Historia starożytna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | H-HS-H-1S.1 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Historia starożytna |
Jednostka: | Wydział Historii i Archeologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
5.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Brak. |
Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS: | - Godziny realizowane z udziałem nauczyciela akademickiego: Wykład : 15 h Konwersatorium: 30 h Konsultacje indywidualne: 2 h Jednodniowy wyjazd programowy - 8 h - Godziny niekontaktowe (praca własna studenta) Przygotowanie do zajęć: 15 h Przygotowanie do zaliczeń: 25 h Przygotowanie do egzaminu:40 h Studiowanie literatury przedmiotu: 17 Razem: 150 =5 ECTS |
Sposób weryfikacji efektów kształcenia: | K_W03; L_W06; K_K01; K_K02; K_K03; K_U01; K_U02; K_U03; K_U04 wykład: egzamin ustny Konwersatorium: aktywność, prace semestralne, zaliczenie lektur K_W03; L_W06; K_K01; K_K02; K_K03; K_U01; K_U02; K_U03; K_U04 Aktywność, praca pisemna (esej), udział w dyskusji |
Pełny opis: |
Celem prowadzonego przedmiotu jest zapoznanie studentów z podstawami warsztatu historyka starożytności, przydatnymi w pracy badacza przeszłości. Studenci będą mieli możliwość poznać nie tylko faktografię opisującą zwłaszcza świat antyczny, ale też przybliżyć sobie główne źródła przydatne do prowadzenia takich badań, podstawową literatura przedmiotu oraz specyfikę i metody pracy ze źródłami pisanymi i archeologicznymi. Zagadnienia realizowane w ramach modułu obejmuja treści nauczania zawarte w podastawie programowej dla historii dla szkół podstawowych klas IV-VIII, liceum, technikum oraz szokół branżowych I stopnia) Tematyka wykładów: 1. Charakterystyka źródeł do dziejów starożytnej Grecji i Rzymu 2. Historia badań nad antykiem od XV wieku do współczesności 3. Integracja czy dezintegracja w badaniach antyku? 4 - 5. Recepcja antyku w kulturze wysokiej i popularnej 6.Nowa forma organizacji społecznej. Grecka polis jako fenomen antycznego świata. 7.Krytyka demokracji ateńskiej. Blaski i cienie „idealnego” ustroju w opiniach Greków i nowożytnej historiografii 8. Początki historiografii greckiej. Logografowie a Herodot - warsztat pracy, cele i zadania historii 9.”Wojna peloponeska” szczytowym osiągnięciem historiografii greckiej (spór o „ojca” dziejopisarstwa) 10.Nie tylko Olimpia… Antyczne korzenie współczesnego sportu? 11.Ustrój polityczny republikańskiego Rzymu. Geneza, funkcje i znaczenie systemu rzymskich zgromadzeń ludowych, senatu i magistratury. 12. Kariera polityczna w republice rzymskiej. Casus Gajusza Juliusza Cezara 13. „Niekonstytucyjne” narzędzia walki politycznej w l. 50 I wieku p.n.e. Kontrkultura polityczna epoki (pogrzeby, widowiska, uczty) 14.Kwestia niewolnicza w starożytnym Rzymie od wojen punickich po epokę Augusta. 15. Panem et circenses. Ewolucja charakteru, ról i funkcji rzymskich widowisk od schyłku republiki do epoki flawijskiej. |
Literatura: |
T. Zieliński, Świat antyczny a my, Zamość 1920; W. Dobrowolski, Antyk i jego miejsce we współczesności, Meander 1994, z. 1-2, s. 55-66; A. Mikołajczak, Łacina w kulturze polskiej, Wrocław 1998; M. Kuryłowicz, Prawo rzymskie. Historia, tradycja, współczesność, Lublin 2003; P. Veyne, Historia życia prywatnego. T.I, Od Cesarstwa Rzymskiego do roku tysięcznego, Wrocław 1998; M. Beard, J. Henderson, Kultura antyczna, Warszawa 1997; J.K. Davies, Demokracja w Grecji klasycznej, Warszawa 2003; J. Łanowski, Święte igrzyska olimpijskie, Warszawa 1981; S. Stabryła, Historia literatury starożytnej Grecji i Rzymu, Wrocław 2002; E. Makowiecka, Sztuka Rzymu (od Augusta do Konstantyna), Warszawa 2010; O. Gigon, Główne problemy filozofii starożytnej, Warszawa 1996. H.-I. Marrou, Historia wychowania w starożytności, Warszawa 1969. Podstawa programowa dla historii dla szkół podstawowych klas IV-VIII; Podstawa programowa dla historii dla liceum i technikum; Podstawa programowa dla historii dla szkół branżowych I stopnia. |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA: ABSOLWENT ZNA I ROZUMIE: -w zaawansowanym stopniu wybrane fakty, zjawiska dziejowe i procesy historyczne zachodzące w świecie starożytnym (odnotowane w podstawach programowych dla przedmiotu historia dla szkół podstawowych klas IV-VIII, liceum, technikum oraz szkół branżowych I stopnia) - K_W03 -metody analizy i interpretacji wybranych zdarzeń dziejowych tradycji, teorii i szkół badawczych właściwych dla historii i badań nad starożytnością (odnotowane w podstawach programowych dla przedmiotu historia dla szkół podstawowych klas IV-VIII, liceum, technikum oraz szkół branżowych I stopnia) - K_W06 UMIEJĘTNOŚCI: ABSOLWENT POTRAFI: -formułować i analizować złożone i nietypowe problemy związane z badaniami historycznymi oraz funkcjonowaniem historii w przestrzeni społecznej świata starozytnego (odnotowane w podstawach programowych dla przedmiotu historia dla szkół podstawowych klas IV-VIII, liceum, technikum oraz szokół branżowych I stopnia) -K_U01 -dobrać, zgromadzić i zanalizować źródła historyczne poświęcone starożytności i inne odpowiednie do zrozumienia i rozwiązania danej sytuacji problemowej (odnotowane w podstawach programowych dla przedmiotu historia dla szkół podstawowych klas IV-VIII, liceum, technikum oraz szkół branżowych I stopnia) - K_U02 -dokonać krytycznej analizy zgromadzonych informacji na temat starożytności w kontekście aktualnej wiedzy historycznej i z zastosowaniem typowych metod oraz nowoczesnych technologii pozwalających na ocenę ich znaczenia i oddziaływania w procesie historycznym (odnotowane w podstawach programowych dla przedmiotu historia dla szkół podstawowych klas IV-VIII, liceum, technikum oraz szokół branżowych I stopnia) K_U03 -wykorzystywać zdobytą wiedzę historyczną dotyczącą antyku do rozwiązywania problemów właściwych dla tej dziedziny w warunkach typowych oraz niestandardowych, odnosząc się w szczególności do toczących się w przestrzeni publicznej debat dotyczących problemów rozumienia i interpretowania wydarzeń historycznych (odnotowane w podstawach programowych dla przedmiotu historia dla szkół podstawowych klas IV-VIII, liceum, technikum oraz szkół branżowych I stopnia) K_U04 KOMPETENCJE SPOŁECZNE: ABSOLWENT JEST GOTÓW DO -krytycznej oceny posiadanej i nabywanej w procesie kształcenia się przez całe życie wiedzy ogólnej oraz z zakresu historii starożytnej (odnotowane w podstawach programowych dla przedmiotu historia dla szkół podstawowych klas IV-VIII, liceum, technikum oraz szokół branżowych I stopnia) K_K01 -zasięgania w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemu opinii ekspertów specjalizujących się w poszczególnych subdyscyplinach historycznych - w tym historii starożytnej (odnotowane w podstawach programowych dla przedmiotu historia dla szkół podstawowych klas IV-VIII, liceum, technikum oraz szkół branżowych I stopnia) K_K02 -uznania znaczenia wiedzy historycznej w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych dotyczących dawnych i współczesnych cywilizacji (odnotowane w podstawach programowych dla przedmiotu historia dla szkół podstawowych klas IV-VIII, liceum, technikum oraz szkół branżowych I stopnia) K_K03 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-01 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Paweł Madejski, Anna Miączewska, Dariusz Słapek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-04 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Ireneusz Łuć, Paweł Madejski, Anna Miączewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.