Język a umysł - przedmiot do wyboru
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | H-JU-FP-2S.3 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Język a umysł - przedmiot do wyboru |
Jednostka: | Wydział Filologiczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS: | - Godziny realizowane z udziałem nauczyciela akademickiego: Konwersatorium: 15 h Konsultacje indywidualne: 1 h - Godziny niekontaktowe (praca własna studenta) Przygotowanie do zajęć: 19 h Przygotowanie do zaliczeń: 15 h Studiowanie literatury przedmiotu: 10 h Łączna liczba godzin: 60 h |
Sposób weryfikacji efektów kształcenia: | Udział w dyskusji, przygotowanie prezentacji /stanowiska/ opinii, zadania na wskazane tematy, praca z tekstem, praca w grupie nad wyznaczonym zadaniem - 01-07. |
Pełny opis: |
Współczesna nauka mocno akcentuje wzajemne zależności między umysłem a językiem, choć problematyka ta w refleksji pojawiała się już dawno. Obecnie problem ten mocniej akcentują tzw. „cognitive science” – nauki badające umysł ludzki i jego zdolności poznawcze. Celem przedmiotu jest przybliżenie zdolności poznawczych człowieka, jak: kategoryzacja, metafora, obrazowanie mentalne, wnioskowanie, przechowywanie wiedzy, tworzenie reprezentacji mentalnych itp., i tego, jak przejawiają się one w języku, który stanowi integralną część poznania. |
Literatura: |
Kardela H. (red.), Podstawy gramatyki kognitywnej, Warszawa 1994; Kardela H.,Muszyński Z., Rajewski M., (red.) Kognitywistyka. Problemy i perspektywy, Lublin 2005; Kleiber G., Semantyka prototypu. Kategorie i znaczenie leksykalne, Kraków 2003; Kubiński W., Kalisz R., Modrzejewska E. (red.), Językoznawstwo kognitywne. Wybór tekstów , Gdańsk 1998; Lakoff G., Johnson M., Metafory w naszym życiu, Warszawa 1988; Langacker R., Wykłady z gramatyki kognitywnej, red. H. Kardela, Lublin 1995; Mandler J., Opowiadania, skrypty i sceny. Aspekty teorii schematów, Kraków 2004; Tabakowska E., Gramatyka i obrazowanie. Wprowadzenie do językoznawstwa kognitywnego, Kraków 1995; Tabakowska E. (red.), Kognitywne podstawy języka i językoznawstwa, Kraków 2001; Taylor J.R., Gramatyka kognitywna, Kraków 2007; Wierzbicka A., Język – umysł – kultura, red. J.Bartmiński, Warszawa 1999. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: W01 - Student wie, jak charakteryzować język jako narzędzie komunikowania się, ale i narzędzie poznania oraz interpretacji świata; zna zależności między językiem a umysłem, zna teorie językoznawcze, które tym problemem się zajmowały, W02 - zna podstawowe pojęcia z zakresu językoznawstwa kognitywnego i teorii JOS, K_W12, K_W14. Umiejętności: U03 - student wie, jak przeprowadzić analizę zjawisk językowych oraz kategorii JOS, wykorzystując metodologię kognitywistyczną - K_W05, K_U13. U04 - potrafi scharakteryzować związki języka z innymi procesami poznawczymi, dobierając odpowiednie pojęcia, metody i narzędzia do ich interpretacji - K_U13. U05 - potrafi zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności w pracy indywidualnej oraz zespołowej pod kierunkiem opiekuna naukowego - K_U03. U06 - Student interpretuje zjawiska i tendencje językowe zgodnie z założeniami językoznawstwa kognitywnego - K_U02. Kompetencje społeczne: K07 - wykorzystując nabytą wiedzę o działaniu umysłu, jest gotów do oceny poziomu swojej wiedzy, swoich możliwości poznawczych i umiejętności; rozumie potrzebę ciągłego dokształcania i kulturalnego - K_K01. K07 - przejawia aktywną postawę wobec języka; dba o jego piękno i poprawność, jest otwarty na inne kultury i inne sposoby myślenia- K_K07. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-01 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Dorota Piekarczyk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.