Język a płeć - pdw-MK5
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | H-JAP-A.N-2S.1 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Język a płeć - pdw-MK5 |
Jednostka: | Wydział Filologiczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | angielski |
Wymagania wstępne: | znajomość podstawowych pojęć z zakresu struktury języka naturalnego i językoznawstwa |
Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS: | Godziny kontaktowe: konwersatorium – 30h, Godziny niekontaktowe: przygotowanie do zajęć (lektura materiałów źródłowych) – 15h, zgromadzenie własnych prasowych i internetowych materiałów – 15h, napisanie eseju - 20h, przygotowanie prezentacji multimedialnej – 10h 90h = 4ECTS |
Sposób weryfikacji efektów kształcenia: | zaliczenie na ocenę |
Pełny opis: |
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z podstawowymi aspektami związków między kategorią płci (rozumianej binarnie) i językiem, zachodzących w różnych językach świata, ze szczególnym uwzględnieniem j. angielskiego i polskiego. Omówione zostaną najważniejsze różnice w reprezentacji obu płci na kilku płaszczyznach języka: w słownictwie, frazeologii, porzekadłach, semantyce, słowotwórstwie, systemie rodzajowym, w konstrukcji tekstów. Następnie skupimy się na wybranych różnicach w języku stosowanym przez kobiety i mężczyzn, np. w nazewnictwie barw, w poprawności językowej, w wyrażaniu emocji i słownictwie ekspresywnym, użyciu przymiotników i przysłówków, zdrobnień i zgrubień. |
Literatura: |
Hellinger, M., Bussmann, H. "Gender across Languages" Karwatowska, M., Szpyra-Kozłowska, J. "Lingwistyka płci. Ona i on w języku polskim" Szpyra-Kozłowska, J. "Nianiek, ministra i japonki. Eseje o języku i płci" Szpyra-Kozłowska, J. „Marsjanie i Wenusjanki? O języku młodych Polek i Polaków” |
Efekty uczenia się: |
W1 - ma uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę z zakresu relacji: jjęzyk - płeć W2 - zna w pogłębionym stopniu specyfikę badań i metodologię z zakresu relacji: język - płeć W3 - zna w pogłębionym stopniu wybrane fakty i zjawiska, a także teorie, szkoły, nurty i kierunki oraz główne tendencje rozwijane w obrębie językoznawstwa genderowego W4 - zna w pogłębionym stopniu terminologię językoznawstwa genderowego U4 - potrafi dobierać i innowacyjnie wykorzystywać dostępne materiały, środki i metody pracy w celu projektowania i efektywnego badania relacji: język - płeć U7 - potrafi konstruować rozbudowane wypowiedzi ustne i prowadzić debatę na tematy związane z językoznawstwem genderowym U8 - potrafi tworzyć rozbudowane teksty w pisanym języku angielskim, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych i różnorodnych źródeł K1 - jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy oraz rozumie potrzebę dokształcania się zawodowego oraz rozwoju osobistego |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-01 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Jolanta Szpyra-Kozłowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.