Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Historia powszechna XIX w.

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: H-HPW19-H-1S.4
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Historia powszechna XIX w.
Jednostka: Wydział Historii i Archeologii
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

znajomość poprzednich epok jako punkt wyjścia do zrozumienia przemian politycznych, społecznych, mentalnych zachodzących w XIX w.

Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS:

- Godziny realizowane z udziałem nauczyciela akademickiego:

wykład: 15 h

konwersatorium 30 h

Konsultacje indywidualne: 2 h


- Godziny niekontaktowe (praca własna studenta)

Przygotowanie do egzaminu: 15 h

Przygotowanie do zaliczenia 10 h

Praca własna z literaturą przedmiotu:15 h

Realizacja projektu: 5 h

Test 8 h

Razem 100 h=3 pkt ECTS

Sposób weryfikacji efektów kształcenia:

egzamin ustny W01, W02, W03, U01, U02, U03,U04, K01, K02

zaliczenie lektury W01, W03, U01, U02, K01

realizacja projektu/referat W01, W02, U01, U02, U03

aktywność na zajęciach W01, W02, W03, U01, U02, U03,U04, K01, K02

test W01, W02,U01, U02

Pełny opis:

Zajęcia mają pozwolić słuchaczom zrozumieć specyfikę XIX wieku oraz zdefiniować obszary, przebieg i skutki rewolucji i przemian, do których doszło w ciągu XIX wieku w życiu społecznym, gospodarczym, politycznym

Literatura:

M.Żywczyński, Historia powszechna 1789-1870, wyd. aktualne

J.Pajewski, Historia powszechna 1871-1918, j.w.

L.Bazylow, Historia powszechna 1789-1918, Warszawa 1981

W.Łazuga, Historia powszechna. Wiek XIX, Poznań 2008

A. Chwalba, Historia Powszechna, Warszawa 2008

A. Skrzypek, Historia społeczna Europy XIX i XX w., Poznań 2009

T.Kizwalter, Historia powszechna XIX w. Warszawa 2003

Efekty uczenia się:

student zna i rozumie

-W01 najważniejsze etapy społeczno-gospodarczych i politycznych przemian w XIX w. zgodnie z wytycznymi Podstawy Programowej dla szkoły podstawowej, czteroletniego liceum ogólnokształcącego, pięcioletniego technikum i branżowej szkoły I stopnia dla przedmiotu historia K_W01

-W02 najważniejsze interpretacje rewolucji XIX-wiecznych oraz ich wpływu na formowanie się nowoczesnych społeczeństw K_W06

- W03 znaczenie zachodzących w XIX w. przemian społecznych, politycznych i mentalnych dla ukształtowania się nowoczesności K_W06

student potrafi:

- U01 potrafi wskazać zasadnicze procesy społeczne, polityczne i gospodarcze, które wpłynęły na ukształtowanie się nowoczesnych państw europejskich K_U01

- U02 określić, w oparciu o jaki rodzaj źródeł jest w stanie zrozumieć i zinterpretować węzłowe problemy epoki K_U02

-U03 wykorzystać najnowsze badania naukowe do poprawnej interpretacji znaczenia rewolucji politycznych, mentalnych, społecznych itd. zachodzących w XIX w. K_U3

-U04 przełożyć swoją znajomość epoki oraz przyczyn, charakteru, skutków fundamentalnych dla XIX zmian na umiejętność rozumienia i interpretacji pojawiających się w przestrzeni publicznej problemów i dyskusji K_U04

student jest gotów do:

- K01 oceny i pogłębienia swoich kompetencji rozumiejąc znaczenie rzetelnej wiedzy historycznej dla rozumienia problemów współczesnych K_K03, K_01

- K02 aktywnego i kreatywnego wykorzystania wiedzy pochodzącej z różnych źródeł, a dotyczącej procesów społecznych, mentalnych i politycznych zachodzących w XIX w. do interpretacji i zrozumienia współczesnych problemów społecznych i politycznych K_K02, K_03

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-02-27 - 2023-06-25
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Mariusz Korzeniowski, Małgorzata Nossowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (w trakcie)

Okres: 2024-02-26 - 2024-06-23
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Piotr Bednarz, Małgorzata Nossowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Egzamin
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-cf0b884f2 (2024-04-02)