Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Historia literatury polskiej po roku 1918

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: H-HLPPR1918-FP-1S.5
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0232) Literatura i językoznawstwo Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Historia literatury polskiej po roku 1918
Jednostka: Wydział Filologiczny
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 4.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Obecność na wykładach, uczestnictwo w konwersatoriach.

Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS:

Godziny realizowane z udziałem nauczyciela akademickiego:

Wykład: 15 h

Konwersatorium: 30 h

Konsultacje indywidualne: 2 h

Godziny niekontaktowe (praca własna studenta):

Przygotowanie do zajęć: 23 h

Przygotowanie do zaliczeń/egzaminów: 25 h

Studiowanie literatury przedmiotu: 25 h

Łączna liczba godzin: 120

Sposób weryfikacji efektów kształcenia:

Wykład informacyjny: egzamin ustny - 01, 02, 03, 05, 06, 07, 08

Konwersatorium: zaliczenie pisemne testowe lub praca pisemna: 01, 02, 03, 05, 07

Aktywność na zajęciach: 02, 04, 06, 07, 08, 09

Progi punktowe testu:

6 p. - bdb

5 pkt - db

4 pkt - dst +

3 pkt - dst

2 pkt i niżej - ndst

Egzaminator ustalając ocenę końcową bierze również pod uwagę oceny z zaliczeń.

Pełny opis:

Wykład wprowadza podstawowe pojęcia i terminy opisujące drugi i trzeci etap polskiej literatury nowoczesnej, koncentruje się na trudnościach związanych z kwestiami periodyzacyjnymi i niewspółmiernością cezur wewnątrzliterackich i historycznych, omawia najważniejsze dzieła literackie powstałe po roku 1945 w kraju i na emigracji. Próbuje także przełamać pewną tradycję w nauczaniu literatury współczesnej na poziomie uniwersyteckim, ograniczając w takim stopniu, w jakim jest to możliwe, rolę kontekstu historycznego na rzecz wyeksponowania prądów duchowych i estetycznych epoki nowoczesnej, decydujących o zasięgu i charakterze zmian, jakie cechują literaturę tego czasu. Tą drogą lepiej da się ukazać swoistość procesów rozwojowych także i polskiej literatury współczesnej, wskazać na nierównomierne tempo zmian i opóźnień, brak ciągłości w dynamice prądów, kierunków artystycznych, w kolejności poszczególnych „izmów”, następstwie pokoleń itd. Przy takim też podejściu kontekst historyczny zjawisk literackich nie traci bynajmniej na znaczeniu, bo - z drugiej strony - wskazuje na swoistość literatury polskiej, akcent jednak zdecydowanie przesuwa się w stronę zagadnień o bardziej zasadniczym charakterze, bo dotyczących przemian w sferze świadomości społecznej i pamięci zbiorowej, filozofii, socjologii i antropologii, także w stosunku do tradycji itp. Tradycyjny podział okresu powojennego na literaturę krajową i emigracyjną, na obieg oficjalny i „podziemny” nie może oczywiście zostać porzucony, gdyż tłumaczy on wiele z osobliwości literatury na każdym z tych etapów. Ale jednocześnie nie może on przesłaniać pewnej ciągłości w sferze idei czy procesów artystycznych, które z perspektywy końca wieku są lepiej widoczne niż kiedykolwiek wcześniej. Tak najogólniej można określić zasady, na jakich winien opierać się wykładowy kurs literatury współczesnej.

Konwersatorium jest uzupełnieniem tematyki wykładowej i poświęcone jest konkretnym utworom literatury polskiej po roku 1945 w aspektach ich wzajemnych związków, problematyki gatunkowej, korespondencji z najważniejszymi zagadnieniami polskiej i europejskiej nowoczesności literackiej, a także styku z kontekstem pozaliterackim: dyskursem cywilizacyjnym, ideologicznym i historiozoficznym.

Literatura:

Słownik literatury polskiej XX wieku, red. Brodzka A. i in., Wrocław 1992; Literatura polska 1918 – 1975, red. Brodzka A. i in., t. 3, cz. I, Warszawa 1996

Z. Jarosiński, Literatura lat 1945-1975

A. Nasiłowska, Literatura okresu przejściowego 1975-1996, Warszawa 2021

J. Święch, Literatura polska w latach Drugiej Wojny Światowej, Warszawa 1997

E. Balcerzan, Poezja polska w latach 1939 – 1965, cz. 1, Warszawa 1982, cz. 2, Warszawa 1988

M. Fik, Kultura polska po Jałcie. Kronika lat 1944 – 1981, Lublin 1989

Efekty uczenia się:

Wiedza:

W 01 - ma pogłębioną wiedzę na temat literatury, periodyzacji oraz typowych form literackich modernizmu, w kontekście historycznych przemian kultury Zachodu; ma świadomość roli literatury modernistycznej w kształtowaniu kultury polskiej - K_W03, K_W04, K_W06, K_W08

W 02 - ma zaawansowaną wiedzę na temat podstawowej terminologii teoretycznoliterackiej, historycznoliterackiej i krytycznoliterackiej dotyczącej literatury polskiej po roku 1945 oraz cech poetyki najważniejszych utworów tego czasu - K_W03, K_W05, K_W06

W 03 - ma pogłębioną wiedzę o najważniejszych współczesnych osiągnięciach w zakresie badań literaturoznawczych nad literaturą XX wieku - K_W06, K_W08, K_W09, K_W11;

W 04 - ma pogłębioną wiedzę o źródłach informacji i sposobach ich wykorzystania podczas przygotowania do zajęć - K_W01, K_W02, K_W05

Umiejętności:

U 05 - posiada umiejętność problematyzowania własnej wiedzy na temat literatury polskiej po roku 1945, odnajdowania kluczowych jej zagadnień w różnych tekstach i konfrontowania ze sobą klasycznych pozycji literackich wykazywaną w sprawdzianach testowych - K_U01, K_U02, K_U04

U 06 - potrafi rozpoznać różne rodzaje tekstów kultury doby późnego modernizmu, posiada umiejętność lektury tekstu naukowego z zakresu studiowanej problematyki, a także umiejętność formułowania wniosków i merytorycznego argumentowania - K_U02, K_U03, K_U04, K_U09

Kompetencje społeczne:

K 07 - ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności; rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się i rozwoju zawodowego oraz podnoszenia kompetencji kulturowych - K_K01, K_K02, K_K03

K 08 - ma świadomość rangi literatury polskiej doby późnego modernizmu oraz jej miejsca w kulturze światowej - K_K05, K_K06,

K 09 - świadomie kształtuje i pielęgnuje swoje zainteresowania kulturalne - K_K08

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-01
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Andrzej Niewiadomski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-04
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Andrzej Niewiadomski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Egzamin
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-3dcdfd8c8 (2024-03-25)