE SPOŁECZNE: ABSOLWENT JEST GOTÓW DO aktywnego i odpowiedzialnego uczestnictwa w życiu naukowym i kulturalnym, korzystania z jego różnorodnych form oraz krytycznej oceny siebie, zespołu oraz odbieranych treści dotyczących historii archeologii [K_K01] rozwijania wzorów właściwego postępowania w środowisku pracy i poza nim, identyfikacji problemów etycznych związanych z własną pracą, odpowiedzialności przed współpracownikami i innymi członkami społeczeństwa oraz wykazuje aktywność w ich rozwiązywaniu [K_K02] |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.