Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Język a umysł - przedmiot do wyboru

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: H-JU-FP-2S.3
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Język a umysł - przedmiot do wyboru
Jednostka: Wydział Filologiczny
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: (brak danych)
Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS:

- Godziny realizowane z udziałem nauczyciela akademickiego:

Konwersatorium: 15 h

Konsultacje indywidualne: 1 h

- Godziny niekontaktowe (praca własna studenta)

Przygotowanie do zajęć: 19 h

Przygotowanie do zaliczeń: 15 h

Studiowanie literatury przedmiotu: 10 h

Łączna liczba godzin: 60 h

Sposób weryfikacji efektów kształcenia:

Udział w dyskusji, przygotowanie prezentacji /stanowiska/ opinii, zadania na wskazane tematy, praca z tekstem, praca w grupie nad wyznaczonym zadaniem - 01-07.



Pełny opis:

Współczesna nauka mocno akcentuje wzajemne zależności między umysłem a językiem, choć problematyka ta w refleksji pojawiała się już dawno. Obecnie problem ten mocniej akcentują tzw. „cognitive science” – nauki badające umysł ludzki i jego zdolności poznawcze. Celem przedmiotu jest przybliżenie zdolności poznawczych człowieka, jak: kategoryzacja, metafora, obrazowanie mentalne, wnioskowanie, przechowywanie wiedzy, tworzenie reprezentacji mentalnych itp., i tego, jak przejawiają się one w języku, który stanowi integralną część poznania.

Literatura:

Kardela H. (red.), Podstawy gramatyki kognitywnej, Warszawa 1994;

Kardela H.,Muszyński Z., Rajewski M., (red.) Kognitywistyka. Problemy i perspektywy, Lublin 2005;

Kleiber G., Semantyka prototypu. Kategorie i znaczenie leksykalne, Kraków 2003;

Kubiński W., Kalisz R., Modrzejewska E. (red.), Językoznawstwo kognitywne. Wybór tekstów , Gdańsk 1998;

Lakoff G., Johnson M., Metafory w naszym życiu, Warszawa 1988;

Langacker R., Wykłady z gramatyki kognitywnej, red. H. Kardela, Lublin 1995;

Mandler J., Opowiadania, skrypty i sceny. Aspekty teorii schematów, Kraków 2004;

Tabakowska E., Gramatyka i obrazowanie. Wprowadzenie do językoznawstwa kognitywnego, Kraków 1995;

Tabakowska E. (red.), Kognitywne podstawy języka i językoznawstwa, Kraków 2001;

Taylor J.R., Gramatyka kognitywna, Kraków 2007;

Wierzbicka A., Język – umysł – kultura, red. J.Bartmiński, Warszawa 1999.

Efekty uczenia się:

Wiedza:

W01 - Student wie, jak charakteryzować język jako narzędzie komunikowania się, ale i narzędzie poznania oraz interpretacji świata; zna zależności między językiem a umysłem, zna teorie językoznawcze, które tym problemem się zajmowały,

W02 - zna podstawowe pojęcia z zakresu językoznawstwa kognitywnego i teorii JOS, K_W12, K_W14.

Umiejętności:

U03 - student wie, jak przeprowadzić analizę zjawisk językowych oraz kategorii JOS, wykorzystując metodologię kognitywistyczną - K_W05, K_U13.

U04 - potrafi scharakteryzować związki języka z innymi procesami poznawczymi, dobierając odpowiednie pojęcia, metody i narzędzia do ich interpretacji - K_U13.

U05 - potrafi zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności w pracy indywidualnej oraz zespołowej pod kierunkiem opiekuna naukowego - K_U03.

U06 - Student interpretuje zjawiska i tendencje językowe zgodnie z założeniami językoznawstwa kognitywnego - K_U02.

Kompetencje społeczne:

K07 - wykorzystując nabytą wiedzę o działaniu umysłu, jest gotów do oceny poziomu swojej wiedzy, swoich możliwości poznawczych i umiejętności; rozumie potrzebę ciągłego dokształcania i kulturalnego - K_K01.

K07 - przejawia aktywną postawę wobec języka; dba o jego piękno i poprawność, jest otwarty na inne kultury i inne sposoby myślenia- K_K07.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-01
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Dorota Piekarczyk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-cf0b884f2 (2024-04-02)