Historia kultury XIX/XX wiek (BN)
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | H-HKXIXXX-TCAK-2S.1 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Historia kultury XIX/XX wiek (BN) |
Jednostka: | Wydział Filologiczny |
Grupy: | |
Strona przedmiotu: | https://usosweb.umcs.pl/kontroler.php?_action=katalog2/przedmioty/pokazPrzedmiot&kod=H-HKXIXXX-TCAK-2S.1 |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
LUB
6.00
(zmienne w czasie)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Ukończone studia licencjackie |
Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS: | - Godziny realizowane z udziałem nauczyciela akademickiego: Konwersatorium : 30 h Konsultacje indywidualne: 2h - Godziny niekontaktowe (praca własna studenta) Przygotowanie do zajęć - 8h Studiowanie literatury przedmiotu: 10h Przygotowanie do egzaminu/zaliczenia - 10h Razem: 60h =2 ECTS |
Sposób weryfikacji efektów kształcenia: | Egzamin pisemny na zakończenie cyklu kształcenia |
Pełny opis: |
Celem zajęć jest ukazanie przez pryzmat wytworów kultury materialnej i duchowej społeczeństw europejskich i pozaeuropejskich XIX i XX wieku procesów kształtujących osobowość, sposób myślenia i odczuwania świata przez ludzi tej epoki |
Literatura: |
1.Peter Rietbergen, Europa. Dzieje kultury, przeł. R. Bartołd, Warszawa 2001, s.320-411. 2.Hannu Salmi, Europa XIX wieku. Historia kulturowa, przeł. A. Szurek, Kraków 2010. 3.Historia życia prywatnego, t.4, red.M.Perrot, przeł. A. Paderewska-Gryza i inni, Wrocław 1999. 4.Obyczaje w Polsce. Od średniowiecza do czasów współczesnych, red. A. Chwalba, s.222-339. 5.Maria Bogucka, Dzieje kultury polskiej do 1918 roku, Wrocław 1991 i wyd. następne, s.258-411. 6.Yuval Noah Harari, Od zwierząt do bogów. Krótka historia ludzkości, przeł. J. Hunia, Warszawa 2017 7.Fernand Braudel, Gramatyka cywilizacji, przeł. H. Igalson-Tygielska, Warszawa 2006. Literatura na konwersatoria: 1. Wspólnota wyobrażona. Koncepcja narodu w myśli politycznej XIX i XX w. B. Anderson, Wspólnoty wyobrażone. Rozważania o źródłach i rozprzestrzenianiu się nacjonalizmu, Warszawa 1997, s. 15-21 S. Kantyka, Pojęcia narodu, narodowości i mniejszości narodowych w myśli politycznej przełomu XIX i XX wieku, „Chorzowskie Studia Polityczne”, nr 10/2015, ss. 13-34. 2. Pod znakiem blut und boden. Kultura, nauka i edukacja w Trzeciej Rzeszy J. Drozdowicz, Brunatna edukacja. Kultura, nauka i wychowanie w Trzeciej Rzeszy, „Humaniora. Czasopismo Internetowe”, nr 4 (16), 2016, s. 51–63. 3. XX wiek – stulecie fotografii S. Czyżewski, Spektakularność fotografii, „Dyskurs. Pismo Naukowo-Artystyczne ASP we Wrocławiu”, tom 23, 2017, s. 126-156. 4. Wielka Awangarda i jej znaczenie dla kultury XX wieku N. A. Michna, Wielka Awangarda wobec kultury masowej w myśli Jose Ortegi y Gasseta, Kraków 2014, s. 21-33. 5. Kulturowy wymiar ludobójstwa w XX wieku A. Głogowska-Balcerzak, Kulturowy wymiar zbrodni ludobójstwa, „Studia Prawno-Ekonomiczne”, t. LXXXIX, ss. 79-97. 6. Rozpad systemu kolonialnego W. Mazurczak, Kolonializm, dekolonizacja, postkolonializm: rozważania o istocie i periodyzacji, „Przegląd Politologiczny”, nr 3, 2016, s. 131-143. 7. Wojna w kulturze XX wieku R. Pęksa, Wojna – media i propaganda, „Doctrina. Studia Społeczno-Polityczne”, nr 5, 2008, s. 163-177. 8. Kultura buntu – ruchy kontrkulturowe lat 60. XX w. T. Roszak, Inwazja centaurów, „Stan Rzeczy”, r 2 (7), 2014, s. 13-46. 9. Homo sovieticus – model człowieka i społeczeństwa w państwach „demokracji ludowej” W. Parniewski, Homo sovieticus (A. Zinowiew, M. Heller, J. Tischner), „Acta Universitas Lodziensis”, Folia Litteraria nr 37, 1995, s. 135-151. 10. Kultura makdonaldyzacji i społeczeństwo ery konsumpcjonizmu G. Ritzer, Makdonaldyzacja społeczeństwa, Warszawa 2003, s. 14-46. 11. Idea „nowego średniowiecza” - powrót do „przednowoczesności”? U. Eco, Semiologia życia codziennego, Warszawa 1996, ss.74-102. 12. Kultura kiczu K. Łuczaj, Dlaczego kochamy kicz. Teorie kulturowe i ewolucjonistyczne, „Zeszyty Naukowe KUL”, nr 2-3, 2013, s. 91-106. 13. Mur berliński i jego upadek jako zjawisko kulturowe Marta Brzezińska, Spektakl – granica – ekran: Mur berliński w filmie niemieckim, http://www.sbc.org.pl/Content/89396/doktorat3348.pdf ss. 30-46. 14. Społeczeństwo informacyjne przełomu XX i XXI wieku Literatura: R. Konik, Najnowsze nowe media i stare nowe media. Spór o definicję nowych mediów, „Dyskurs” nr 22, 2016, s. 20-39. K. Krzysztofek, Między kulturą a antropotechnologią. Wizje społeczeństwa informacyjnego: Matrix, Bonne Societé, Dejá vu?, „Ethos”, nr 1-2, 2005, s. 187-204. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: W_01 absolwent ma uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę na temat funkcjonowania poszczególnych dziedzin kultury XIX i XX wieku K_W01 W_02 absolwent zna fundamentalne dylematy cywilizacji europejskiej i światowej z okresu XIX i XX wieku K_W05 Umiejętności: U_01 absolwent potrafi formułować i analizować problemy badawcze, a także syntetyzować różne idee i punkty widzenia obecne w kulturze XIX i XX wieku K_U01 U_02 absolwent potrafi przeprowadzać krytyczną analizę i interpretację wybranych wytworów kultury XIX i XX wieku z zastosowaniem twórczej i oryginalnej metody oceny ich znaczenia i oddziaływania w procesie historyczno-kulturowym K_U02 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-01 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Robert Bubczyk, Adam Kopciowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-04 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Robert Bubczyk | |
Prowadzący grup: | Robert Bubczyk, Adam Kopciowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.