Historia Stanów Zjednoczonych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | H-HUSA-A.N-1S.3 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Historia Stanów Zjednoczonych |
Jednostka: | Wydział Filologiczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | angielski |
Wymagania wstępne: | Zaliczenie pierwszego roku programu studiów anglistycznych 1 stopnia. |
Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS: | 30 godzin - wykład 8 godzin - lektura podręcznika i notatek z wykładu 20 godzin - przygotowanie sie do egzaminu 2 godziny - konsultacje |
Sposób weryfikacji efektów kształcenia: | 1. Egzamin pisemny po zakończeniu cyklu wykładowego 2. Semester test 2. Weryfikacja obecności na wykładach |
Pełny opis: |
Niniejszy kurs wykładowy typu przeglądowego zaplanowano w celu przybliżenia przeszłości Stanów Zjednoczonych studentom języka, literatury i kultury angielskiej. Zagadnienia prezentowane są w tu według kluczowych pojęć i zagadnień, a nie według tradycyjnej chronologii podręcznikowej. Poszczególne wykłady nie ograniczają się do konwencjonalnych okresów w dziejach USA lecz ukazują zjawiska w dłuższej perspektywie czasowej. Kurs zorganizowano wokół kilku tematów kluczowych dla amerykańskich doświadczeń historycznych: rozwój demograficzny i terytorialny, imigracja i mobilność, wielorakość rasowa i etniczna, reformatorskie ruchy społeczne, cykle wzrostu i kryzysów w gospodarce, oraz rozwój kultury popularnej. Omawiane treści historyczne będą łączone i ilustrowane ich przedstawieniami w amerykańskiej literaturze, sztuce, kinie, telewizji, zwyczajach i zabytkach kultury materialnej. Celem kursu jest wykształcenie u słuchaczy umiejętności historycznego myślenia, interpretowania wydarzeń i tekstów w kontekście historycznym. |
Literatura: |
American History: From Pre-Columbian to the New Millennium (online textbook) http://www.ushistory.org/us/ Lektura dodatkowa: 1. Arnold S. Rice et al. United States from 1865 (NY: HarperCollins, 1991) 2. Robert D. Geise, American History to 1877 (Hauppauge: Barron’s, 1992). 3. Mary J. Capozzoli Ingui, American History 1877 to the Present (Hauppauge: Barron’s, 1993). |
Efekty uczenia się: |
W01 - posiada uporządkowaną elementarną wiedzę z zakresu historii USA, w tym wiedzę o powiązaniach z historią literatury angielskiej i kulturą USA w XXI wieku. - K_W01 W02 - rozumie specyfikę przedmiotową historii USA i teoretyczne szkoły historiografii amerykańskiej w szerszym odniesieniu do angielskiego obszaru językowego - K_W02 W03 - zna podstawową anglojęzyczną terminologię stosowaną do analizy i opisu zjawisk historycznych i kulturowych właściwych dla anglojęzycznego obszaru kulturowego ( w szczególności USA) oraz związaną ze sferą działalności zawodowej - K_W03 W04 - zna podstawowe procesy i efekty kształtowania się i funkcjonowania kultury USA w odniesieniu do zjawisk historycznych. U01 - potrafi zdobywać wiedzę z zakresu problematyki historycznej i kulturoznawczej poprzez wyszukiwanie, analizowanie, wartościowanie, i kategoryzowanie informacji z wykorzystaniem źródeł tradycyjnych i elektronicznych, w tym także przy użyciu różnych technologii informacyjnych - K_U01 K01 - rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie - K_K01 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-03 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Zbigniew Mazur | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.