Historia sztuki XX i XXI w.
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | H-HSXX-KUL-1S.5 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Historia sztuki XX i XXI w. |
Jednostka: | Wydział Filologiczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Wymagania wstępne: | Uzyskanie zaliczenia z przedmiotów: historia sztuki starożytnej i średniowiecznej, historia sztuki XVI-XVIII w., historia sztuki XIX w. |
Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS: | Godziny kontaktowe realizowane z udziałem nauczyciela akademickiego (32 godz. w semestrze, w tym:) -Wykład: 15 godz. - Ćwiczenia: 15 godz. - Konsultacje indywidualne: 2 godz. Godziny niekontaktowe – praca własna studenta (28 godz. w semestrze, w tym:) -Przygotowanie się studenta do zajęć dydaktycznych: 5,0 godz. -Przygotowanie się studenta do zaliczeń i/lub egzaminów: 4,0 godz. -Studiowanie przez studenta literatury przedmiotu: 19,0 godz. Razem: 60 godz. = 2 punkty ECTS. |
Sposób weryfikacji efektów kształcenia: | W04, W15 – wykład: egzamin ustny. U05, U18 – ćwiczenia: na ocenę dostateczną aktywność podczas zajęć, na oceną dobrą prezentacja multimedialna wybranego zagadnienia, na ocenę bardzo dobrą pisemne kolokwium. |
Pełny opis: |
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z najważniejszymi zjawiskami w sztuce XX i początku XXI wieku. Zajęcia obejmują wykład i ćwiczenia, których treści dopełniają się wzajemnie. W porządku chronologicznym zaprezentowana zostanie faktografia – przegląd kierunków, grup artystycznych, wybitnych twórców; przy tym zwrócona będzie uwaga na takie zagadnienia, jak: abstrakcja, „prymitywizm”, antysztuka, relacje sztuki i kultury masowej, zwrot performatywny, nurt intelektualny, sztuka oparta na technologii. |
Literatura: |
- Artyści o sztuce. Od van Gogha do Picassa, oprac. H. Morawska,E. Grabska, Warszawa 1977. - Baumgarth Christa, Futuryzm, tłum. J. Tasarski, Warszawa 1978. - Brogowski Leszek, Sztuka i człowiek. Sztuka jako praca nad sobą, Warszawa 1990. - Brogowski Leszek, Sztuka w obliczu przemian, Warszawa 1990. - Czartoryska Urszula, Od pop-artu do sztuki konceptualnej, Warszawa 1973. - Foster Hal,Powrót Realnego, przeł. M. Borowski, M. Sugiera, Warszawa 2012. - Guilbaut Serge,Jak Nowy Jork ukradł ideę sztuki nowoczesnej, Ekspresjonizm abstrakcyjny, wolność i zimna wojna, Warszawa 1992. - Hussakowska-Szyszko Maria, Spadkobiercy Duchampa? Negacja sztuki w amerykańskim środowisku artystycznym, Kraków 1984. - Janicka Krystyna, Surrealizm, Warszawa 1975. - Joseph Beuys. Teksty, komentarze, wywiady, wybór, oprac., wstęp Jaromir Jedliński, Warszawa 1990. - Kluszczyński Ryszard, Net art, „Magazyn Sztuki” 1997, nr 1-2, s. 144-157. - Kosuth Joseph, Sztuka po filozofii. Przeł. U. Niklas, [w:] Zmierzch estetyki – rzekomy czy autentyczny, t. II, wybór i wstęp S. Morawski, Warszawa 1987, s. 239-258. - Kotula Adam, Krakowski Piotr, Rzeźba współczesna, Warszawa 1973. - Krakowski Piotr, O sztuce nowej i najnowszej, Warszawa 1981. - Krauss Rosalind E.,Oryginalność awangardy i inne mity modernistyczne, przeł. M. Szuba, Gdańsk 2011. - Kuryluk Ewa, Hiperrealizm – nowy realizm, Warszawa 1979. - Mink Janis, Marcel Duchamp 1887-1968. Art as Anti-Art, Köln 1995. - Pawłowski Tadeusz, Happening, Warszawa 1982. - Performance, praca zbiorowa, Warszawa 1984. - Porębski Mieczysław, Kubizm. Wprowadzenie do sztuki XX wieku, Warszawa 1986. - Richter Hans, Dadaizm, Warszawa 1990. - Słownik sztuki XX wieku, napisany pod kierunkiem G. Durozoi, Warszawa 1998. - Sztuka świata, t. 10, Warszawa 1996. - Turowski Andrzej,W kręgu konstruktywizmu, Warszawa 1979. - Virilio Paul, Catherine David, Ślepe pole sztuki, „Magazyn Sztuki” 1997, nr 3-4, s. 103-115. - Weitemeier Hannah, Yves Klein 1928-1962. International Klein Blue, Köln 1995. - Willett John,Ekspresjonizm, tłum. M. Kluk, Warszawa 1976. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: W01 – ma uporządkowaną wiedzę teoretyczną dotyczącą historii sztuki XX-XXI w. na tle poprzednich epok – K_W04. W02 – ma wiedzę dotyczącą historii sztuki XX-XXI w. w kontekście innych dziedzin kultury i jej szczegółowych obszarów – K_W15. Umiejętności: U01 – potrafi rozpoznawać artefakty sztuki z okresu XX-XXI w. i rozumieć ich kontekst społeczno-kulturowy – K_U05. U02 – potrafi przeprowadzać krytyczną analizę i interpretację dzieł sztuki z XX-XXI w. z uwzględnieniem ich kontekstu społeczno-kulturowego – K_U18. Kompetencje społeczne: K01 – wykazuje gotowość do samodzielnego pogłębiania wiedzy z zakresu sztuki aktualnej – K_K01. K02 – ma świadomość różnorodnych ludzkich postaw i poglądów oraz sposobów ich wyrażania – K_K07. |
Praktyki zawodowe: |
- |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-03 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Jerzy Żywicki | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2025/2026" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-10-01 - 2026-02-24 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.