Historia literatury polskiej po roku 1918
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | H-HLPPR1918-FP-1S.4 |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0232) Literatura i językoznawstwo
|
Nazwa przedmiotu: | Historia literatury polskiej po roku 1918 |
Jednostka: | Wydział Filologiczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Obecność na wykładach, uczestnictwo w zajęciach konwersatoryjnych |
Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS: | Godziny realizowane z udziałem nauczyciela akademickiego: Wykład: 15 h Konwersatorium: 15 h Konsultacje indywidualne: 1 h Godziny niekontaktowe (praca własna studenta): Przygotowanie do zajęć: 24 h Przygotowanie do zaliczeń/ egzaminów: 5 h Studiowanie literatury przedmiotu: 30 h Łączna liczba godzin: 90 |
Sposób weryfikacji efektów kształcenia: | Wykład : zaliczenie pisemne testowe 01, 03, 05, 07 Konwersatorium: zaliczenie pisemne testowe 01, 02, 03, 05, 07 Aktywność na zajęciach: 02, 04, 06, 07, 08, 09 Znajomość problematyki wykładu wchodzi w zakres egzaminu ustnego wespół z częścią II wykładu Historii literatury polskiej po roku 1918 w semestrze następnym Progi punktowe testu: 6 p. - bdb 5 pkt - db 4 pkt - dst + 3 pkt - dst 2 pkt i niżej - ndst |
Pełny opis: |
Wykład wprowadza pojęcie nowoczesności literackiej i objaśnia podstawowe kryteria jej wyodrębniania, a także relacje pomiędzy literackim modernizmem i awangardą. Charakteryzuje ewolucję literatury polskiej we wczesnej fazie nowoczesności i rozwija problematykę dyskusji periodyzacyjnych związanych z odchodzeniem od tradycyjnych ujęć "epok" literackich. Omawia najważniejsze prądy i zjawiska literackie lat 1918-1945, ze szczególnym uwzględnieniem awangardy i jej roli we wprowadzaniu innowacyjnych rozwiązań technicznych. Istotną jego częścią jest próba ukazania wszystkich ważniejszych orientacji estetycznych i ideowych tworzących bazę polskiej nowoczesności i wskazanie na te elementy procesu historycznoliterackiego, które złożyły się na skomplikowany obraz przenikania się tendencji progresywistycznych i konserwatywnych. Obrazuje fakty literackie sytuujące literaturę dwudziestolecia międzywojennego na tle dłuższych procesów zachodzących zarówno w obrębie polskiej jak i europejskiej literatury i kultury. Konwersatorium rozwija problematykę wykładową, skupiając się na analizie tekstów literackich kluczowych dla literatury polskiej lat 1918-1945 i wskazując na te ich elementy, które stanowią o nowoczesnym charakterze przemian konwencji gatunkowych i ładunku ideowego. |
Literatura: |
Podręczniki i opracowania: J. Kwiatkowski, Literatura Dwudziestolecia, Warszawa 1990. Literatura polska 1918-1975, red. A. Brodzka i in., t. 1, Warszawa 1975, t. 2. Warszawa 1993. A. Lam, Polska awangarda poetycka. Programy lat 1917-1923, t. 1-2, Kraków 1969. A. Kowalczykowa, Programy i spory literackie w dwudziestoleciu 1918-1939, Warszawa 1981 M. P. Markowski, Polska Literatura nowoczesna. Leśmian, Schulz, Witkacy. Kraków 2008 J. Święch, Literatura polska w latach Drugiej Wojny Światowej, Warszawa 1997 |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: W 01 - ma pogłębioną wiedzę na temat literatury, polskiej po roku 1918 periodyzacji oraz typowych form literackich modernizmu, w kontekście historycznych przemian kultury Zachodu; ma świadomość roli literatury modernistycznej w kształtowaniu kultury polskiej - K_W03, K_W04, K_W06, K_W08 W 02 - ma pogłębioną wiedzę na temat podstawowej terminologii teoretycznoliterackiej, historycznoliterackiej i krytycznoliterackiej dotyczącej epoki nowoczesności oraz cech poetyki najważniejszych gatunków literackich modernizmu ze szczególnym uwzględnieniem jej pierwszej fazy - K_W03, K_W05, K_W06 W 03 - ma pogłębioną wiedzę o dynamice przemian konwencji literackich w pierwszej fazie polskiej nowoczesności w powiązaniu z determinantami generacyjnymi, społecznymi i i ideowymi - K_W03, K_W06 W 04 - ma pogłębioną wiedzę o źródłach informacji i sposobach ich wykorzystania podczas przygotowania do zajęć - K_W01, K_W02, K_W05 Umiejętności: U 05 - posiada umiejętność problematyzowania własnej wiedzy na temat literatury polskiej lat 1918-1944, odnajdowania kluczowych jej zagadnień w różnych tekstach i konfrontowania ze sobą jej klasycznych pozycji literackich wykazywaną w sprawdzianach testowych - K_U02, K_U04, K_U 05, K_17; U 06 - potrafi rozpoznać różne rodzaje tekstów kultury doby późnego modernizmu, posiada umiejętność lektury tekstu naukowego z zakresu studiowanej problematyki, a także umiejętność formułowania wniosków i merytorycznego argumentowania- K_U 06, K_U 07, K_U 09. Kompetencje społeczne: K 07 - ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności; rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się i rozwoju zawodowego oraz podnoszenia kompetencji kulturowych – K_K01; K 08 - ma świadomość rangi literatury polskiej pierwszego etapu nowoczesności oraz jej miejsca w kulturze światowej – K_K03; K 09 - świadomie kształtuje i pielęgnuje swoje zainteresowania kulturalne |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (w trakcie)
Okres: | 2025-02-25 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Przemysław Kaliszuk, Andrzej Niewiadomski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.